آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

کدام کتاب‌ها مخاطب بیشتری دارند؟

  • کد خبر: ۴۸۱۴۵
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کدام کتاب‌ها مخاطب بیشتری دارند؟
به گفته تعدادی از فروشندگان کتاب در مشهد، فروش کتاب‌های حوزه روان‌شناسی، همچنان آمار بالایی دارد. به تعدادی از کتاب‌فروشی‌های مشهد در خیابان ابن‌سینا سری زده‌ایم و صحبت‌های فروشندگان کتاب را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - «ریچل قرار است برای شما صد‌ها داستان خنده‌دار، غم‌انگیز یا مسخره تعریف کند که تمامشان به یک حقیقت ختم می‌شوند: زندگی تو به خودت بستگی دارد.»

این‌ها معرفی‌ای درباره کتاب «خودت باش دختر» نوشته ریچل هالیس بود. این کتاب، یکی از پرفروش‌های حوزه روان‌شناسی در فروشگاه‌های مشهد است. کتاب یادشده همچنین از پرفروش‌های آمازون و نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ است که درباره‌اش ذکر شده، می‌تواند زندگی زنان و دختران را تغییر دهد.

به گفته تعدادی از فروشندگان کتاب در مشهد، فروش کتاب‌های حوزه روان‌شناسی، همچنان آمار بالایی دارد، اما در کنار کتاب‌های روان‌شناسی و خودشناسی، آثار منتشر شده در دیگر رشته‌ها نیز مخاطب خاص خودشان را دارند.

به تعدادی از کتاب‌فروشی‌های مشهد در خیابان ابن‌سینا سری زده‌ایم و صحبت‌های فروشندگان کتاب را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.


پُرفروشِ پردیس

فروشگاه‌های کتاب در مشهد، آبانِ پُر بروبیایی دارند. در پردیس کتاب همه گروه‌های سنی، بین قفسه‌های کتاب، به چشم می‌آیند. پسر جوانی عینکش را روی پیشانی گذاشته و روی یک عنوان کتاب از قفسه ادبیات داستانی جهان متمرکز شده است. کمی آن‌طرف‌تر، یک گروه چهار، پنج نفری به گپ‌و‌گفت درباره آخرین خوانده‌هایشان مشغول هستند. در طبقه بالایی، کودکان و نوجوانان هم آمده‌اند. شاید اگر پدرومادر‌ها در تنگنای اقتصادی نباشند، بچه‌های کتابخوانی که به اینجا آمده‌اند، به جای یکی، دو جلد، یک بغل کتاب بخرند.

علی رجب‌زاده، مدیر پردیس کتاب، درباره وضعیت فروش در دو ماه گذشته می‌گوید: بدون شک، کتاب‌های روان‌شناسی جزو پرفروش‌های با آمار بالا در فروشگاه ما هستند، زیرا برخی بر این باورند رهنمود‌های روشنی که در این کتاب‌ها به رشته تحریر درآمده است آن‌ها را تبدیل به همان فردی می‌کند که در جست‌وجویش هستند. مثلا کتاب «خودت باش دختر» ترجمه هدیه جامعی، رتبه یک فروش را داشته است. بعد از آن «اثر مرکب»، «کاش وقتی ۲۰ ساله بودم می‌دانستم» جزو پرفروش‌های رتبه دو و سه در فروشگاه ما شده‌اند.


نشر‌های موفق

«کرونا» که به ایران رسید، علاوه بر ایجاد موج نگرانی، سبک زندگی روزمره ایرانی‌ها را تغییر داد. رجب‌زاده می‌گوید: در این وضعیت، مردم فرصت بیشتری برای مطالعه دارند. به غیر از سه کتاب یاد شده، اگر نخواهیم موضوعات را دسته‌بندی‌کنیم، عناوینی، چون «مغازه خودکشی»، «انسان در جستجوی معنا»، «چهار اثر فلورانس»، «ملت عشق»، «جزء از کل»، «در باب حکمت زندگی» و «نیمه تاریک وجود» هفت اثر پرفروش دیگر بودند. در حوزه آثار جدی نیز سه اثرِ «آیشمن در اورشلیم» نوشته هانا آرنت و «سمفنونی مردگان» نوشته عباس معروفی و «جستار‌هایی در باب عشق» از آلن دوباتن نیز جزو پرفروش‌ها بوده‌اند، اما معمولا آمار پرفروش‌های حوزه روان‌شناسی با هیچ حوزه‌ای مقایسه‌شدنی نیست.

