برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

رشد قاچاق سازمان‌یافته در استان

  • کد خبر: ۱۰۵۸۶
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۰
رشد قاچاق سازمان‌یافته در استان
ارزش اموال تاریخی و فرهنگی کشف شده ۹۵۰ درصد افزایش داشته است
گروه اقتصاد| ۲۷۰۴ میلیارد ریال، ارزش کالا‌های مظنون به قاچاقی است که در ۸ ماهه امسال کشف و ضبط شده است. این میزان ۲۷ درصد بیش از ارزش ریالی کشفیات در مدت مشابه پارسال است.
کارشناس اقتصادی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این آمار به شائبه افزایش ارزش کشفیات به دلیل نرخ تورم، این طور واکنش نشان می‌دهد: طبق قانون، ارزش کشفیات با بالاترین نرخ ارزی که از سوی بانک مرکزی در روز کشف کالای قاچاق اعلام شده است، محاسبه می‌شود و ارزش ریالی ارز طی ۸ ماهه پارسال و امسال تقریبا یکسان بوده است. نرخ تورم در محاسبه ارزش کشفیات تأثیری ندارد.
سعید محمدی با اشاره به ۱۶ گروه کالای اولویت دار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ارزش ریالی کشفیات کالا‌های هدف را ۱۰۷۰ میلیارد ریال بیان و اضافه می‌کند: این میزان در مدت مشابه پارسال ۷۱۳ میلیارد ریال بوده است. او بیشترین کشفیات کالا‌های هدف و ارزش ریالی آن‌ها از فروردین تا پایان آبان امسال را این طور فهرست می‌کند: مواد غذایی با ۳۵۵ میلیارد ریال، برنج با ۱۹۶ میلیارد ریال، لوازم خانگی با ۱۷۴ میلیارد ریال، منسوجات با ۱۳۱ میلیارد ریال و لوازم آرایشی و بهداشتی با ۵۸ میلیارد ریال در صدر کشفیات قرار دارند. آمار مقایسه‌ای او رشد کشفیات در کالا‌های هدف یاد شده را نشان می‌دهد، به طوری که در مدت مشابه پارسال مواد غذایی صرفا ۳۴ میلیارد ریال کشفیات داشته است. همچنین میزان کشفیات برنج ۱۷۰ میلیارد ریال، منسوجات ۱۶۴ میلیارد ریال، لوازم خانگی ۹۳ میلیارد ریال و لوازم آرایشی و بهداشتی ۲۳ میلیارد ریال بوده است. نکته دیگری که این کارشناس مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید، کاهش چشمگیر ارزش ریالی اسباب بازی‌های مظنون به قاچاق است. براساس اطلاعاتی که دستگاه‌های اجرایی کاشف به دبیرخانه کمیسیون داده اند، ارزش ریالی اسباب بازی‌های قاچاق در ۸ ماهه پارسال ۱۱۹ میلیارد ریال بوده که امسال این میزان به ۷۸۸ میلیون ریال کاهش پیدا کرده است. سرنوشت کالا‌هایی که قاچاق بودن آن‌ها محرز شده، سؤال دیگری است که بخشی از پاسخ آن را در آمار بعدی او پیدا می‌کنیم. محمدی می‌گوید: از ابتدای سال، در ۲ مرحله ۱۹ تن کالا به ارزش ۸ میلیارد ریال منهدم شده است. لباس، لوازم آرایشی بهداشتی و مواد غذایی بخشی از کالا‌های قاچاق منهدم شده بوده است. به گفته وی ۲۷۹۴ پرونده به ارزش ۴۶۸ میلیارد ریال در تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده است. تعداد پرونده‌های منجر به صدور حکم در این ۸ ماه نیز به ۲۲۹۵ مورد به ارزش ۲۰۳ میلیارد ریال بالغ می‌شود. آماری که اعلام می‌کند سوای پرونده‌های قاچاقی است که در دادگستری در حال رسیدگی است. آیا قاچاق بودن برای تمام کالا‌هایی که به عنوان مظنون کشف و ضبط می‌شوند محرز می‌شود؟ او پاسخ منفی می‌دهد و از ۳۹۵ پرونده‌ای می‌گوید که با ارزش ۹۳ میلیارد ریال در مدت یادشده حکم برائت گرفته اند. محمدی در مورد میزان و رشد جریمه‌های تعیین شده و نیز مبلغ وصول شده از قاچاقاچیان می‌گوید: مورد نخست ۲۸۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به پارسال ۶۰ درصد رشد داشته است. مبلغ وصول شده در ۸ ماهه امسال نیز ۹۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
رشد قاچاق سازمان یافته در خراسان رضوی نکته دیگری است که در صحبت‌های این کارشناس برجسته به نظر می‌رسد. او می‌گوید: امسال ۵۱۱۰ متهم شناسایی و دستگیر و ۳۵ باند شناسایی و متلاشی شده است. نسبت به پارسال در تعداد متهمان ۱۷ درصد کاهش و در تعداد باند‌ها ۹ درصد افزایش داشته ایم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->