صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۴۷ فرد متخلف فاقد تخصص و مداخله‌گر در حوزه دندانپزشکی به دستگاه قضایی معرفی شدند و در طی همین مدت، ۳۰ مجموعه متخلف و غیرمجاز در این حوزه پلمب شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مرتضی فغانی اظهار کرد: بازدید‌های مستمر از تمامی مجموعه‌های فعال در حوزه دندانپزشکی در طول سال انجام می‌شود و در فصل تابستان هم که طرح تابستانه و مسافرت‌های تابستانی را داریم، این بازدید‌ها به‌طور ویژه‌تر انجام می‌شود و به طور کلی حداقل یک بازدید از هر مجموعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم خط‌قرمز ماست و در همین راستا با کسانی که فعالیت غیرقانونی در حوزه دندانپزشکی داشته باشند، برخورد قاطع صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: ما برخورد با مداخله‌گران حوزه دندانپزشکی را براساس گزارش‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۹۰ یا مراجعات حضوری داریم و از ابتدای امسال تاکنون، به ۴۷ شکایت مردمی رسیدگی شده و خروجی آن منجر به ۴ مورد پلمب و ضبط اموال شده است و مابقی هم با همکاری پلیس اماکن، تعزیرات حکومتی و حوزه نظارت بر دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دست اقدام است.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مداخله‌گران حوزه دندانپزشکی در موضوعاتی همچون کشیدن، پرکردن، جرم‌گیری، عصب‌کشی، ایمپلنت و... فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: در هرکدام از این موارد، ممکن است که مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد شود و درخواست ما از مردم این است که تنها به نزد پزشکان متخصصی که در مطب، درمانگاه، کلینیک و بیمارستان مستقر هستند، مراجعه نمایند.

دکتر فغانی با ذکر این نکته که مداخله‌گران حوزه دندانپزشکی در تمامی مناطق شهری ازجمله حاشیه شهر فعالیت دارند، تأکید کرد: مردم نباید به‌دلیل پرداخت هزینه کمتر، به نزد این افراد مراجعه کنند؛ چراکه با مشکلات بدتر مواجه می‌شوند. در همین خصوص باید اشاره کنیم که حتی برای موارد بسیارجزئی هم نباید به افراد فاقد تخصص مراجعه نماییم؛ زیرا در یک مورد بسیار ساده داشتیم که فرد به‌دلیل مراجعه به فرد غیرمتخصص، دچار پارگی لثه و بی‌حسی لب شده است و اگر این فرد به یک دندانپزشک مراجعه می‌کرد، نه‌تنها با این مشکلات مواجه نمی‌شد، بلکه مشکل جرئی‌اش هم به‌راحتی درمان می‌شد.

وی اضافه کرد: همچنین در یک مورد دیگر مشاهده شد که فرد متخلف فاضلاب‌ها و خونابه‌های خارج‌شده از یونیت را در ظرف‌های بیست‌لیتری جمع‌آوری کرده و آن‌ها را شبانه در خیابان رها می‌کرد و این موضوع نه‌تنها با مشکلات زیست‌محیطی همراه بود، بلکه خطرات ابتلای به بیماری‌های پوستی و عفونی را به همراه داشت.

سرپرست امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۱۳۰ مورد بازدید انجام شده که خروجی آن منجر به صدور ۴۷ اخطار، معرفی ۴۷ فرد متخلف به دستگاه قضایی و ۳۰ مورد پلمب شده است.

دکتر فغانی افزود: در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۱۸۰۰ مطب دندانپزشک عمومی، ۳۵۰ مطب دندانپزشک متخصص، ۲۵ لابراتوار و ۸۰ درمانگاه دندانپزشکی فعال بوده و مجموع درمانگاه‌هایی هم که در این حوزه فعالیت دارند، ۱۵۱ درمانگاه است؛ همچنین ۱۳ بیمارستان نیز در کنار ارائه خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف درمانی، در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی هم فعالیت دارند.

وی گفت: همچنین تعداد ۳۵ مورد دندان‌ساز داریم که از آن‌ها به عنوان تبصره ۵ نام برده می‌شود و مجوز آن‌ها تنها قالب‌گیری و ساخت دندان بوده و اجازه درمان ندارند؛ همچنین تعداد ۳۱ بهدار و کمک‌دندانپزشک تجربی هم داریم و این افراد صرفاً مجاز به کشیدن تمامی دندان‌ها به‌جز دندان عقل و ترمیم‌های سطحی هستند و مجاز به انجام کار‌های تخصصی نیستند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.