صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بهار امسال منطقه با عید‌های سال قبل تفاوت زیادی داشت

شور سنگربانان جوان، ضامن آرامش محله

  • کد خبر: ۲۲۷۹۶
  • ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
ندا معصوم - روز‌های ابتدای سال به روال روز‌های جمعه است. پرنده هم در کوچه پر نمی‌زند. آن‌قدر خلوت و سوت‌وکور است که آدم می‌تواند به تمام سوراخ و سنبه‌هایی که در روز‌های عادی نمی‌شود راحت دیدشان سرک کشید. بچه‌های پایگاه آن‌قدر با هم رفیق شده‌اند که با وجود هشدار‌های مکرر برای قرنطینه شدن، بیشتر ساعت‌هایشان را با هم گذرانند و هر روز بخشی از معابر را ضدعفونی می‌کنند. آن‌ها به یک قانون طلایی رسیده‌اند، اینکه بهترین روز‌های زندگی‌شان را برای دیگران بگذارند و به‌ویژه اینکه آن‌ها همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌هایشان باشند. شاید هیچ‌وقت کسی درک نکند بهترین خاطرات عده‌ای جوان به روز‌های کرونایی شهر می‌رسد که هیچ کس جرئت بیرون آمدن ندارد. البته این اولین گامشان نیست و تا امروز کار‌ها و فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند. به قول خودشان چند سال قبل را در سیل‌های شهر‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند. این‌ها همه برخاسته از پایگاهی در مفتح‌اند. همه‌چیز به شکل‌گیری پایگاه شهید اشرفی اصفهانی در سال ۹۵ برمی‌گردد. مجموعه‌ای که هر سال جوان‌های زیادی را جذب مسجد می‌کند.

کارهایتان با ما، در خانه بمانید
کار‌های بهار را در بخش‌های مختلف از چند وقت مانده به عید برنامه‌ریزی کرده بودند آن‌ها دست به ابتکار جالبی زدند که تأثیر زیادی در محله داشته است، با مشورت پیش‌کسوتان مسجدی به این نتیجه رسیدند که جوانان مسجدی برای برطرف‌کردن دغدغه هم‌محله‌هایشان خرید مایحتاج شهروندان به‌ویژه سالمندان را در روز‌هایی که همه در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، انجام دهند. شماره تماس ثابت و وقت مشخص شده‌ای را برای انجام این کار اعلام کردند. بعضی‌ها در طرح ملی مبارزه با کرونا شرکت کرده‌اند و در ورودی شهر و بخش‌های خدماتی درمانی مشغول شده‌اند و برخی‌ها در عملیات سم‌پاشی و عده‌ای به خدمت سالمندان پرداختند. مهدی هادوی با اینکه سن‌وسال زیادی ندارد، اما از نوع حرف زدنش پیداست از آن جوان‌های باتجربه و پخته است. او که ۱۸ سالش تمام شده است، می‌گوید: از اهالی همین محله هستم. از خیلی سال قبل با مسجد و فعالیت‌های بسیج آشنا شدم و همکاری داشتم، اما از سال ۹۵ عضو فعال بسیج هستم. صحبت از طرح خرید برای سالمندان که می‌شود، تعریف می‌کند: به‌علت بیماری و خطری که افراد سالمند را تهدید می‌کرد، از آن‌ها تقاضا کردیم شما در خانه بمانید، ما خریدتان را انجام می‌دهیم. اوایل شرم مانع می‌شد بعضی‌هایشان راحت آنچه را می‌خواهند با ما در میان بگذارند، اما رفته‌رفته جو صمیمی و راحتی ایجاد شد و اعتماد می‌کردند و خریدشان را به ما می‌سپردند. با هادوی درباره طرح گسترده گندزدایی خیابان‌ها و معابر حرف می‌زنیم و توضیحات تکمیلی را می‌گذاریم به‌عهده خودش که تعریف می‌کند: این موضوع وظیفه بخش عملیات است. فقط در یکی از روز‌ها که عملیات تخصصی با همکاری نیرو‌های سپاه انجام می‌شد، کل مفتح گندزدایی و ضدعفونی شد.
او از همراهی خوب و باورنکردنی مردم این‌گونه روایت می‌کند: مغازه‌ها بیشتر بسته بودند. در این بین فقط سوپرمارکت‌ها باز بودند. ما هم صبح زود کارمان را شروع می‌کردیم. یادم هست یکی از صاحبان همین سوپر‌ها یکی از بچه‌ها را صدا زد و صبحانه مفصلی را تدارک دید یا در یکی از سم‌پاشی‌ها خودرو همراهمان نبود و پمپ‌ها را سردوش گرفته بودیم که یکی از اهالی پیکان‌وانتی را در اختیارمان گذاشت و پمپ بزرگی که کارمان را راحت کند. این‌ها را تعریف کردم تا بگویم در اجرای طرح تنها نبودیم و خیلی‌ها همراهی‌مان کردند.

مدافعان سلامت
حمیدرضا نیکوخصلت از دیگر جوان‌های پایگاه که دانشجوی مهندسی است، این ترم را مرخصی تحصیلی گرفته و وقتش را برای هم‌محلی‌هایش گذاشته است. او قصد کرده است چند روز از شعبانیه را روزه بگیرد و با دهان روزه بچه‌های عملیات را برای سم‌پاشی همراهی کند. او قبل از هر اشاره‌ای درباره اقدامات گروه عملیات در سم‌پاشی محله و خیابان‌ها از فعالیت‌های جوانان پایگاه می‌گوید که در مناسبت‌های مختلف پای کارند، از دهه فجر که دست جمعی شعار‌های انقلابی را ماشین‌نویسی می‌کردند تا اجرای سرود در محل‌های عمومی و پرتردد و حتی رقابت‌های ورزشی در فوتسال که تیم نونهال محله‌شان با وجود ۳ تیم باشگاهی در رقابت‌های ورزشی توانستند خود را بالا بکشند. او می‌گوید: تعداد عضو‌های پایگاه خیلی زیاد است و یکی از تماشایی‌ترین فعالیت‌هایشان به نیمه شعبان برمی‌گردد که با محله‌آرایی شروع شده است و به جشن بزرگی ختم می‌شود. او دعا می‌کند تا رسیدن این میلاد زیبا و تماشایی دوباره آرامش به محله بازگردد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.