صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

هیچ اتفاقی تصادفی نیست

  • کد خبر: ۴۳۲۱۶
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
همــه مـا درکنار موفقیـــــــت‌ها و شــادکامی‌های زنــــدگی خود بـــا مشــــکلات و مصیبـــت‌ها و ناکامی‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم که همیشه در جست‌وجوی راز رخ‌دادن آن‌ها هستیم و خواسته یا ناخواسته ذهنمان به یافتن اسباب و علت‌های آن حوادث مشغول است.

ما معمولا دلیل کامیابی‌هایمان را در هوشمندی و مراقبت و توانایی خود یا درنهایت از شانس و بخت و اقبال نیک خود می‌دانیم، اما غالبا عامل ناکامی‌هایمان را در دیگران جست‌وجو می‌کنیم و باور نداریم که ممکن است رفتار و گفتار خودمان موجب بروز برخی مشکلات در زندگی ما و نزدیکانمان باشد.
کتاب «هیچ اتفاقی تصادفی نیست» برای تبیین همین موضوع نوشته شده و می‌کوشد به ما نشان دهد نقش‌آفرینی‌مان در وقوع این‌گونه حوادث بسیار بیشتر از آن است که فکرش را می‌کنیم و از همین رو در نخستین صفحات کتاب چنین می‌خوانیم:

«چه دنیای پر محنت و بلایی! گویی هر صبح که نفس تازه می‌کند سختی‌ها نیز تازه‌نفس به سراغمان می‌آیند. از یکی فارغ نشده، دیگری می‌رسد و خسته‌مان می‌کند. چرا هر روز سنگی پیش پایمان می‌افتد؟ چرا بسیاری از کار‌ها به بن‌بست می‌خورد؟ آیا کسی هست که پاسخ‌گو باشد و ما را از این قطار محنت و اندوه رها کند؟

محرک بعضی از واگن‌های این قطار سختی و اندوه که در زندگی ما در حرکت است ظلم عمدی و غیرعمدی دیگران است. اما در این کتاب می‌خواهیم محرک دیگری را شناسایی کنیم و آن محرک شاید کسی غیر از دیگران باشد! بله، خودمان».

این کتاب که با عنوان فرعی «نگرشی اجمالی به اسم مبارک حسیب الهی» منتشر شده است، در فصول مختلف خود می‌کوشد به خواننده نشان دهد که همه امور عالم حساب و کتاب دارد و یکی از سنت‌های مهم الهی در نظام خلقت این است که هر عمل ما، هر سخن ما و حتى هر نگاه ما بازتاب و عکس‌العمل و نتایجی دارد که پیش از محاسبه اخروی در همین دنیا خود را در زندگی ما نشان می‌دهد.
متن کتاب درعین غنای محتوایی و عمق معرفتی، سرشار از آیات و روایات دقیق، ساده و همه فهم است و در هر فصل داستان‌های واقعی از خاطرات و تجربه‌های عینی زندگی نقل شده است تا موضوع را محسوس و قابل درک سازد.

در پایان هر فصل هم چکیده مطالب به‌صورت خلاصه ذکر شده و حتى در یک مورد، نموداری ساده و روشن برای شرح مسئله تقسیم‌بندی آثار اعمال آمده و آثار ذاتی و آثار بازتابی اعمال در زندگی دنیایی را به وضوح تبیین کرده است.
مباحث کتاب کاملا کاربردی و قابل تطبیق در زندگی شخصی و اجتماعی روزمره است و به پرسش‌های جدی درباره بعضی بیماری‌ها، برخی گرفتاری‌های شخصی، مشکلات اقتصادی و تنگنا‌های مالی و موارد مشابه به‌خوبی پاسخ می‌دهد.

خواننده با مطالعه این کتاب به‌خوبی درمی‌یابد که هیچ چیزی در اتفاقات دنیا تصادفی نیست و همه امور عالم حساب و کتابی دقیق دارد و حتى در مواردی که فکرش را هم نمی‌کنیم، گرچه ما نمی‌دانیم و خبر نداریم، همه امور براساس یک منطق و قاعده پنهان رخ می‌دهد.

سنت‌های الهی مانند قانون جاذبه برای همه انسان‌ها، فارغ از دین و مذهب و عقیده‌شان، یکسان هستند و مثلا همان‌طورکه نیکی و احسان به نزدیکان موجب طول عمر یا محبت به حیوانات باعث برکات و آثار خیر در زندگی می‌شود، کوچک‌ترین ظلم و ستم به اطرافیان باعث حدوث گرفتاری‌های ریز و درشت می‌شود و کمترین آزار به حیوانات باعث مشکلات و دردسر‌هایی می‌گردد که حتى تصورش را هم نمی‌توانیم بکنیم.

چکیده درس‌های اخلاقی کتاب هم توصیه مکرر اولیای خدا و اهل معرفت است که «از دل شکستن مردم و آزار مخلوقات خدا بپرهیز»، زیرا هیچ چیزی در زندگی گم نمی‌شود و هر حرکتی که از انسان سر می‌زند، دیر یا زود خودش را جایی دیگر به انسان نشان خواهد داد.
این اثر را که نخستین کتاب از مجموعه کاربرد اسماء الهی در زندگی است، هیئت تحریریه موسسه، که خود را دانشجویان دانشگاه تهران معرفی می‌کنند، تألیف کرده‌اند.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.