او با بیان اینکه نشر اگر انتخاب خوبی کند بدون شک موفق است، می‌افزاید: نشر‌هایی که متوجه شدند چه کتاب‌هایی مخاطب دارد، موفق هستند. اکنون وضع فروش کتاب خوب است به عنوان مثال، کتاب جدیدی که ۱۰ روز از ورودش به بازار نگذشته، اکنون به چاپ سوم رسیده است. این یعنی مخاطب هست؛ اما بعضی وقت‌ها از یک کتاب شش، هفت ترجمه منتشر می‌شود و طبیعی است که آمار فروشش تقسیم شود. در کل این همه نشر در حال فعالیت‌اند و اقتصاد نشر خوشبختانه می‌چرخد.


«هنر خوب زندگی کردن» در «قلم»

کتاب‌فروشی قلم از دیگر فروشگاه‌های باسابقه و شناخته شده در خیابان ابن‌سیناست. در این فروشگاه هم کتاب‌های حوزه روان‌شناسی جزو پرفروش‌ها بوده است، اگرچه عناوین متفاوت است. یکی از فروشندگان این کتاب‌فروشی می‌گوید: کتاب‌هایی که در این مدت مردم دنبال کرده‌اند «هنر خوب زندگی کردن» از رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی‌پور و «مدیر یک دقیقه‌ای» اثر کنت بلانچارد و اسپنسر جانسون درباره مدیریت درست است.

او بیان می‌کند: معمولا معرفی کتاب در فروش آن خیلی تأثیرگذار است. به همین دلیل کتاب‎‌هایی که معرفی می‌شوند به فروش خوبی می‌رسند. به عنوان مثال در حوزه جدی، کتاب «تأملی درباره ایران» از جواد طباطبایی در فروشگاه ما متقاضیان زیادی داشته است و افراد زیادی برای خریدش مراجعه کرده‌اند. تأملی درباره ایران عنوان کتابی سه جلدی است که تاکنون دو جلد آن در سه مجلد منتشر شده است.


«ملت عشق» پرفروشِ «فلسطین»

مردم مشهد یک ضلع از چهارراه دکترا را با کتاب‌فروشی فلسطین می‌شناسند. فروشگاهی قدیمی که در هیاهوی آمدوشد آدم‌ها و تردد خودروها، متواضعانه به شوق دیدار مخاطبانش نشسته است.

یکی از فروشندگان این کتاب‌فروشی می‌گوید: هر کتابی مخاطب خودش را دارد، اما به طور کلی پرفروش‌هایمان در اینجا، روان‌شناسی و بعد رمان است.

او با اشاره به رمان‌های پرمتقاضی در دو ماه گذشته بیان می‌کند: سه کتاب «ملت عشق»، «جزء از کل»، «مادمازل شنل» از جمله پرفروش‌های ما بوده‌اند.

اما کتاب «ملت عشق»، داستان عاشقانه‌ای است که پس از استقبال بی‌نظیر از آن، تقریبا الیف شافاک، نویسنده ترک‌تبار آن در ایران شناخته شد.

همچنین «جزء از کل» اثر استیو تولتز در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های تاریخ استرالیا، محبوبیت زیادی در سطح جهان دارد. پیمان خاکسار، مترجم جوان ایرانی به‌درستی و زیبایی این کتاب را به فارسی برگردانده است.


اثرِ «کتاب‌باز»

یکی از فروشندگان کتاب‌فروشی فلسطین به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا این اتفاق زیاد می‌افتد که یک کتاب با معرفی در یک برنامه تلویزیونی به چاپ چندم برسد. مثلا کتاب «دلایلی برای زنده ماندن» اثر مت هیگ، از سال ۹۳ تا ۹۶ فقط یک دوره چاپ شد، اما پس از معرفی در برنامه کتاب‌باز به اندازه ۶ سال گذشته فروخت. چنین موج‌های فروش که به دنبال معرفی کتاب از سوی یک شخص معروف به وجود می‌آید، سالی دو، سه بار رخ می‌دهد و منجر می‌شود کتابی که در ۶ سال گذشته ۵۰۰ نسخه فروخته، در چند وقت ۲۰۰، ۳۰۰ نسخه بفروشد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->