علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز - دوم دی ماه سال ۹۸ بود که در حاشیه مراسم روز حمل ونقل در مشهد قرارداد ساخت اولین اتوبوس برقی داخلی بین گروه مپنا و شهرداری مشهد به امضا رسید و این گروه با شاسی اتوبوسی که شهرداری مشهد در اختیار آنها قرار داده بود، بومی سازی و ساخت داخلی اولین اتوبوس برقی کشور را آغاز کرد. حالا و براساس گفته مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد ساخت این خودرو در روزهای انتهایی است و تا اوایل خردادماه برای رونمایی به مشهد میآید.
سعید حسینقلی زاده مقدم در گفتگو با خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت پیشبرد قرارداد مربوط به ساخت اتوبوس برقی برای شهر مشهد توسط شرکت مپنا گفت: خوشبختانه پیشرفت کار خوب بوده است و این اتوبوس برقی که اولین نمونه داخلی کشور است تا اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خردادماه امسال برای رونمایی به مشهد اعزام میشود و پس از اینکه به رؤیت مدیران شهری مشهد و کمیته فنی اتوبوس رانی رسید برای انجام تستهای حمل ونقلی به تهران اعزام میشود تا این مراحل را نیز سپری کند.
خرید اتوبوس منتظر تأمین مالی
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد در ادامه با اشاره به برنامههای مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان گفت: اکنون ۲ قرارداد برای خرید اتوبوس داریم. یکی از این قراردادها مربوط به خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از شرکت ایران خودرو است که برای عملیاتی شدن این قرارداد به دنبال تأمین منابع مالی هستیم که هنوز حاصل نشده است. وی افزود: یک قرارداد هم مربوط به سالهای قبل با شرکت زرین خودرو برای تأمین ۲۵ دستگاه اتوبوس بوده است که امیدواریم با اجرایی شدن این ۲ قرارداد در سال ۱۴۰۰ بتوانیم بخشی از ناوگان اتوبوس رانی را نوسازی کنیم.
حسینقلی زاده مقدم ادامه داد: البته شهردار مشهد درخواست مجوز انتشار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را به وزارت کشور ارسال کرده است تا بتوان از طریق این اقدام منابع مالی تأمین شود.
وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر پیگیری موضوع اتوبوس برقی و نوسازی ناوگان ما از سالهای پیش بازسازی اتوبوسها را نیز در دستورکار داشته ایم، تصریح کرد: دراین راستا فرایند بازسازی ناوگان اتوبوس رانی مشهد و اتوبوسهایی که عمر پایین دارند و با مشکل رفت و آمد یا معاینه فنی مواجه هستند، در جریان است و بازسازی توسط این سازمان و بخش خصوصی انجام میشود و برنامه ما در سال ۱۴۰۰ بازسازی حداقل ۱۰۰ دستگاه اتوبوس است. وی در ادامه افزود: در مجموع ناوگان فعال در شهر مشهد بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس است که از این تعداد ۳۰ درصد نیاز به نوسازی و ۳۰ درصد نیاز به بازسازی دارد.