صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ویژگی‌های یک پدر خوب

  • کد خبر: ۱۴۸۸۱۲
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
یک پدر خوب باید مدام این موضوع را به خودش یادآوری کند که الگوی فرزندانش است، حتی سبک صحبت‌کردن و نوع راه‌رفتن و رفتارکردن فرزندان در آینده یادآور او خواهد بود.

نقش پدری در عین اینکه گاهی در جامعه ما سخت می‌شود، بدون شک یکی از لذت‌های بی‌نظیر زندگی است. آنگاه که پدر پس از سال‌ها تلاش در تربیت فرزند، زیبایی جمال و سجایای اخلاقی فرزندش را می‌بیند و مثل باغبانی که به باغ زیبایش می‌نگرد، از دیدن فرزندش لذت می‌برد. همچنین، پدری که اهل تلاش شبانه‌روزی برای وسعت‌دادن به زندگی خانواده‌اش است، دیدن لبخند رضایت بر صورت اعضای خانواده، خستگی از تنش به در می‌کند. البته یک پدر خوب و موفق باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در این نوشتار کوتاه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اولین موضوع که از پایه‌های مهم تربیتی است و گاهی هم در جامعه ما به آن کم‌توجهی می‌شود، وقت‌گذاشتن برای خانواده به‌ویژه فرزندان و بازی‌کردن با فرزندان در دوران طفولیت است. این موضوع می‌تواند رابطه عاطفی پدر با فرزندان را تحکیم ببخشد و او را در تربیت و هدایت‌های آینده آن‌ها کمک کند.

نکته مهم دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد، صبر و حوصله و متانت در ارتباط با اعضای خانواده و با احترام برخوردکردن با آن‌هاست، به‌ویژه شیوه برخورد مرد در خانواده با همسرش، درس بزرگی برای فرزندان است که پیامبر خدا (ص) فرمودند: بهترین شما کسی است که برای خانواده خود بهترین باشد.

یکی از جملاتی که خیلی در موضوع تربیت فرزند تکرار می‌شود، موضوع الگوپذیری فرزندان است. یک پدر خوب باید مدام این موضوع را به خودش یادآوری کند که الگوی فرزندانش است، حتی سبک صحبت‌کردن و نوع راه‌رفتن و رفتارکردن فرزندان در آینده یادآور او خواهد بود. پس باید پیوسته به فکر اصلاح خود و مراقبت از رفتارش باشد.

امام‌صادق (ع) درباره وظایف یک پدر خوب، در روایتی زیبا می‌فرمایند: مرد براى اداره خانه و خانواده‏‌اش باید سه کار انجام دهد، هرچند برخلاف طبع او باشد؛ خوش‌رفتارى، گشاده‌دستى به‌اندازه و غیرت و ناموس‌دارى. (منتخب میزان‌الحکمه، ۳۸۰)

چقدر زیباست که همسر و فرزندان از رفتار خوب یک پدر در منزل تعریف کنند و مشتاق دیدار او و لحظاتی باشند که او در کنار آن‌هاست. همچنین، شایسته مؤمن است که بهترین رفتار را با خانواده‌اش داشته باشد که در این حدیث شریف هم به آن اشاره شده است.

نکته دوم؛ که در بسیاری از احادیث آمده، این است که مرد و پدر باید برای رفاه و راحتی خانواده و وسعت‌دادن به زندگی آن‌ها تلاش کند که چنین کسی در پیشگاه الهی از اهل عبادت محسوب می‌شود و در روایات آمده که از مجاهدان در راه خداست.

نکته سوم که گاهی متأسفانه در جامعه ما کم‌رنگ شده است، غیرت مردانه است، یعنی ناموس‌داری، یعنی اینکه مرد اجازه ندهد همسر و دخترش در معرض نگاه‌های آلوده یا خدای‌نکرده دست‌درازی بی‌شرمان و نامحرمان قرار بگیرند و دراین‌باره، حفظ امنیت خانواده خودش و سلامت جامعه برای او اهمیت داشته باشد.

خدای بزرگ به همه ما کمک کند تا در چندصباح زندگی دنیا بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم شرمنده خدای خود، خانواده و اطرافیانمان در دو دنیا نباشیم.

ان‌شاءا...

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.