صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نرخ رشد سالانه سهم ارزش تراکنش‌های آنلاین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۸۴ درصدی و در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۳۲ و ۲۴۶ درصد رشد را شاهد بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، ،همزمان با شیوع کرونا در کشور, مشکلات متعددی برای کسب و کارها ایجاد شد, یکی از آن مشکلات خانه نشینی و بیکاری بخش زیادی از مجموعه های کسب و کار و بیکاری کارگران بود.

 

جهان پس از شیوع کووید-19 با یکی از مهمترین بحران‌های اقتصادی خود روبرو شده است. در این شرایط، ارزیابی تاثیرات بلافاصله ناشی از همه‌گیری، اهمیت بالایی در تعیین آسیب‌دیده‌ترین بخش‌ها و توصیه سیاست‌هایی دارد که مرحله بعدی احتمالی شیوع را در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر، قرنطینه و سیاست‌های خانه‌نشینی که در جریان همه‌گیری از سوی دولت‌های مختلف به کار گرفته شد نیز تبعاتی برای هر اقتصادی دارد.

 

بر همین اساس، محمد حسینی و ابوالمحسن والی‌زاده در مقاله‌ای با استفاده از پرداخت‌های الکترونیکی ماهانه انجام شده از طریق پایانه‌های فروش، تاثیر قرنطینه ناشی از کووید-۱۹ و بازگشایی اقتصاد بر الگو‌های فعلی را بررسی کردند. با مقایسه داده‌های ماه‌های مشابه سال قبل، مشخص شد که در فاصله‌ای که خانه‌نشینی شدیدتر بود (اسفند و فروردین/ مارس-آوریل)، نرخ رشد سالانه ارزش تراکنش‌ها در مقایسه با ماه‌های قبل از شروع همه‌گیری ۴۵ درصد کاهش یافت. پس از بازگشایی اقتصاد ایران در اردیبهشت-خرداد، نرخ رشد سالانه ۶ درصد بیش از ماه‌های مشابه بود که نشان می‌دهد تقاضای انباشت‌شده پس از بازگشایی تخلیه شده است.



همچنین مشخص است که همه‌گیری کووید-۱۹ موجب افزایش قابل توجه تراکنش‌های آنلاین شده است و تاثیر آن پس از بازگشایی اقتصاد نیز ادامه دارد. این موضوع می‌تواند گویای اثر ماندگار کووید-۱۹ بر ترجیحات مصرف کننده در مورد خرید‌های آنلاین

 

بخش‌های آسیب‌دیده

در بخش دیگری از این مقاله تاکید شده است که در تمام گروه‌ها جز مواد غذایی و آشامیدنی، تعداد و ارزش تراکنش‌های مشاهده شده در اسفند و فروردین‌ماه کاهش چشمگیری یافته است. بیشترین افت در فروردین‌ماه مربوط به هتل و رستوران‌ها بوده که ناشی از تاثیرات نوروز و خانه‌نشینی در ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته است. هتل و رستوران‌ها در فروردین‌ماه امسال در مقایسه با فروردین سال گذشته، با کاهش 97 درصدی در ارزش و 123 درصدی در تعداد تراکنش‌های انجام شده، روبرو شده‌اند.

 
 
گروه‌های دیگری که در فروردین‌ماه آسیب قابل توجهی دیده‌اند را می‎توان آموزش (کاهش ۸۲ درصدی در ارزش و ۱۱۲ درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، پوشاک و کفش (کاهش ۸۲ درصدی در ارزش و ۱۱۲ درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، تفریح و سرگرمی (کاهش ۵۲ درصدی در ارزش و ۴۶ درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، حمل‌ونقل (کاهش ۴۷ درصدی در ارزش و ۳۶ درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، ارتباطات (کاهش ۳۸ درصدی در ارزش و ۳۲ درصدی در تعداد تراکنش‌ها)، لوازم خانگی و اثاثیه (کاهش ۴۰ درصدی در ارزش و ۱۹ درصدی در تعداد تراکنش‌ها) و سلامت کاهش ۲۲ درصدیدر ارزش و ۲۱ درصدی در تعداد تراکنش‌ها) دانست. گروه مواد غذایی و آشامیدنی تنها گروهی است که در اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه امسال رشد منفی نداشت و حتی رشد ۱۶ درصدی تعداد تراکنش‌ها را در فروردین امسال تجربه کرد. بر اساس مطالعه انجام گرفته، پس از بازگشایی تدریجی اقتصاد در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، شاهد این هستیم که نرخ رشد سالانه بهبود یافته است.

 

در بخش خرده‌فروشی نیز بیشترین کاهش مربوط به پوشاک و کفش، اسباب‌بازی، تجهیزات ورزشی، قالی و کفپوش، سایر خرده‌فروشی‌ها، لواز خانگی و اثاثیه، کتاب و روزنامه‌فروشی بوده است.



بر اساس یک مقاله، نرخ رشد سالانه سهم ارزش تراکنش‌های آنلاین در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد ۱۸۴ درصدی و در اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۳۲ و ۲۴۶ درصدی را شاهد بوده است. کمترین آسیب از نظر تعداد تراکنش انجام شده در طول دوران خانه‌نشینی نیز متعلق به مواد غذایی و آشامیدنی بوده است.
 
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.