خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد تداوم وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیت ا... علم الهدی: دانشگاه ها؛ بازوان توانمند انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۱۳۶۷۴
  • ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
آیت ا... علم الهدی: دانشگاه ها؛ بازوان توانمند انقلاب اسلامی
در سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران به نام روز بسیج اساتید نام گذاری شده است و به همین منظور نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با جمعی از مدیران دانشگاه ها، رؤسای نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب و فرماندهان حوزه‌های بسیج دانشجویی استان دیدار و گفت‎وگو کرد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ آیت ا... سیداحمد علم الهدی در این دیدار نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور را در عرصه مبارزه با کمبود‌ها و نارسایی‌ها تعیین کننده توصیف کرد و گفت: دانشگاه و حوزه دو نهاد مقدس علمی هستند که در سنگر مبارزه با مشکلات کشور، به عنوان بازوان توانمند انقلاب و نظام اسلامی، نقش آفرینی تعیین کننده‌ای دارند، اما باوجود این جایگاه تأثیرگذار، این دو نهاد علمی در همه دوران‌ها در غربت معناداری محدود نگه داشته شده اند و نظام اجرایی کشور به رفع مشکلات و نیاز‌های آن‌ها کم توجه بوده است و این وضعیت باید اصلاح شود.

شهیدچمران، الگوی جامعه دانشگاهی کشور

امام جمعه مشهد با بیان اینکه شهدای دانشگاهی مناسب‌ترین الگو برای جامعه دانشگاهیان کشور هستند، گفت: شهدا الگوی راستین همه ما هستند و نکاتی که در سیره آن‌ها وجود دارد، می‌تواند برای همه ما سرمشق باشد، اما به طور خاص، برای جامعه دانشگاهی کشور، شهیدچمران بارزترین مصداق از الگوی فکری و عملی است که می‌تواند برای نسل جوان هم الهام بخش باشد.

وی ادامه داد: این شهید عالی قدر پس از دانش آموختگی در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا، درحالی که می‌توانست برای خود و خانواده اش زندگی آرمانی ایجاد کند و رفاه مادی را در همه شئون آن فراهم آورد، مسیر جهاد را در پیش گرفت و در مرحله اول به سراغ خطرناک‌ترین منطقه دنیا در جنوب لبنان رفت. یعنی جایی که روزانه در آن شیعیان را سر می‌بریدند و در قالب حملات ناجوانمردانه تروریستی، گروه گروه از مظلومان را به خاک و خون می‌کشیدند. در این اوضاع، شهیدچمران بی اعتنا به همه امکانات دنیوی راهی جنوب لبنان شد تا تشکیلاتی برای دفاع از اسلام ایجاد کند.

آیت ا... علم الهدی افزود: در آن زمان هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که به برکت تلاش و ایمان این شهید والامقام، یک گروه مقاومت اسلامی به نام حزب ا... لبنان ایجاد شود و جوانان مؤمن و پاک باخته‌ای را تربیت کند که درنهایت شکستی تحقیرآمیز را به متجاوز صهیونیستی بچشاند، اما شهیدچمران به راهش ایمان داشت و به همین دلیل حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بر صراط مجاهده استوار باقی ماند و به همه مناصب و مقامات دنیوی پشت پا زد.

نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری در تشریح گوشه‌ای از خدمات شهیدچمران به اسلام و انقلاب اسلامی، گفت: بدون شک مجاهدت‌های شهیدچمران و یاران او در غائله پاوه باعث شد تا توطئه دشمن برای تسخیر کردستان و تجزیه ایران اسلامی شکست بخورد و در دوران دفاع مقدس هم نقشه‌های صدام و سران حزب بعث برای پیشروی در خاک کشورمان به برکت برنامه جنگ‌های نامنظم این شهید والامقام ناکام بماند.

به همین دلیل می‌توان شهیدچمران را مصداق بارزی از الگوی کامل برای دانشگاهیان کشور دانست که متکی به باور‌های عمیق دینی و البته عشق به امام (ره) و انقلاب اسلامی، در برابر هجمه دشمنان دین خدا از کشور دفاع کرد و اگر این مجاهدت‌ها به عنوان نکات اصولی و مبنایی برای جامعه بسیج اساتید در دستورکار باشد، می‌توان با موفقیت به اصلاح آسیب‌های فرهنگی موجود در فضای دانشگاهی کشور اقدام کرد.

مشکلات فرهنگی، چالش امروز جامعه دانشگاهی

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه مشکلات فرهنگی و بی بندوباری در محیط دانشگاه ازجمله چالش‌های امروز جامعه دانشگاهیان کشور است، ادامه داد: دانشجویان جوان ما شخصیت‌های کاملی هستند که دیگر دوران تربیت پذیری در ایام نوجوانی برای آنان سپری شده است و نمی‌توان برای اصلاح مشکلات فرهنگی به راهکار‌های تحکم آمیز متوسل شد. باید راهبرد‌های غیرمستقیم را در دستورکار قرار داد تا با فضاسازی فرهنگی، نابسامانی‌ها را اصلاح کرد.

وی تصریح کرد: باید در ابتدا احصا شود که در هر دانشگاه چه تعداد استاد بسیجی وجود دارد و پس از این، رویه‌ای یکسان میان اساتید بسیجی در تعظیم شعائر دین و تکریم فرهنگ‌های سازنده وجود داشته باشد تا در سایه آن، بدحجابی به عنوان یک آسیب فرهنگی نه با برخورد سلبی، بلکه با فرهنگ سازی نرم و اقناعی اصلاح شود. در این زمینه جای امیدواری است که همه رؤسای دانشگاه‌های استان شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی هستند و با تکیه بر تجربیات ارزنده آنان، می‌توان کمیته‌های بررسی و رسیدگی ویژه را برای احصای مشکلات فرهنگی دانشگاه‌های استان و رفع این آسیب‌ها تشکیل داد.

ایجاد تحول در هلال احمر

آیت ا... سیداحمد علم الهدی همچنین در دیدار جداگانه‌ای با حجت الاسلام عبدالحسین معزی، نماینده، ولی فقیه در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان در جریان مقابله با کرونا و با تأکید بر حساسیت جایگاه ویژه استان خراسان رضوی، تأکید کرد که باید در دوره جدید مدیریت این جمعیت، تحولات شایسته‌ای در هلال احمر خراسان رضوی صورت بگیرد.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام عبدالحسین معزی نیز با اشاره به فرارسیدن صدمین سالگرد تأسیس جمعیت هلال احمر در کشور و تأثیرگذاری زیاد فعالیت‌های هلال احمر ایران در سطح بین المللی، به تبیین خدمات و ظرفیت‌های هلال احمر و تشریح برنامه‌ها و رویکرد‌های جدید این جمعیت پرداخت و ابراز امیدواری کرد که تحولات سازنده‌ای در خدمات اجتماعی و فرهنگی و فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر روی دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->