صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خبر‌های خوش معاون شهردار از پروژه‌های عمرانی شهر مشهد | ۹ تقاطع برای تکمیل رینگ حمل‌ونقل شهر ساخته می‌شود

  • کد خبر: ۵۳۴۸۸
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: نگاه ما در برنامه‌ریزی‌هایمان تمرکز بر حمل‌ونقل شهر بوده است.

 به گزارش شهرآرانیوز، خلیل الله کاظمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: تاکنون معاونت ما برنامه ریزی ویژه‌ای را در حوزه عمران و حمل و نقل انجام داده است.


وی افزود: نگاه ما در برنامه ریزی که برای حوزه خود در نظر گرفتیم این بوده است که اولویت خود را بر حمل و نقل عمومی در سطح شهر متمرکز کنیم. همچنین در کنار آن نیم نگاهی به موضوع ترافیک سطح شهر نیز داشته باشیم.


معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه فقط یک رینگ صد متری بیشتر در مشهد وجود دارد، بیان کرد: در مواردی این رینگ دچار ترافیک سنگین شده و خواسته‌های حمل و نقل را جواب گو نبود.


کاظمی تصریح کرد: از این رو اولویت ما بر این بود که کلیه تقاطع‌های سطح شهر را مورد مطالعه قرار دهیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر در شهر مشهد ۴ پروژه در رابطه با تقاطع‌های سطح شهر اجرا شده و ۵ مورد دیگر نیز در حال اجرا است. علاوه بر آن رینگ مذکور را نیز از نظر ترافیکی سرو سامان داده ایم.


معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: هدف ما این بوده که مسیر تردد شهروندان به حرم را با اجرای پروژه‌های مهم تقاطع‌ها آسان کنیم تا شهروندان بتوانند از مسیر ترمینال با وسیله حمل و نقل عمومی به حرم مطهر و از مسیر مصلی به حرم مشرف شوند.


کاظمی عنوان کرد: براساس تقاطع‌هایی که در داخل شهر وجود دارد، سیستم‌های داخل شهری را به همان شکل حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم.


وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ اصلاح هندسی در سطح شهر صورت گرفته، افزود: هدف ما از برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای اصلاح هندسی کاهش ترافیک در سطح شهر بوده است.


معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه کرد: علاوه بر موارد مذکور نگاه ما نیز بر این بوده که موضوع پیاده محوری را همواره اولویت اصلی خود قرار دهیم.


کاظمی گفت: گفتنی است که در تعدادی از نقاط سطح شهر موضوع پیاده سازی مسیر دوچرخه را مد نظر قرار دادیم، فضای سطح شهر باید برای خودرو، عابر پیاده، دوچرخه سواران و حمل و نقل عمومی آماده باشد.


وی در رابطه با دیگر اقدامات معاونت عمران در سال گذشته، تاکید کرد: در سال گذشته بر اثر بارندگی‌های به وجود آمده ۲۹۳ نقطه آب گرفتگی در سطح شهر شاهد بودیم و با اعتباری که در نظر گرفته شد، در حال حاضر ۲۱۳ نقطه به طور کامل موضوع آبگرفتگی آن رفع شده است.

 

افزایش بودجه‌های عمرانی به ۴۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹

کاظمی در خصوص بودجه‌های عمرانی طی سال‌های گذشته نیز گفت: در سال ۹۷ بودجه بخش عمرانی ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۲۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۴۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

 

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد به اجرای طرح حق تقدم عابر پیاده اشاره کرد و افزود: در سال ۸۴ با وجود ۲۰۰ هزار خودرو شاهد کشته شدن ۴۸۴ نفر بر اثر تصادفات در مشهد بودیم که این رقم درسال گذشته ۲۲۳ نفر بود.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۳۱ نفرکشته شدگان مربوط به عابران پیاده بودند و ۸۰ درصد از این تصادفات در تقاطع‌ها رخ داده بود.

 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به آمار بالای تلفات عابران پیاده در تصادفات رانندگی، مسئولیت کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت در حوزه عابران پیاده برعهده شهرداری گذاشته شد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که ۸۵ درصد تصادفات به دلیل توقف نکردن خودرو‌ها در تقاطع‌ها رخ می‌دهد، لذا ایمن سازی تقاطع‌ها در دستور کار گذاشته شد.

