عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - حکیم ابومعین ناصرین خسرو قبادیانی بلخی مشهور به ناصرخسرو از شاعران مشهور قرن پنجم هجری است. ناصرخسرو در چهل سالگی خوابی میبیند و همان شب راهبرد کلان زندگی اش را تغییر میدهد و به تفکر در لطایف وجود آدمی میپردازد. ناصرخسرو در فلسفه، طب، کلام، موسیقی، ریاضی و نجوم خبره بود و اگر در عصر شبکههای اجتماعی زندگی میکرد بازاریابی محتوایی را هم میتوانست به کلکسیون تواناییهای خود اضافه کند!
ماجرای کدو و چنار
از نشانههای چیره دستی ناصرخسرو در بازاریابی محتوایی شعر و مناظرهای است بین یک بوته کدو و یک درخت چنار. ماجرا از این قرار است که زیر درخت چناری بوته کدویی رشد میکند. کدو که گویا رشد بسیار سریعی هم دارد به ۲۰ روز چنان بلند میشود که هم قامت چنار میشود. کدو از چنار سؤال میکند که چندساله است و پاسخ میشنود که ۳۰ سال. کدو با خنده و تمسخر میپرسد: چطور من بعد از ۲۰ روز از تو بلندتر شده ام؟ و به چنار تهمت تنبلی میزند. چنار پاسخ میدهد: بیا منتظر باد پاییزی باشیم. بعد ببینیم چه کسی باقی میماند. مناظره کدو و چنار گرچه به مذمت نوکیسگی و بی تجربگی میپردازد، در دنیای بازاریابی دیجیتال هم قابل تفسیر است. در راهبرد بازاریابی خود میتوانید انتخاب کنید کدو باشید یا چنار. هیچ کدام از این ۲، برتریای در مقایسه با دیگری ندارند. علاقهمندان کدو کم نیستند و ستایشگران چنار هم بسیارند.
سئوی بهتر ناصرخسرو در مقایسه با انوری
مناظره کدو و چنار را بسیاری به انوری، شاعر قرن ششم، نسبت میدهند. ظهیر فاریابی، قصیده سرای مشهور قرن ششم، که آتوریتی (اعتبار و مقبولیت) قابل توجهی در میان اهل ادب دارد، بک لینک قدرتمندی به جناب ناصرخسرو داده است: «ناصرخسرو نکو گفته که سرسبزی سرو / از کدو ناید مگر در شدت گرما پدید». به همین دلیل، من هم این روایت را از به همان ناصرخسرو نسبت دادم. شاید هم واقعا انوری شعر ناصرخسرو را دوپلیکیت (دوبارهنویسی یک موضوع) کرده باشد.
چنار محتوایی
در طرف دیگر چنار قرار دارد که در برابر تبلیغات قرار میگیرد و بیش از هر چیزی به بازاریابی محتوایی شبیه است. راهبرد چنار بیشتر بر Own Media تمرکز دارد. هر اندازه کدو زودبازده و البته پرهزینه است، چنار با هزینههای کمتر، اما مستمر شکل میگیرد. فرض کنید مالک یک برند تولیدی مبلمان هستید یا قرار است برای یکی از بهترین تولیدکنندههای ساعت دنیا استراتژی بنویسید. به نظر شما کدام استراتژی بهتر است؟ کدو یا چنار؟ بازاریابی محتوایی معمولا در بازههای زمانی طولانی تری به نتیجه میرسد، اما دیرپاتر هستند و میتوانند تا مدتها موفقیت شما را تضمین کنند. نه باد پاییزی جلودار شما خواهد بود، نه برف سنگین مانع رشد شما خواهد شد. مشتری چنار وفاداری زیاد خواهد داشت و چرخههای خرید و سفر مشتری به دفعات توسط او تکرار میشود. هراندازه تبلیغات به معنی اطلاع رسانی از وجود یک برند، محصول یا خدمات است، بازاریابی محتوایی تلاش میکند با رفتاری اصولی مخاطب خود را آموزش دهد و هم زمان او را سرگرم کند. راه اندازی وب سایت، تولید محتوای متنی، راه اندازی پویشهای متعدد و حضور در پلتفرمهای تخصصی در این راهبرد باید موردتوجه قرار بگیرد.
کدوی تبلیغات
کدو شبیه به تبلیغات پرهزینه است و در دسته Paid Media قرار میگیرد. فرض کنید محصولی یا خدماتی دارید که عمرشان در یک دوره کوتاه تمام میشود یا به هر دلیلی در کمترین زمان به دنبال یک جهش درآمدی هستید. قطعا راهبرد کاشتن چنار برای این موارد منطقی نیست. باید خیلی سریع محصول را رشد دهید و در کمترین زمان ممکن نتیجه را برداشت کنید.
مثال این دست موارد هم کم نیست. احتمالا اسپینرها را به خاطر دارید. همان فرفرههای آرام بخشی که در یک بازه زمانی کوتاه با تبلیغات گسترده در هر فروشگاهی قابل تهیه بود. امروز هم این فرفرهها هنوز فروخته میشوند، اما چون مزیت رقابتی خاص و یکتایی ندارند هر مجموعهای میتواند آنها را تولید کند. پس بازار مستمری هم ندارند.
در واقع، این محصول تصمیم گرفت کدو باشد. پرتوان تبلیغ کند و با اولین باد مهرگان (پاییز) نابود شود. در راهبرد کدو کاشتن در فضای مجازی توجه ویژه به خرید رسانه، گستردگی تبلیغات، حداکثری دیدن کاربران و توجه به پرسونای مشتری اهمیت زیادی خواهد داشت. کانال ها، صفحات و وب سایتهای عمومی بسیار پربازدید بهترین مکان برای درج تبلیغاتی از این دست هستند. به یاد داشته باشید که اگر این شکل از بازاریابی را انتخاب کردید، باید سعی کنید مراحل سفر مشتری را در کمترین زمان ممکن سپری کنید.