سرخط خبرها
گزارشی از فعالیت‌های ۲ پایگاه فرهنگی منطقه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا

کووید ۱۹؛ از تهدید فرصت بسازیم

  • کد خبر: ۲۲۹۶۷
  • ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کووید ۱۹؛ از تهدید فرصت بسازیم
شریفی - اوایل اسفندماه بود که خبر شیوع ویروس کرونا بر سر زبان‌ها افتاد. از همان دوره همه‌چیز تغییر کرد و شهر رنگ دیگری به خود گرفت. جدا از سازمان‌ها، ارگان‌های مختلف و اقداماتشان برای ضدعفونی‌کردن معابر و پیشگیری از شیوع ویروس، آدم‌های شهر هم دست روی دست نگذاشتند و هر کدام به‌نوبه خود یک گوشه کار را گرفتند.
اوضاع در این گوشه شهر، در منطقه ۶ هم به همین منوال بود. از همان روز اول اقدامات مردم محله دراین‌باره شروع شد. خبر حرکات خودجوش مردم را یکی‌یکی در کانال‌های محلی می‌خواندم و همکاری و همدلی مردم منطقه فراتر از حد تصوراتم بود، گروه‌های کوچکی که سعی می‌کردند محله را ضدعفونی کنند، ماسک تولید کنند و اقلام بهداشتی را به دست هم‌محله‌ای‌هایشان برسانند. مثل ووشوکاران جوانی که شهریه یک دوره کلاسشان را صرف خرید مواد ضدعفونی برای پاک‌سازی محله کردند تا افرادی که در کارگاه‌های کوچک خانگی ماسک تولید کردند. اما در این میان پایگاه‌های فرهنگی و مردمی نقش اساسی داشتند. نخ تسبیحی که نقطه اتصال افراد بود، پایگاه‌هایی بود که این گروه‌های کوچک گوشه و کنار منطقه را در قالب یک پیکره واحد سامان‌دهی می‌کرد و باعث تسریع کار و بالارفتن کیفیت کار می‌شد. قرار است برویم به سراغ ۲ پایگاه فرهنگی فعال در منطقه که گردانندگانش همه افراد دغدغه‌مند محله‌های مختلف در منطقه ۶ هستند.

توزیع ۸۰۰۰ ماسک رایگان
اولین پایگاه در واقع یک مکان آموزشی است که مدت‌هاست کاربری فرهنگی پیدا کرده است. آموزشگاهی در حر١٨ که آقای عباسی، دبیر پیشگیری از وقوع جرم شورای اجتماعی محلات منطقه ۶، آن را اداره می‌کند. این پایگاه در این روز‌ها حالا به قرارگاهی تبدیل شده که نواحی مختلف منطقه را زیر پوشش قرار داده است، محله‌های فولادی، اروند، مصطفی‌خمینی، معقول، پورسینا و...
آقای عباسی درباره فعالیت این پایگاه در این روز‌ها توضیح می‌دهد: ما از همان اوایل اسفندماه کار را شروع کردیم. کارمان هم این بود که گروه‌های جهادی گوشه و کنار منطقه را از نواحی مختلف دور هم جمع کنیم. معتمدانی که محله خود را می‌شناسند و در بحث توزیع بسیار کمک‌کننده هستند. برای تهیه اقلام هم ما از هرگونه ارگان و سازمانی که بگویید کمک گرفتیم، از شهرداری و آتش‌نشانی بگیرید تا پایگاه بسیج محلات و خیران. حالا توانسته‌ایم تا به اینجای کار ٨٠٠٠ماسک بین مردم توزیع کنیم و اقلام شست‌وشو و مواد ضدعفونی‌کننده را به دست ۲۵۰۰ خانوار برسانیم. در همین دوره کوتاه هم توانستیم در چندین نوبت معابر مختلف منطقه را ضدعفونی کنیم. آن هم از طریق افرادی از محلات مختلف که به‌صورت خودجوش پای کار آمدند.

کارگاه تولید ماسک
بخش دیگری از این گروه را تیمی ٨نفره متشکل از زنانی تشکیل داده‌اند که حالا در همین پایگاه ماسک تولید می‌کنند، در محیطی ضدعفونی شده و با رعایت اصول بهداشتی. این ماسک‌ها را دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأیید کرده است و علاوه بر محله در بیمارستان‌ها هم کاملا رایگان توزیع شده‌اند. عباسی درباره کیفیت این ماسک‌ها می‌گوید: آوازه این کارگاه به مناطق دیگر هم رسیده است. تا جایی که هفته پیش دوستانی از منطقه ۳ از کارگاه ما بازدید کردند و نخ و پارچه خریدند و برای منطقه خود سفارش ماسک دادند.

مغازه‌ای برای کار فرهنگی
پایگاه بعدی در واقع یک مغازه فروش لوازم رایانه و تلفن‌همراه در محله شهید معقول است! جواد اکبری جوان ۳۰ ساله‌ای است که حالا ١٣سال از سکونتش در منطقه‌ای دیگر می‌گذرد، اما آن‌قدر برای محله کودکی‌اش دغدغه دارد که تصمیم می‌گیرد مغازه قدیمی‌اش که کم‌کم به پایگاهی فرهنگی تبدیل شده است را نفروشد تا ارتباطش با هم‌محله‌ای‌ها قطع نشود. حالا معمار است و استاد دانشگاه و اصلا محل درآمدش از جای دیگری است و می‌گوید که برای سرپا نگهداشتن این مغازه باید از جیب هم هزینه کند، اما به هیچ‌عنوان قصد فروش ندارد. این مغازه کم‌کم به مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی تبدیل شده است. کتابخانه‌ای کوچک است با کتاب‌های نفیس و کمیاب که جواد آن‌ها را به افراد محله امانت می‌دهد و جایی برای رساندن اقلام غذایی به افراد مستضعف منطقه است. در این روز‌های شیوع ویروس، اما در این مغازه بسته شده و به محلی برای بسته‌بندی اقلام مختلف بهداشتی تبدیل شده است. او این اقلام را از طریق ارتباطاتش با ارگان‌های مختلف تهیه می‌کند. حالا جواد با کمک ۲ همسایه تا اینجای کار ٥٠بسته بهداشتی را بسته‌بندی کرده‌اند که شامل ماسک، ماده ضدعفونی کننده و... می‌شود. او بر لزوم کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از شیوع ویروس هم تأکید زیادی دارد و می‌گوید که به همین منظور قصد دارد بروشور‌ها و کتاب‌هایی را که درباره این ویروس و روش‌های پیشگیری از آن و... تهیه کرده است، با رعایت اصول بهداشتی در محلات توزیع کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->