صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: ۳ تا ۵‌درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است که البته با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کرده است. یک درصد مأموریت‌ها نیز کاذب است که اندازه ۳ تا ۴ مأموریت زمان می‌گیرد.

دکتر علی یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: اورژانس پیش‌بیمارستانی در مشهد و ۱۶ شهرستان دیگر دانشگاه دارای ۱۶۳ پایگاه اورژانس است که بیشترین چالش را در پایگاه‌های مشهد داریم. در این زمینه برخورداری شهرستان‌ها و پایگاه‌های جاده‌ای بیش از ۹۰درصد و مشهد ۶۳درصد است. مشکل ما در مشهد پایگاه‌های اورژانس است که تلاش کردیم این پایگاه‌ها را افزایش دهیم و موفق شدیم ۴ پایگاه راه‌اندازی کنیم.

وی بیان کرد: روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود و میانگین مأموریت‎های روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ مأموریت است. شاخصی به‌عنوان زمان رسیدن به صحنه داریم که استاندارد کلان‌شهرها ۱۲ دقیقه، اما در مشهد ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است که نیاز به ارتقا دارد. ۵۰درصد مأموریت‌های ما بیش از ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. زمان استاندارد رسیدن به صحنه در جاده نیز ۱۴ دقیقه بود و اکنون ۱۷ دقیقه و ۲۵ ثانیه است. در سایر شهرها غیر از مشهد نیز زمان باید ۸ دقیقه باشد که اکنون ۹ دقیقه است. عمده مشکل در مشهد است که باید ارتقا پیدا کند.

یزدانی با بیان اینکه تجهیز پایگاه و خرید آمبولانس هزینه دارد، بیان کرد: قیمت هر آمبولانس ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. دانشگاه علوم پزشکی به‌سمتی رفته است که از ظرفیت موتور استفاده کند. اکنون ۲ دستگاه موتورلانس فعال داریم که ۱۳ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال یا حداکثر تا فروردین یا اردیبهشت فعال خواهد شد. در ۲۵ تا ۳۰درصد مأموریت‌ها، درمان در محل انجام می‌شود که با موتورلانس‌ها می‌توان این کار را انجام داد. در زمینه اتوبوس نیز باید ۳ دستگاه فعال داشته باشیم که یک دستگاه فعال است و یک دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد و اگر نیروی انسانی تأمین شود، به عید خواهد رسید و محور قوچان را پوشش خواهد داد.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تله‌کاردیولوژی دستگاه پرتابلی است که در آمبولانس قرار می‌گیرد تا در زمان سکته قلبی نوار قلب بگیرد و به‌صورت مستقیم به پزشک مرکز ارسال کند تا خدمات‌رسانی انجام شود. ۳۵ دستگاه در اختیار اورژانس قرار گرفته است و در ۶ ماه اول سال آینده کار کامل خواهد شد.

وی درباره مزاحمت‌های تلفنی اورژانس گفت: ۳ تا ۵درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است که البته با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کرده است. یک درصد مأموریت‌ها نیز کاذب است که اندازه ۳ تا ۴ مأموریت زمان می‌گیرد.

یزدانی با اشاره به اینکه ما در مشهد با کمبود ۳۷درصدی آمبولانس روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: ما ۸۰ دستگاه فعال داریم که ۵۰درصد مأموریت‌ها را می‌توانیم پوشش دهیم. پایگاه فریمان و پایگاه طرقبه-شاندیز نیز در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.