به گزارش شهرآرانیوز,استفاده از روغن و فیلتر تقلبی نه تنها میتواند به سلامت خودرو آسیب برساند، بلکه خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد. در این مصاحبه با محمدرضا آلسارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، به بررسی راههای تشخیص لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی، نحوه خرید امن لوازم یدکی و راهکارهای مقابله با تقلب در این بازار میپردازیم.
مشتریان هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. ضمن اینکه میتوانند از طریق کد دستوری #۴* ٧٧٧٧* ۴* اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.
مسلما یکی از مهمترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است، زیرا واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، به ندرت فریب این تقلبها را میخورند که روغن و انواع فیلتر خودروی تقلبی تهیه و در واحد خود عرضه کنند. این افراد همانطور که اشاره شد، دورههای فنی متعددی دیده و روغنها یا فیلترهای خودروی تقلبی را میشناسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه دارای جواز کسب هستند، میتوانند روغن یا فیلتر را حتی بهصورت مستقیم از کارخانهها خرید کنند.
روغنهای تقلبی در یک بستهبندی دربسته است و تا در آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر؛ البته راه دیگر این است که همه روغنهای عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توأم با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تأثیر مثبتی در بهبود اوضاع خواهد گذاشت.
این واحدهای صنفی دارای جواز کسب هستند که در داخل واحد خود نصب کرده و برای مشتری قابل رویت است. دارندگان پروانه کسب مدافع حقوق مصرفکننده هستند، چرا که باید همواره مراجعهکننده را راضی نگه دارند تا برای دفعات بعدی نیز خریدار به آنها رجوع کند.
واحدهای صنفی دارای مجوز از مخالفان سرسخت ارائه جنس نامرغوب و تقلبی هستند، زیرا در این صورت دچار افت فروش میشوند، به همین دلیل همواره سعی میکنند تا از بهترین و مرغوبترین روغنهای داخلی یا خارجی استفاده کنند. اگر از یک واحد صنفی بهدلیل ارائه اجناس تقلبی مانند روغن، فیلتر و... شکایت شود حتما از سوی اتحادیه پیگیری و درباره آن واحد خاص تصمیمگیری خواهد شد.
قیمت روغن و فیلتر نیز مانند دیگر اجناس روی آن چاپ شده است و برای خریدار قابل رویت است، هیچ مرجع یا سایت خاصی برای اعلام قیمت این اجناس وجود ندارد.
زمانیکه کمبودی در بازار ایجاد میشود یا زمانی که تقاضای یک کالا در بازار بیشتر از عرضه آن است، افزایش قیمت اتفاق میافتد؛ با افزایش قیمت هم میل به خرید با قیمت پایینتر بیشتر میشود که همین موضوع، زمینه ایجاد و حضور کالای تقلبی با قیمت پایینتر در بازار را فراهم میکند. در حال حاضر کمبودی در زمینه لاستیک نداریم و با توجه به توان تولید داخلی برندهای موجود، میزان عرضه، پاسخگوی نیاز بازار و تقاضاست، اما درباره انواع فیلترهای خودرو و روغنهای تقلبی شکایتهایی از سوی مصرفکنندگان داریم. همین شکایتها سبب میشود که ما وارد عمل شده و با شناسایی تولیدکننده یا توزیعکننده متخلف، سعی کنیم با او برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم؛ البته در نهایت متخلفان به دستگاههای نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور معرفی خواهند شد.
بله، وجود لاستیکهای تقلبی در بازار ایران یک واقعیت انکارناپذیر است. سودجویان با سوءاستفاده از ناآگاهی و نیاز مردم، اقدام به تولید و عرضه لاستیکهای تقلبی میکنند که خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد.
محمدرضا آلسارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک میگوید: «برای خرید لاستیک نیز حتماً باید به فروشگاههای معتبر و دارای مجوز مراجعه کرد. همچنین به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بینالمللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و... توجه کرد. خریداران لاستیک میتوانند از طریق سامانههای پیامکی یا وبسایتهای مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند.»
معمولاً لاستیکهای تقلبی در کارگاههای غیرمجاز و با استفاده از مواداولیه نامرغوب و ضایعاتی تولید میشوند. این کارگاهها غالباً در مکانهای مخفی و دور از دسترس مراجع قانونی فعالیت میکنند.
قیمت لاستیکهای تقلبی بهطور قابل توجهی پایینتر از لاستیکهای اصل است. همچنین لاستیکهای تقلبی از نظر کیفیت مواداولیه، ساخت و طراحی بسیار ضعیفتر از لاستیکهای اصل بوده و غالباً فاقد علامت استاندارد ملی ایران و سایر علامتهای استاندارد بینالمللی هستند. وجود ناهمواری، ترک، حباب و سایر نقصهای ظاهری در لاستیک نیز میتواند نشاندهنده تقلبیبودن آن باشد. لاستیکهای تقلبی در شرایط مختلف آب و هوایی و جادهای عملکرد ضعیفتر و ناامنتری دارند.
تقلب در لاستیک خودرو میتواند در موارد مختلفی ازجمله جنس مواداولیه، ابعاد و اندازه، طرح و آج، کیفیت ساخت و علامتگذاری صورت گیرد. اطلاعات حکشده روی لاستیک تقلبی مانند نام برند، تاریخ تولید و... ممکن است ناقص یا نامعتبر باشد. همچنین لاستیکهای تقلبی بهدلیل استفاده از مواداولیه نامرغوب، بوی نامطبوعی دارند و در اوضاع مختلف آب و هوایی، ترمزگیری و فرمانپذیری ضعیفی دارند.
استفاده از لاستیکهای تقلبی، خطر تصادفات رانندگی را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهند و درصورت بروز تصادف، احتمال آسیبدیدگی سرنشینان خودروهایی که از لاستیکهای تقلبی استفاده میکنند، بیشتر است. همچنین استفاده از لاستیکهای تقلبی میتواند به سایر قسمتهای خودرو آسیب برساند و هزینههای تعمیرات را افزایش دهد.
افزایش نظارت سازمانهای ناظر بر بازار لاستیک، ازجمله سازمان استاندارد و تعزیرات حکومتی، میتواند در جلوگیری از عرضه و فروش لاستیکهای تقلبی مؤثر باشد. همچنین آموزش و آگاهیبخشی به مردم درخصوص خطرات استفاده از لاستیکهای تقلبی و نحوه تشخیص آنها، میتواند به کاهش تقاضا برای این محصولات ناامن کمک کند.
منبع:همشهری آنلاین