ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها

دو نقص نرم‌افزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب

  • کد خبر: ۱۴۷۴۵۰
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
دو نقص نرم‌افزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب
تصویرگر مادون قرمز نزدیک (Near Infrared Imager) و طیف‌نگار بدون شکاف (Slitless Spectrograph) تلسکوپ فضایی جیمز وب درحال‌حاضر به دلیل یک نقص نرم‌افزاری که اوایل ماه جاری اتفاق افتاد، برای عملیات‌های علمی در دسترس نیستند.

به گزارش شهرآرانیوز - آژانس فضایی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این مشکل از ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) آغاز شده است؛ زمانی که یک تأخیر در ارتباطات باعث شد تا نرم‌افزار پرواز این دو بخش جیمز وب (که به آن‌ها NIRISS گفته می‌شود) از کار بیفتد. نرم‌افزار پرواز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ابزار‌هایی است که در فضا کار می‌کنند؛ زیرا مجموعه کاملی از عملیات‌ها مانند جهت‌گیری، ارتباطات و جمع‌آوری داده‌ها را براساس یک فضاپیمای مشخص مدیریت می‌کند.

مشکل نرم‌افزار پرواز NIRISS باعث نمی‌شود تا جیمز وب موقعیت یا برنامه‌های خود را تغییر دهد. درواقع ناسا توضیح می‌دهد:

«هیچ خطری سخت‌افزار را تهدید نمی‌کند و رصدخانه و سایر ابزار‌ها همگی در سلامت کامل هستند.»

ناسا در بیانیه خود اعلام کرده است که فقط مشاهدات علمی تحت تأثیر این مشکل قرار خواهند گرفت و باید دید در آینده چه برنامه‌ای برای برطرف‌کردن آن اعلام خواهد شد.

جیمز وب سفر خود به منطقه L۲ را یک سال پیش در این هفته به پایان رساند؛ منطقه‌ای از فضا که رصدخانه برای تصویربرداری از کیهان به آن رفته است. از آن زمان تاکنون، وب تصاویر بسیار دقیق و شگفت‌انگیزی از کیهان به نمایش گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تصویری خیره‌کننده از حلقه اینشتین در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری و «ستون‌های آفرینش» اشاره کرد.

بااین‌حال، ماجراجویی این تلسکوپ فضایی ۱۰ میلیارد دلاری چندان بی‌خطر نبوده است. در آبان‌ماه، یک ریزشهاب‌سنگ بسیار کوچک به یکی از آینه‌های وب برخورد کرد که باعث آسیب آن شد. البته تیم جیمز وب در آن زمان اطلاع‌رسانی کرد که عملکرد اپتیکی تلسکوپ هیچ مشکلی پیدا نکرده است.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->