سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

نقش کارگران در تحقق شعار سال

  • کد خبر: ۱۰۶۹۷۹
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
نقش کارگران در تحقق شعار سال
هادی ابوی - دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران

سال‌های گذشته را رهبر معظم انقلاب برای ترسیم نقشه راه کشور با عنوان‌های اقتصادی نام‌گذاری کرده‌اند. امسال نیز ایشان سال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده‌اند. بررسی عنوان‌های سال‌های اقتصادی گذشته نشان می‌دهد که اقشار مختلفی مانند مسئولان، بخش خصوصی، مردم و دانشگاهیان در تحقق آن‌ها نقش داشته و هر یک براساس جایگاهی که در اقتصاد کشور دارند، باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند.

به‌عنوان مثال تولیدکنندگان باید برای تولید محصولات باکیفیت و ارتقای تولید ملی و مصرف‌کنندگان با خرید کالا‌های داخلی سعی کنند تا اهداف نام‌گذاری سال‌ها محقق شود. در این میان یکی از اقشاری که در تحقق نام‌گذاری سال‌ها نقش بسزایی دارند، کارگران هستند.

امروز همه کشور‌ها سعی می‌کنند تا برای ارتقای سطح اقتصادشان مدام استفاده از فناوری را افزایش دهند، اما همگی بر این مسئله اتفاق نظر دارند که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه رشد و توسعه به شمار می‌رود. از این رو اگر خواهان پیشرفت اقتصادی و رسیدن به اهداف تعیین‌شده در نام‌گذاری سال هستیم، اولین اقدامی که باید در این راستا صورت بگیرد، توجه به نیرو‌های انسانی و بهادادن به آن‌هاست.

درواقع نیروی انسانی ماهر سرمایه عمومی نظام اقتصادی کشور است و در این بین کارگران به‌عنوان سرمایه‌های اصلی اقتصاد ایران اسلامی و بازوی توسعه پایدار اقتصادی کشور از نقش راهبردی و کلیدی در تحقق شعار سال برخوردارند.

به‌عنوان مثال یکی از ارکان نام‌گذاری امسال «دانش‌بنیان» است. گنجاندن این واژه براساس شناخت دقیق از وضعیت اقتصاد جهانی که در حال تغییر است و دیگر در آن روش‌های تولید قدیمی جوابگو نیست، صورت گرفته، اما آنچه در این میان مهم است، نقش نیرو‌های انسانی در تحقق دانش‌بنیان‌شدن روند تولید است.

درواقع ما زمانی می‌توانیم از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت کنیم که دیگر عواملی را که در تولید مهم هستند، به موازات فناوری و علم به‌کار‌رفته در تولید ارتقا داده باشیم. یکی از این عوامل نیرو‌های انسانی هستند.

اکنون در واحد‌های تولیدی در سطوح مختلف نیرو‌هایی با مهارت‌های تجربی و همچنین دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند که به‌دلیل اشرافی که بر روند تولید دارند، به‌خوبی می‌توانند با ابتکار و نوآوری بستر‌های لازم برای تحقق دانش‌بنیان‌شدن خطوط تولید را فراهم کنند. اگر فضا در واحد‌های تولیدی برای بروز خلاقیت این افراد فراهم شود، این مسئله می‌تواند به حرکت در تحقق شعار سال کمک زیادی کند.

درنهایت اینکه توسعه اشتغال‌آفرینی نیز ارتباط مهمی با نیروی انسانی و بهره‌وری آن دارد. ما هرچه به نیروی انسانی و کارگران بهای بیشتری بدهیم، سبب می‌شود تا بهره‌وری در واحد‌های اقتصادی افزایش یابد و در پی آن قدرت رقابت محصولات تولیدی در بازار‌های داخلی و خارجی بیشتر شود. تحقق این مسئله سبب می‌شود تا وضعیت برای عرضه کالا‌های داخلی بهتر شود و خودبه‌خود اشتغال‌آفرینی تقویت شود.

در پایان اینکه کارگران همواره نشان داده‌اند که در طول انقلاب اسلامی ازجمله گروه‌هایی بوده‌اند که نقش بسزایی در حفظ این شجره طیبه داشته‌اند. از این رو به‌طور حتم آن‌ها امسال نیز عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده‌اند و در این راه از هیچ فداکاری دریغ نخواهند کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->