اهدای ۴۰ هزار بسته معیشتی به محرومان خراسان رضوی در چهلم شهدای خدمت معاون استاندار خراسان رضوی: شهید رئیسی ویترین خدمت به محرومان بود آمادگی بیمارستان شهید کامیاب مشهد برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران استعمال سالانه بیش از ۲۰ پاکت سیگار فرد را در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌دهد "گیسو" یوزپلنگ جدید در پارک ملی توران ماه خودمراقبتی: بیدارکردن توانایی بالقوه افراد برای مراقبت از خود اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق آینده‌ساز | سه میلیون تومان علی‌الحساب پرداخت شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) سفر به مشهد گران‌تر از قبل شد! در نشست هم‌اندیشی با کارشناسان تغذیه در مشهد مطرح شد: ۵۰ درصد بیماری‌ها با رژیم غذایی مرتبط هستند بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند اژه‌ای: در انتخابات، نقد جای خودش را به تخریب داده است کودک مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۳ تیر ۱۴۰۳) علائم و چگونگی درمان «تب دنگی» | مبتلایان از مصرف پروفن و ژلوفن خودداری کنند زمان پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافربری ویژه تابستان اعلام شد پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق در برخی مناطق شمالی کشور (۱۳ تیر ۱۴۰۳) پرستاران از دولت آتی چه مطالبه‌هایی دارند؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند

  • کد خبر: ۲۳۷۰۹۴
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
بیش از یک میلیون نفر زیر پوشش برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی قرار گرفتند
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از ابتدای برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی‌وعروقی، بیش از یک میلیون نفر غربالگری شدند که درپی آن، بیش از ۲۴۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت و ۳۰۸ هزار بیمار مبتلا به فشارخون شناسایی شدند. 

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر بابک اقبالی با اشاره به اینکه خطرسنجی قلبی‌وعروقی مشخص می‌کند که در ۱۰ سال آینده چند درصد احتمال بروز حوادث قلبی‌وعروقی برای فرد مدنظر وجود خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خطرسنجی حوادث قلبی‌وعروقی برای افراد بالای ۳۰ سال به‌صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر فرد بالای ۳۰ سال در بدو ورود به مرکز خدمات جامع سلامت، ابتدا مشخصات فردی، سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی، دیابت یا فشارخون بالا، سابقه مصرف دخانیات یـا الکـل و سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی‌‌وعروقی زودرس، دیابت یا نارسایی کلیه در افراد درجـه‌یـک خـانواده‌اش بررسـی شـده، سـپس فشارخون، قندخون و کلسترول خونش (در اولین نوبت به‌صورت رایگان)، اندازه‌گیری می‌شود، تصریح کرد: ارزیابی افراد در چهار گروه خطر کمتر از ۱۰ درصد (خطر کم)، ۱۰ تا ۲۰ درصد (خطر متوسط) ۲۰ تا ۳۰ درصد (خطر زیاد) و ۳۰ درصد و بیشتر (خطر خیلی زیاد) قرار می‌گیرند.

اقبالی تصریح کرد: اگر فردی در گروه با احتمال خطر کمتر از ۱۰ درصد باشد، یعنی طی ۱۰ سال آینده کمتر از ده درصد احتمال دارد دچار سکته قلبی یا مغزی شود و بر حسب میزان خطر سکته‌های قلبی و مغزی که برای فـرد محاسـبه شـده و طبـق برنامه زمان‌بندی‌شده، پیگیری و ارزیابی مجدد میزان خطر سکته‌های قلبی و مغزی برای وی صورت می‌پذیرد؛ به عنوان مثال در خطر کمتر از ۱۰ درصد، به‌صورت سالانه و در خطر بیش از ۳۰ درصد، سه‌ماهه بررسی می‌شود.

وی افزود: با انجام آزمایش قندخون، بیماران دیابتی جدید شناسایی می‌شوند. بیماری دیابت علامتی ندارد و تقریباً از هر سه بیمار دیابتی، یک نفر از بیماری خود اطلاعی ندارد و با اندازه‌گیری فشارخون، اگر فرد جدیداً به فشارخون مبتلا شده باشد، از بیماری خود مطلع می‌شود (نزدیک به نیمی از بیماران فشارخونی، از بیماری خود اطلاعی ندارند)؛ علاوه‌براین، با توجه به انجام آزمایش چربی خون بالا، بیماران چربی خون بالای جدید شناسایی می‌شوند که طی این خطرسنجی، بیماران شناسایی‌شده تحت نظر مراقبان سلامت و پزشک قرار خواهند گرفت.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کنترل این بیماری‌ها از عوارض آن‌ها مانند سکته‌های قلبی و مغزی و... تا حد زیادی پیشگیری می‌کند، ابراز کرد: افراد با خطر بیش از ۲۰ درصد، تحت نظر پزشک مرکز، دارودرمانی خواهند شد که این امر می‌تواند از رخ‌دادن حوادث قلبی‌وعروقی پیشگیری کند یا بروز آن‌ها را به تأخیر بیندازد.

اقبالی بیان کرد: یکی از مشکلات در بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشارخون، قطع خودسرانه داروست که جهت رفع این مشکل، مراقبان سلامت در هر نوبت مراقبت، مصرف منظم دارو‌ها را بررسی می‌کنند.

وی اظهار کرد: فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم، ترک مصرف دخانیات و الکل و رعایت دستورات و پیگیری منظم درمان ازجمله آموزش‌های ارائه‌شده به این افراد برای داشتن سبک زندگی سالم بوده که در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مؤثر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->