رضا ریاحی - برنامه تعالی مدیریت مدرسه، گامی است مؤثر برای تبدیل مدرسه بهعنوان کانون آموزش یادگیرنده که با دو رویکرد کیفیسازی آموزش بر اساس استاندارد و رویکردها دنبال میشود و برای هر فعالیت شاخص و استانداردی تعریف شده است. در این برنامه مدیر مدرسه با توجه به ارکان مدرسه نظیر شورای معلمان، شورای دانشآموزی، انجمن اولیا و مربیان و شناخت توانمندی و ظرفیتهای آنها برنامهای را بهعنوان برنامه سالانه تدوین کرده و در این برنامه شاخصهای استاندارد را برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظر گرفته و عملکرد مدرسه را با این شاخصها مقایسه میکند.
دبیرستان دخترانه نمونه دولتی آرمیتا مصلینژاد که در سال1383 تأسیس شده است، یکی از مراکز آموزشی منطقه تبادکان است که در سال تحصیلی اخیر(98-97) توفیقات زیادی را در عرصههای گوناگون علمی، ورزشی و هنری به دست آورده است و در حال حاضر بهعنوان کاندیدای کسب رتبه برتر کشوری برنامه ارزیابی تعالی مدیریت مدرسه در سال تحصیلی اخیر مطرح شده است.
لیلا ارمغان، مدیر این دبیرستان، با تأیید مطلب فوق، درباره برنامه تعالی مدیریت مدرسه میگوید: این برنامه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسهمحوری، برنامهمحوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامههای عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیتها و تواناییهای عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف، فراهم کرده است.
وی افزود: تمام برنامههای آموزشی و پرورشی مدارس در 11محور از جمله مدیریت و رهبری، برنامهریزی در مدرسه، توسعه مشارکت کارکنان در مدارس، توسعه مشارکت دانشآموزان در مدارس، توسعه و مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، توانمندیهای نیروی انسانی، استقرار نظام یادگیری_یاددهی، ارتقای سلامت، تربیتبدنی، پیشگیری و ایمنی، توسعه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی، مدیریت امور اجرایی و اداری و نتایج دانشآموزان، کارکنان و اولیا در 48معیار و 271زیرمعیار بررسی شده و در این راستا رتبههای متفاوت کشوری به مدارس اعطا میشود.مدیر دبیرستان آرمیتا مصلینژاد از کسب رتبه ممتاز کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه طی سالهای تحصیلی 96-95 و 97-96 خبر داد و افزود: در سالهای یادشده، بنده بهعنوان مدیر دبیرستان دخترانه مطهره منطقه تبادکان مشغول به انجام وظیفه بوده که با توجه به پیشرفت و نتایج درخشان و ملموس علمی، آموزشی و فرهنگی دانشآموزان دبیرستان دخترانه مطهره، موفق به کسب رتبه برتر کشوری در برنامه تعالی مدیریت مدرسه شدیم.
ارمغان از خانمها عباسی، رتبه اول کشوری در موضوع داستان آب، عسگری، رتبه برتر استان در ارزشیابی خلاقانه درس فیزیک، شیعه علی، رتبه برتر کشوری در طرح سؤالات استاندارد نهایی، کفاش، رتبه برتر استان در الگوی تدریس آمادگی، آهنجان، رتبه برتر منطقه در جشنواره سنجش و ارزشیابی تحصیلی و سیرشاد، رتبه اول منطقه در مسابقات تنیس روی میز به عنوان همکاران و تیم موفق آرمیتا نام برد و افزود: کار با این گروه متخصص در کنار همدلی بین کارکنان، اولیا، دانشآموزان و کارمندان اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان، تقویت کار گروهی و مشارکتی، خلاقیت و نوآوری، باعث گام برداشتن درراستای کسب رتبه ممتاز کشوری در برنامه تعالی و احراز رتبههای برتر کنکور برای دانشآموزان خواهد شد. در همین راستا دبیرستان دخترانه نمونه دولتی آرمیتا مصلینژاد در سال تحصیلی 98-97 بهعنوان کاندیدای کسب رتبه برتر کشوری در برنامه ارزیابی تعالی مدیریت مدرسه برگزیده شده است و امیدواریم با برگزاری کلاسهای فوقبرنامه و استفاده از استادان مجرب رتبههای تکرقمی، دورقمی و سهرقمی متعددی را در کنکور کسب کنیم.
لیلا ارمغان در ادامه با آرزوی تکرار موفقیتهای دانشآموزان این مدرسه در سالهای آینده گفت: کسب رتبه برتر کشوری مدارس فعال در سایت همگام، کسب رتبه دوم در مسابقات جهانی فیزیکدانان جوان در کشور اتریش توسط مژده باقری، کسب مدال طلا در جشنواره اختراعات و نوآوریهای دانشآموزی توسط مهلا سوختانلو، کسب رتبه کشوری مرحله دوم المپیاد نانو توسط زهرا اسرد، کسب رتبه2 و رتبه6 کشوری المپیاد شیمی، توسط فاطمه آقایی و محدثه براتی و راهیابی به تورنمت بینالمللی شیمی در کشور روسیه، اخذ رتبه دوم مسابقات آزمایشگاهی جشنواره خوارزمی در منطقه، کسب رتبه اول تیمی منطقه در مسابقات شنا و مقام دوم مسابقات والیبال در منطقه و به دست آوردن چندین و چند مقام استانی و کشوری در رشتههای مشاعره، کتابخوانی، گزارشگری و نمایشنامهخوانی بخشی از توفیقات دانشآموزان دبیرستان دخترانه نمونه دولتی آرمیتا مصلینژاد است.