پخش مستند «تکاور» ویژه زندگی امیر دریادار سیاری + تیزر و زمان پخش سرمایه‌گذاری در آموزش و توانمند‌سازی سربازان امری ضروری و حیاتی است اعتراض نماینده مشهد‌وکلات در مجلس نسبت به تقسیمات کشوری مشهد_طرقبه‌شاندیز پزشکیان با تیتر «وعده‌های تغییر در ایران» در صفحه اول نیویورک‌تایمز هشدار پلوسی به بایدن: کناره‌گیری کن! دخالت مخبر در عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها تکذیب شد ظریف درباره امتیاز پیروان مذاهب غیراکثریت در چینش کابینه توضیح داد توصیه پورمحمدی به پزشکیان در رابطه با چینش کابینه دخالت مخبر در عزل و نصب مدیران عامل بانک‌ها، تکذیب شد برادران: استان خراسان‌رضوی در اخذ مجوز توسعه صنایع‌ عمومی، رتبه دوم کشور را دارد تغییر در فرماندهی انتظامی ۲ استان کشور (۲۸ تیر ۱۴۰۳) یکی از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید + فیلم تیراندازی مرگبار در سقز (۲۸ تیرماه ۱۴۰۳) + جزئیات نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند رهبر اکثریت سنا خواستار کناره‌گیری بایدن از انتخابات شد پاکستان معاون سفیر طالبان را در پی حمله تروریستی به پایگاه بنو احضار کرد باقری‌کنی: کشور‌های اسلامی باید رژیم صهیونیستی را از تهدید علیه لبنان، پشیمان کنند ابتلای بایدن هشتادویک‌ساله به کرونا و لغو برنامه‌های انتخاباتی او ویدئو | صحبت های محمدجواد ظریف در مورد انتخاب کابینه دولت چهاردهم
سرخط خبرها

برادران: استان خراسان‌رضوی در اخذ مجوز توسعه صنایع‌ عمومی، رتبه دوم کشور را دارد

  • کد خبر: ۲۳۹۶۹۲
  • ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
برادران: استان خراسان‌رضوی در اخذ مجوز توسعه صنایع‌ عمومی، رتبه دوم کشور را دارد
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۱۸ مجوز تحقیق و توسعه در صنایع عمومی کشور در سه سال گذشته صادر شده است که خراسان‌رضوی با برخورداری از ۱۹ مجوز، رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدمهدی برادران در نشست کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی در محل اتاق مشهد، اظهار داشت: ایران رتبه ۶۲ در شاخص جهانی نوآوری از میان ۱۳۲ اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۳، کسب کرده و توسعه صنعتی تنهاراه رشد اقتصادی در کشور است.

وی بیان کرد: امکان توسعه اقتصادی استان بدون برنامه‌ریزی مدون و جامع وجود ندارد و در این راستا ضرورت دارد، برنامه جامع و مدون با کمک اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی و کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد تهیه شود.

برادران اضافه کرد: با رویکرد نوآوری، فناوری، سرمایه‌گذاری، تولید، مبادلات تجاری، مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، تنظیم‌بازار، بهبود محیط کسب‌وکار و سرمایه انسانی، ۲۲ برنامه راهبردی مدون برای افق ۱۴۰۷ تنظیم و تدوین شده است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز گفت: ایران در حوزه تولید ناخالص داخلی (GDP) از دیگرکشور‌های منطقه و کشورهای توسعه‌یافته عقب مانده که امید است با تغییرات جدید مدیریتی در کشور و افزایش روحیه و امید، این شاخص رشد یابد. ایران دارای سرمایه انسانی و منابع طبیعی زیادی است که این دو مقوله در صورت مدیریت صحیح، می‌توانند زمینه‌ساز رشد تولید ناخالص داخلی شوند.

عبدالله یزدان‌بخش گزارشی تحلیلی از وضعیت صنایع استان خراسان‌رضوی ارائه داد و افزود: بخش صنعت برای توسعه و رشد بهره‌وری به آزادی عمل و فضای کار نیاز دارد. امیدواریم با رویکرد و برنامه‌ریزی‌های جدید، راهگشایی در این حوزه رخ دهد.