 

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها مشخص شد که بهترین روش برای ایمن کردن و متوقف شد خودرو‌ها در تقاطع‌ها استفاده از تایل است، اظهارکرد: بر همین اساس تقاطع‌های پرتردد و مهم با همکاری پلیس راهور شناسایی و ۶۷ تقاطع سال گذشته ایمن سازی و ۳۰ تقاطع نیز در سال جاری در دستور کار قرارگرفت که ۹۵ درصد آن اجرایی شده است.

 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: در کنار تایل گذاری و خط کشی پیاده رو‌های منتهی به تقاطع‌ها برای عبور افراد دارای معلولیت مناسب سازی هم شده اند.

 

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر و پس از اجرای طرح حق تقدم عابر پیاده بیشتر خودرو‌ها پشت خط عابر در تقاطع‌ها توقف می‌کنند و براساس برآورد‌های پلیس راهور نیز در ۸ ماهه ابتدایی امسال تصادفات منجر به فوت و جرح ۲۵ درصد کاهش یافته است.

 

کاظمی در پاسخ به این سوال که بهسازی پیاده رو‌های خیابان کوهسنگی در این زمان چه ضرورتی داشته است؟!، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های ما تقویت پیاده محوری است که برای تحقق آن باید ابتدا پیاده رو‌های مناسبی داشته باشیم. در ساماندهی و بهسازی پیاده رو‌ها مسیر‌های پرتردد از جمله مسیر‌های منتهی به حرم مطهر و همچنین مسیر‌های گردشی مورد توجه قرارگرفته است.

 

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: بر همین اساس پیاده رو‌های خیابان شیرازی نیز ساماندهی و عرض آن سه متر اضافه خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه خیابان کوهسنگی هم مسیری پرتردد و هم مسیری گردشی بود ساماندهی و بهسازی پیاده رو‌های این مسیر که با توجه به وجود توقف خودرو‌ها برای عبور عابران نامناسب بود در دستور کار قرارگرفت و در حال اجراست.

 

کاظمی در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای کارت ورود به طرح اجرای زود و فرد در هسته مرکزی شهر نیز اظهار کرد: قول این مساله را داده ام، اما به علت کرونا درحال حاضر طرح زوج و فرد اجرا نمی‌شود که کارت ورود به طرح تردد صادر شود.

 

آسفالت ۴۰۰ هزار مترمربع از معابر خاکی حاشیه شهر در سال۹۹

وی با بیان اینکه یک میلیون و سیصد هزار مترمربع معبر خاکی در شهر داشتیم که ۹۹ درصد آن در حاشیه شهر بود افزود: از این میزان ۳۵۰ هزار متر پارسال آسفالت شده است و امسال نیز ۴۵۰ هزار مترمربع دیگر را آسفالت خواهیم کرد.

 

کاظمی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که درآسفالت معابر خامی حاشیه شهر با آن روبرو بودیم نبود طرح تفصیلی در این مناطق بود که برای رفع این مشکل لایحه‌ای را به شورای شهر ارائه داده و مجوز آسفالت این معابر را از شورا گرفته ایم.

 

کال اسماعیل آباد بهسازی می‌شود

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص مشکلات کال اسماعیل‌آباد نیز گفت: هر زمان سیل می‌آمد شورای تامین برای تخلیه ساکنان این محل دستور تخلیه صادر می‌کرد، ۱۴۰ خانه در این کال ساکن بودند که تاکنون ۸۰ خانه را تملک کرده‌ایم پس از آن نیز جداره سازی و ایجاد فضای سبز در این کال انجام خواهد شد.

 

وی همچنین از بهسازی شهرک شهید رجایی و باهنر خبر داد و گفت: در حال حاضر پارک ۵ هکتاری در شهرک شهید باهنر در حال احداث است.

 

کاظمی ادامه داد: عملیات حفاری خط ۴ قطار شهری تا پایان سال اجرا و مسیر این خط از انتهای مهر مادر شروع شده و با گذر از حرم به شهرک شهید باهنر می‌رسد، برای احداث این خط مترو ۴ هکتار زمین را خریداری شده که پروسه‌ای زمان بر بوده است.

