برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

چگونگی تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه کارگری

  • کد خبر: ۱۰۸۳۴۷
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
چگونگی تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه کارگری
هادی ابوی - دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران

توجه به مطالبات و دغدغه‌های اقشار کارگری همواره در مرکز توجه رهبر معظم انقلاب بوده و این موضوع سبب دل‌گرمی بیشتر کارگران در سال‌های گذشته شده است. ایشان چند روز پیش دیداری با کارگران داشتند و نکاتی را درباره امنیت شغلی کارگران، ایجاد فرصت‌های شغلی و تنظیم روابط کار فرمودند که با استقبال گسترده اقشار کارگری روبه‌رو شد. یکی از نکات دیگری که ایشان در آن جلسه مطرح کردند، حمایت کارگران از انقلاب اسلامی بود.

واقعیت این است که در سال‌های گذشته در برخی مواقع کارگران به برخی رویه‌ها انتقاد داشتند، اما در عمل مطالباتشان را فقط از طریق مجاری قانونی پیگیری کردند. درعین‌حال، هوشیارانه نگذاشتند ضدانقلاب که با منافع کارگران بیگانه است، از مطالبات کارگری برای مقاصد شومش استفاده کند. بااین‌حال، باتوجه‌به مطالباتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران مطرح کردند، این سؤال به‌وجود می‌آید که چگونه می‌توان آن‌ها را محقق کرد؟

توجه به امنیت شغلی از نکات مهمی است که در مرکز توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. سال‌هاست این مسئله به یکی از دغدغه‌های کارگران تبدیل شده است، زیرا برخی از آن‌ها مجبورند به قرارداد‌های سفیدامضا تن بدهند یا بخشی دیگر از آن‌ها مجبورند با قرارداد‌های دوسه ماه مشغول به فعالیت شوند. همین بیم و نگرانی از آینده کاری تأثیری منفی بر آن‌ها گذاشته است. البته خوشبختانه در کمتر از یک‌ماه گذشته به‌همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم جلساتی برای حل امنیت شغلی کارگران و رسیدگی به نحوه انعقاد قرارداد‌های آن‌ها آغاز شده است.

حل معضل قرارداد‌های سفیدامضا و شرکت‌های پیمان‌کار تأمین نیروی انسانی ازجمله موضوع‌هایی است که در این نشست‌ها به آن توجه شده است. به‌عنوان نمونه شرکت‌های تأمین نیروی انسانی کارگر را به کار می‌گیرند و در سال‌های مختلف او را در کارگاه‌های گوناگون مشغول به کار می‌کنند. این نیرو بعد از چند سال به‌دلیل جابه‌جایی در کارگاه‌های مختلف نه‌تن‌ها امنیت شغلی ندارد، بلکه از تخصص کارگری که سال‌ها در یک کارگاه مشغول بوده و حرفه‌ای شده نیز محروم است.

اکنون وزارت کار با تأکید رئیس‌جمهور وارد این حوزه شده و درصدد است که این مشکل را برطرف کند. همچنین، براساس قانون تأمین اجتماعی، نخستین شرط برخورداری کارگران مشمول قانون تأمین اجتماعی از کمک عائله‌مندی، دارابودن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ۷۲۰روز کار است. این مسئله سبب محرومیت بخشی از کارگران از دریافت حق اولاد شده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده است که بیمه‌شدگان با سابقه سی روز کار بتوانند از حق اولاد برخوردار شوند.
بااین‌حال، باید توجه کرد که تحقق مطالبات دیگر رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران مانند بهبود وضعیت تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه نیز ازجمله موضوعاتی است که تأثیر زیادی بر بهبود وضعیت معیشت این اقشار دارد و باید برای تحقق آن‌ها اقدام‌های مناسبی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->