سال عجیب ۲۰۲۰ میلادی بالاخره تمام شد، اما تأثیرش در ۲۰۲۱ و سالهای بعدش باقی خواهند ماند. مجموعه معتبر و سرآمد هاب اسپات در وبلاگ خود چند رویه مهم شبکههای اجتماعی در این سال را بررسی کرده است. آنچه در ادامه میخوانید، خلاصه و برگرفته از همین یادداشت است.
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - سال عجیب ۲۰۲۰ میلادی بالاخره تمام شد، اما تأثیرش در ۲۰۲۱ و سالهای بعدش باقی خواهند ماند. شاید تأثیر اتفاقات سال گذشته، به ویژه پاندمی کووید ۱۹، را نتوان با هیچ یک از تجربههای تاریخی دنیای دیجیتال مقایسه کرد. دنیا اکنون بیش از هر زمانی خود را وابسته دنیای مجازی حس میکند. دورکاریها همیشگی شده اند، فرهنگ خریدوفروش آنلاین نهادینه شده است و کارآفرینان بیشتر و بیشتر به صفر ویکها اعتماد پیدا کرده اند. سال ۲۰۲۱ برای فعالان حوزه بازاریابی محتوایی و کسب وکارها چگونه خواهد بود؟ باید در انتظار چه تغییراتی در شبکههای اجتماعی پرطرف دار بود و واکنش ما چه خواهد بود؟ مجموعه معتبر و سرآمد هاب اسپات در وبلاگ خود چند رویه مهم شبکههای اجتماعی در این سال را بررسی کرده است. آنچه در ادامه میخوانید، خلاصه و برگرفته از همین یادداشت است.
۱. راهبرد «کمتر بیشتر» ادامه خواهد داشت
در سال ۲۰۲۰ برندها متوجه شدند برای ارتباط بهتر با مخاطب، محتوای آنها باید ارزشمند، دقیق و مرتبط با دنیایی باشد که در آن فعالیت میکنند. بدون توجه به الگوریتمهای پیچیده شبکههای اجتماعی، برندها باید فقط و فقط زمانی خودنمایی کنند که مخاطبان به آنها نیاز دارند. در سال جدید میلادی، کمیت بسیار کم اهمیتتر از همیشه خواهد شد.
۲. ارزش محتوا از کیفیت آن مهمتر است
با دورکار شدن بسیاری از شرکتها در سال گذشته، تولیدکنندههای ویدئو و محتوا مجبور شدند بسیاری از کارهای خود را در خانه تولید کنند. به همین دلیل، کیفیت بصری و فنی بسیاری از آن ها، به ویژه تولید ویدئوها، کاهش پیدا کرد. با این حال، محتواهایی که فارغ از کیفیتهای فنی آن چنانی با ارائه ارزشهای درخور توجه تولید شده بودند، مورد استقبال قرار گرفتند. در سال ۲۰۲۱ بر تعداد این ویدئوها و محتواهای به ظاهر غیرحرفه ایتر افزوده خواهد شد، اما کیفیت ارزش محتوای آنها افزایش خواهد یافت.
۳. لحن گفتگو با مخاطب تغییر میکند
با افزایش کانالهای ارتباطی میان مخاطبان و کسب وکارها شکل ارتباطات میان این ۲ گروه نیز تغییر میکند. آنچه به عنوان بازاریابی محاوره یا گفتگو (Conversational marketing) شناخته میشود روشی دیرپا و قدیمی است که در طول این سالها شکل و شمایلش به کل تغییر کرده است. پیش از این، بازاریابان ترجیح میدادند با استفاده از تبلیغات و پروموشنها هرچه سریعتر محصول تولیدشده خود را به فروش برسانند، اما امروز تعامل با مخاطب از طریق آموزش و رفع نیازهای او کاربردیتر به نظر میرسد. در سال جدید میلادی، ارتباط با مخاطب بیش از هر زمانی به هوش مصنوعی، اتوماسیون و تلفیق آن با نیروی انسانی به چشم خواهد آمد.
۴. کسب وکارها زندهتر میشوند
تا پیش از قرنطینههای سراسری و محدودیتهای کرونایی، انتشار لایو یک انتخاب بود، اما در سال ۲۰۲۰ برندها مجبور شدند کنفرانس ها، رویدادها و دیگر روشهای بازاریابی خود را زنده منتشر کنند. برای اینکه به قدرت ویدئوهای زنده پی ببرید کافی است فکر کنید همین یک سال پیش لایوهای اینستاگرامی کجای گردشهای مجازی ما بودند و امروز جایگاه آنها کجاست. این رویه در سال ۲۰۲۱ نیز با انطباق بیشتر شبکههای اجتماعی با این قابلیت ادامه خواهد داشت.
۵. ایجاد اعتماد ضرورتر از همیشه است
شبکههای اجتماعی گسترش یافته و گردش مالی فضای مجازی هم بیشتر شده، اما توان خرید مخاطبان در یک سال گذشته نزولی بوده است. این اتفاق که در ایران شدت بیشتری دارد خریداران را در برابر دریایی از برندها و انتخابها قرار میدهد. بهترین گزینه همیشه ارزانترین نیست، اما ایجاد حس اطمینان کلیدی است. کسب وکارها در ۲۰۲۱ باید بیش از هر زمانی به دنبال ایجاد و حفظ اعتماد مخاطبان خود باشند. اگر برنامه بازاریابی محتوایی شما شفافیت، اطمینان بخشی و اعتبار برند شما را نمایش نمیدهد، همین حالا باید به فکر تغییر باشید.
۶. شبکههای اجتماعی زمین بزرگ بازی کاربران میشوند
نتایج یک پژوهش نشان میدهد تعداد گیمرها در سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته است. اگر جهان شانسی برای شکست کووید ۱۹ داشته باشد و واکسنها اثربخش باشند، باز هم تجربه بازی کردن در سال ۲۰۲۱ باقی خواهد ماند. وقتی کاربران زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی میگذرانند و از طرفی به بازی کردن علاقه نشان میدهند، چارهای جز ترکیب این ۲ باقی نخواهد ماند. همین حالا بسیاری از مینی گیمها در رسانههای اجتماعی میلیونها کاربر دارند. اگر غولهای بازار در سال پیش رو بازیهایی مبتنی بر شبکههای اجتماعی و VR روانه بازار کنند، نباید خیلی تعجب کرد.
جزیره بازاریابی دیجیتال