 

وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار بود که یک دستگاه حفار جدید از سوی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) برای حفاری خط چهار به مشهد وارد شود که اینکار انجام نشد، لذا اکنون قرار است تا دستگاه حفار واقع در امامت به انتهای مهر مادر منتقل و حفاری تونل این خط را انجام دهد.

 

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای شهر نیز اظهارکرد: بخش زیادی از ۱۷۰ مینی بوسی که طی هفته گذشته رونمایی شد در حاشیه شهر فعال شده است و این خطوط به نحوی طراحی شده است که شهروندان حاشیه شهر بتوانند به نقاط اصلی شهر برسند.

 

وی در ادامه گفت: کل پیاده‌رو‌های مشهد ۶.۵ میلیون متر است، که سال گذشته ۲۹۰ هزار متر مربع با هزینه‌ای بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان بهسازی و امسال نیز ۲۷۰ هزار مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۵۴ میلراد تومان بهسازی و مناسب سازی خواهد شد برای سال ۱۴۰۰ نیز ۳۸۰ هزار متر مربع پیاده روسازی پیش بینی شده است.

 

کاظمی افزود: قصد ما این است که پیاده‌رو‌های میدان شهدا به سمت حرم را در شان زائران بهسازی کنیم در این بین نیز فضا‌های مناسب برای افراد دارای معلولیت را نیز در نظر گرفته‌ایم.

 

وی در بخش دیگری در رابطه با انتقادات موجود برای حفاری‌ها و ساخت و ساز‌های سطح شهر، تصریح کرد: همه حفاری‌ها و ساخت و ساز‌ها در پیاده‌رو‌ها مربوط به شهرداری نیست برخی مواقع لوله آب و یا گاز نیاز به تعمیر دارد، اما اقدامات صورت گرفته به نام شهرداری تمام می‌شود.

 

کاظمی افزود:، اما برخی دیگر از مواقع ناچاریم که بعضی از خیابان‌ها را برای انجام پروژه ببندیم. به عنوان مثال برای استحکام بتن، ۴۸ ساعت زمان نیاز است تا زیر بار ترافیکی برود وهمین مساله نیاز به زمان دارد.

 

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مشهد تنها مجموعه شهری است که برای پروژه‌های خود روز شمار می‌گذارد، گفت: این کار سخت است و علاوه بر این باید گفت تمام پروژه‌های عمرانی صرفا محدود به فعالیت‌های عمرانی نیست، به عنوان مثال حل معارضات پروژه آزادی به سختی انجام خود پروژه بود.

 

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دکل کشور با ۵۲ متر طول در پروژه چهارسطحی آزادگان نصب شده است ادامه داد: برخی از پروژه‌ها هم به علت تحریم و نرسیدن به موقع دستگاه‌ها به تاخیر خورده است، اما در اعلام تاخیر‌ها با مردم صادق بوده‌ایم و از آن‌ها عذرخواهی کرده‌ایم. در برخی از پروژه‌ها همکاران من ۳ شیفت کار می‌کنند تا کمترین دلخوری شهروندان را داشته باشیم.

 

کاظمی در خصوص برقی کردن سیستم حمل و نقل برقی مشهد نیز گفت: در بحث برقی کردن ناوگان حمل ونقل عمومی که جزو اولویت‌های شهردار مشهد است، دولت قرار بود برای خرید هر دستگاه اتوبوس برقی ۱۴۲ هزار دلار پرداخت کند، اما قیمت اتوبوس‌ها از ۳ میلیارد تومان به حدود ۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، اما با این حال با ارائه لایحه‌ای از شورای شهر درخواست کردیم که مجوز تامین و استفاده از اتوبوس برقی را بدهند که این موضوع به تصویب رسید.

 

وی اضافه کرد: در کنار تامین اتوبوس برقی طرح مطالعات برقی کردن اتوبوس‌های خط بی آرتی نیز در حال انجام است و قرارداد ساخت اتوبوس برقی داخلی از طریق شرکت مپنا نیز منعقد کرده ایم که یک دستگاه اتوبوس برقی تا پایان سال از سوی شرکت به صورت آزمایشی تحویل شهرداری مشهد خواهد شد.

