صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تدابیر طب ایرانی در کنترل پرفشاری خون

  • کد خبر: ۲۴۰۱۲۸
  • ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
عضو هیئت‌علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد امتلاء یا بدانباشت اخلاط زائد در بدن را یکی از علل ایجاد فشارخون بالا از دیدگاه طب ایرانی دانست و اظهار کرد: در افراد گرم‌مزاج یا سردمزاج، رویکرد‌های درمانی طب مکمل متفاوت است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فاطمه محجوب با بیان اینکه فشارخون مقدار فشاری است که توسط خون درجریان، به دیوار رگ‌ها وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که این میزان فشار از حد نرمال تجاوز کند، پرفشاری خون یا هایپرتنشن ایجاد می‌شود. در این صورت لازم است که بیمار تحت نظر متخصص، دارو‌های فشارخون را دریافت کند و درمان‌های طب ایرانی به عنوان مکمل، در جهت کنترل بهتر فشارخون بالا یا کاهش دوز دارو یا کنترل عوارض در نظر گرفته شود.

وی اصلاح سبک زندگی را یکی از عوامل مهم کنترل فشارخون بالا در بدن بیان کرده و تصریح کرد: برخورداری از فعالیت فیزیکی کافی در کاهش وزن و افزایش متابولیسم و کاهش تجمع مواد زائد در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه براساس مطالعات مختلف، ورزش در کنترل فشارخون بالا و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد، گفت: مصرف غذا‌های چرب، غذا‌های غلیظ و فست‌فود‌ها در افزایش فشارخون نقش بسزایی دارند. همچنین پرهیز از درهم‌خوری و پرخوری و رعایت اعتدال در مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های متناسب با مزاج افراد، امر مهمی در پیشگیری از این بیماری محسوب می‌شود.

دکتر محجوب خاطرنشان کرد: به افراد مبتلا به فشارخون بالا با مزاج گرم، توصیه می‌شود مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه همچون زالزالک، گیلاس، آلبالو، سیب، انار، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و عناب را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

همچنین عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از لیموی تازه، تخم گشنیز، سماق و زرشک را به افراد مبتلا به فشارخون بالا با مزاج گرم توصیه کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.