صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خواب کافی، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری و افزایش طول عمر، هیچ هزینه‌ای ندارد؛ بنابراین اگر طی هفته کاری سرتان شلوغ است و می‌خواهید کمبود خوابتان را جبران کنید، بنا بر پژوهشی جدید، روز‌های آخر هفته می‌تواند خیلی کمکتان کند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس تحقیقات جدید محققان مرکز ملی بیماری‌های قلبی‌عروقی پکن که در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ۲۰۲۴ ارائه شد، افرادی که برای جبران کمبود خواب آخر هفته‌ها بیشتر می‌خوابیدند، ۲۰ درصد کمتر از کسانی که آخر هفته هم خواب کمی دارند، در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

این یافته‌ها براساس داده‌های ۱۴ ساله از بیش از ۹۰ هزار ساکن بریتانیا بود که تیمی از دانشمندان چینی آنها را تجزیه‌وتحلیل کردند. «زچن لیو»، یکی از پژوهشگران این تحقیق، می‌گوید:

«نتایج ما نشان می‌دهد برای بخش قابل‌توجهی از جمعیت جامعه مدرن که از کمبود خواب رنج می‌برند، خواب آخر هفته با کاهش قابل‌توجه ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.»

تأثیرات خواب کافی در سبک زندگی سالم

اما فقط خواب برای قلب شما مفید نیست. تحقیقات نشان می‌دهد استراحت باکیفیت برای عمر طولانی، تناسب‌اندام، حتی حفظ رژیم غذایی سالم نیز کلیدی است.

حدود ۲۲ درصد شرکت‌کنندگان در این پژوهش منظم دچار کمبود خواب بودند که خواب کمتر از ۷ ساعت در شب تعریف شده است.

به گفته دانشمندان علوم اعصاب، بزرگسالان برای استراحت خوب بین ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛ زیرا نخوابیدن می‌تواند سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر مرگ زودرس را کم کند.

اگر خیلی‌خیلی کم بخوابید، با عواقب جدی مانند سیستم ایمنی ضعیف، افزایش خطر ابتلا به سرطان و کاهش تمرکز مواجه خواهید شد که درصورت انجام فعالیت‌های روزمره مانند رانندگی می‌تواند کشنده باشد.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مداوم کمتر از ۶ ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس به هر دلیلی قرار دارند.

همچنین استراحت‌نکردن مغز شما را پیر می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد خطر زوال عقل و مشکلات شناختی بین افرادی که به اندازه کافی استراحت نمی‌کنند، بیشتر است.

علاوه‌بر این موارد، خواب کافی در ورزشکاران با تناسب‌اندام ارتباط مستقیمی دارد؛ زیرا استراحت بین تمرینات چیزی است که به عضلات شما اجازه می‌دهد قوی‌تر شوند. تناسب‌اندام نیز یکی دیگر از عوامل مهم در طولانی‌تر شدن عمر است.

در آخر، خوب خوابیدن می‌تواند کمکتان کند به رژیم غذایی سالم پایبند باشید، حتی وزن کم کنید. اخیراً پژوهشی نشان داد افرادی که کمتر از شش ساعت و نیم در شب می‌خوابند، بین ۲۷۰ تا ۵۰۰ کالری در روز بیشتر از همسالان خون که یک ساعت بیشتر می‌خوابند، غذا می‌خورند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.