 

کاظمی ادامه داد: همچنین قرارداد انجام مطالعات جامع برقی کردن سیستم حمل ونقل عمومی نیز بسته شده است.

 

معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه ۵۲۰ هزار موتور سیکلت در مشهد وجود دارد، خاطرنشان کرد: این درحالی است که هر موتور سیکلت چهار برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، لذا با پیگیری‌های شهردار مشهد لایحه‌ای را برای ارائه تسهیلات جهت تامین موتوربرقی جهت استفاده پیک‌های موتوری به شورای شهر ارائه شد.

 

وی افزود: براین اساس ۲۰ هزار موتور برقی با ارائه ۹۰ درصد از هزینه خرید موتور به صورت تسهیلات بانگی با نرخ چهاردرصد برای پیک‌های موتوری تخصیص داده خواهد شد، در کنار ارائه این تسهیلات موتور‌های فرسوده با پرداخت یک میلیون تومان اسقاط خواهند شد.

 

کاظمی در ادامه به ایجاد دومین راه دسترسی چهار ایستگاه خط دو قطار شهری مشهد اشاره و اظهارکرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده دسترسی دوم ایستگاه کوهسنگی آخر این هفته، ایستگاه شهید کاوه اواسط دی ماه، میدان سعدی اسفند ماه و الندشت ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

 

وی در خصوص خط سه قطار شهری مشهد نیز گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بهره برداری از ۵.۲ کیلومتر از این خط حد فاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در دستور کار قرارگرفته که با راه اندازی این خط در اوایل سال آینده خط دو به خط سه در میدان شهدا و خط سه در باب الجواد به حرم مطهر متصل می‌شود.

 

معاون عمران حمل نقل و ترافیک شهرداری مشهد به سیستم جدید دوچرخه اشتراکی مشهد اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ۱۳۶ ایستگاه قدیمی دوچرخه جمع آوری و در فاز اول ۲۰۰ دستگاه تولید کارخانه آساک دوچرخ با قفل الکترونیک که از طریق گوشی تلفن همراه قابلیت بازگشایی دارد تا اواسط اسفند دراختیار شهروندان قرارگرفت، در فاز دوم نیز ۲۰۰ دستگاه دیگر اضافه خواهد شد.

 

وی در خصوص احداث پایانه‌های جدید اتوبوسرانی نیز گفت: در حال حاضر پایانه خواجه ربیع در پارکینگ مقابل آرامگاه خواجه ربیع و پایانه جوان در میدان جوان در حال احداث است که ظرف یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و پایانه معراج نیز به زودی ساماندهی خواهد شد.

 

کاظمی به پروژه‌های عمرانی اجرا شده و یا درحال اجرای شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: دوربرگردان غیر همسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی، تقاطع غیر همسطح ابوطالب، چپ گرد غیر همسطح شهر ناصری، پل شهید ناصری، جاده محمد آباد و حسن آباد، جلوخان آرامگاه فردوسی و مسیر دسترسی به کهن دژ تاکنون به بهره برداری رسیده است.

 

وی افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح ابوطالب، زیرگذر شهید برونسی، فاز اول تقاطع چند سطحی آزادگان، بازگشایی مسیر کوشش به خلج، پارکینگ آزادی، مرکز ساماندهی معتادان متجاهر حسن آباد و تعداد دیگر تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

معاون عمران حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین پروژه‌های تقاطع غیر همسطح مصلی، تئاتر شهر، فاز دوم تقاطع غیر همسطح آزادگان، فاز اول خط سه قطار شهری مشهد، تقاطع غیر همسطح خلیج فارس و.. نیز در بهار و یا نیمه اول سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهند رسید.

 

وی اضافه کرد: پروژه احداث رودپارک نیز به طول ۳۸ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلارد تومان نیز از پل نمایشگاه تا پل شهید ستاری در حال احداث است که فاز اول آن اوایل سال ۱۴۰۰ و فاز دوم آن نیز اواسط سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.