صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت، از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تاکید قرار گرفته و در کنار ابعاد سلامت جسمی، روحی و اجتماعی در اکثر مدل‌های سلامتی به این بعد هم توجه می‌شود چرا که تامین این بعد از سلامتی باعث ارتقای سایر ابعاد سلامت نیز خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حمیدرضا قربان زاده در نشست آموزشی «سلامت معنوی درکودکان» با بیان اینکه معارف دینی ما بیشترین ظرفیت را در تدوین سازوکار‌های سلامت معنوی دارد، افزود: علیرغم اهمیت سلامت معنوی، متاسفانه در جامعه و نظام بهداشت توجه کمی به آن شده و این امر به عنوان یک خلا اساسی در سیستم نظام بهداشت کشور مطرح است.

در ادامه دکتر مریم صف آرا استاد و پژوهشگر سلامت معنوی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا گفت: دستیابی به سلامت معنوی جنبه‌ای از تکامل انسان است و تفاوت‌هایی در سلامت معنوی کودکان با بزرگسالان دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: معنویت پدیده‌ای جهانی است و از ابتدای خلقت بشر همواره در هنگام بیماری‌ها به ویژه در بیماری‌های صعب العالج که فرد از خدمات درمانی ناامید شده است بعد معنوی سلامت بیشتر نمایان شده و اهمیت بیشتری می‌یابد.

دکتر صف آرا سلامت معنوی در کودکان را به مفهوم افزایش اگاهی، تجربه درونی از شگفتی ها، کنجکاوی، باور به وجود یک نیروی قوی دانست و گفت: ابعاد سلامت معنوی در کودکان در سه بعد احساسی، رابطه‌ای و وجودی طبقه بندی می‌شود و عوامل مهم تاثیر گذار بر سلامت معنوی کودکان بستر فرهنگی‏-اجتماعی کودک، تجربیات خود کودکان، ارتباط ان‌ها با دیگران، رفتار‌های والدین و رسانه و پیامد‌های سلامت معنوی شامل طیف وسیعی از برایند‌های مثبت است.

در این نشست به مباحثی همچون مفهوم شناسی معنویت، مفهوم‌شناسی سلامت معنوی، تعریف سلامت معنوی، شاخصه‌ها و مبانی سلامت معنوی کودکان ارائه و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.