وی با بیان اینکه صنایع برای رشد و توسعه به نیروی انسانی متخصص، رشد فناوری و سرمایه‌گذاری نیاز دارند، گفت: همچنین ضرورت دارد که اعتقاد ملی و خودباوری در میان مجموعه‌های اقتصادی، افزایش پیدا کند تا بتوانیم در مسیر توسعه گام برداریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در این نشست، با تأکید بر اینکه پژوهش‌های متعددی در حوزه صنایع استان انجام گرفته است، بیان کرد: خراسان‌رضوی در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری و حجم سرمایه‌گذاری، رتبه دوم را در کشور کسب کرده و فضای سرمایه‌گذاری در استان بهبود پیدا کرده است.

امیررضا رجبی تأکید کرد: باید راهکار‌های پیشنهادی در حوزه توسعه اقتصادی استان با توجه به منابع و شرایط موجود بررسی شود و سپس نسبت به سرمایه‌گذاری صنعتی اقدام گردد.

۵درصد صنایع خراسان‌رضوی از فناوری بالا برخوردارند

نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: تنها پنج درصد صنایع موجود در استان از فناوری بالا برخوردار هستند، ۳۲ درصد صنایع با فناوری متوسط رو‌به‌بالا، ۳۲ درصد صنایع با فناوری متوسط رو‌به‌پایین و ۳۱ درصد صنایع استان با فناوری پایین (اندک) در حال فعالیت هستند.

اشکناز اورعی با بیان اینکه ۳۱ رسته فعالیت صنعتی در استان وجود دارد، افزود: ۵۰ درصد آنان در حوزه معدن و صنایع معدنی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی (پلیمری) و محصولات غذایی و آشامیدنی (تبدیلی) است. این حوزه‌ها ۲۷ درصد سرمایه‌گذاری و ۲۳ درصد اشتغال استان را در بر گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: صنعتی‌شدن نارس در استان سبب رشد اندک اقتصادی و بی‌ثبات، تورم بالا و باثبات، نسبت پایین اشتغال به جمعیت و گسترش بیکاری، تولید سرانه اندک و تراز منفی تجاری و صنعتی می‌شود. پس از بررسی وضعیت رشد اقتصادی ایران و کشور‌هایی که اخیراً توسعه پیدا کرده‌اند، مشخص شد که ایران دارای رشد اقتصادی پایین، ناپایدار، بی‌ثبات و تورم بالاست؛ اما کشور‌های تازه‌توسعه‌یافته، دارای رشد اقتصادی پایدار و باثبات هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی ادامه داد: مهم‌ترین عوامل مخل محیط کسب‌وکار بخش صنعت را کمبود زیرساخت در حوزه انرژی، کمبود نقدینگی، فقدان تسهیلات مورد‌نیاز طرح‌های صنعتی و دشواری تأمین مالی، تأخیر در تخصیص ارز مواداولیه و ماشین‌آلات، عدم ارتباط با شبکه بانکی بین‌المللی، بی‌ثباتی قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار، دخالت‌های نهاد‌های حاکمیت در تعیین قیمت در بازار و قیمت‌گذاری دستوری تشکیل می‌دهند.

اورعی خاطرنشان کرد: از الزامات لازم برای جهش تولید می‌توان به حمایت و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در استان، افزایش صنایع مزیت‌دار منطبق با طرح پژوهشی کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد، برندسازی و رشد کیفیت محصولات صنعتی، حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات صنایع، به‌روزرسانی تکنولوژی در سطح بنگاه‌های خرد و کلان استان و اتصال SME‌های استان (صنایع خرد) به شرکت‌های بزرگ جهت استفاده از پتانسیل‌های بالقوه، اشاره کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست در خصوص کمبود زیرساخت‌های انرژی مورد نیاز صنایع گفت: بحران کمبود انرژی، رو به افزایش است. اقدامات خوبی در حوزه رفع بحران کمبود انرژی در خراسان‌رضوی انجام گرفته، اما به دلیل تمرکز تصمیم‌گیری و مدیریتی در وزارت صمت (تهران)، مراحل دریافت تأیید و مجوز‌ها سخت و طولانی شده است.

نسرین یوسفی‌عارفی افزود: خراسان‌رضوی در مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، گام برداشته که در این راستا، ضرورت دارد تفویض اختیار مدیریتی به استان‌ها صورت گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در این نشست گفت: در برنامه هفتم توسعه، بر رشد هشت‌درصدی اقتصاد و کاهش مصرف آب به صورت سالانه تأکید شده است درحالی‌که رشد اقتصاد بدون استفاده از منابع آبی امکان‌پذیر نیست.

محمدعلی قنادزاده افزود: برنامه هفتم توسعه باید ویرایش شود و به بهره‌وری در حوزه صنایع و مدیریت مصرف انرژی، توجه شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->