کتاب «از بلدیه تا شهرداری» رونمایی شد (۸ شهریور ۱۴۰۳) «تعویق» در راه جشنواره مستقل انگلستان کمانچه‌نوازی «کیهان کلهر» در کره جنوبی آخرین وضعیت محمدعلی بهمنی (۸ شهریور ۱۴۰۳) آخرین وضعیت «محمد بحرانی»، صداپیشه جناب‌خان، در بیمارستان زمان پخش و تکرار سریال «سوران» در آی‌فیلم امین تارخ نقش‌های جاودانی به یادگار گذاشت داوران جشنواره آسمان معرفی شدند + اسامی مشهد، مرکز موسیقی قومیت‌های مختلف کشور انگیزه کار فرهنگی به تنهایی کافی است؟ | درباره یک نرم افزار کتاب خوان و فروشگاه اینترنتی کتاب در مشهد ماجرای عکس‌های «بازار سرشور مشهد» که از صفحه اینستاگرام «اپل» سردرآورد فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۸ و ۹ شهریور ۱۴۰۳) + زمان پخش «رکسانا» از ایران به اسکار ۲۰۲۵ می‌رود؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ سعید روستایی با «زن و بچه» به سینما می‌آید انقلاب و مبارزه هنوز تمام نشده است شیر طلای ونیز در دستان «سیگورنی ویور»
سرخط خبرها

«رکسانا» از ایران به اسکار ۲۰۲۵ می‌رود؟

  • کد خبر: ۲۴۷۹۶۷
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
«رکسانا» از ایران به اسکار ۲۰۲۵ می‌رود؟
با نزدیک شدن به زمان معرفی نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۵، اکران فیلم رکسانا به کارگردانی پرویز شهبازی اعلام شد تا این فیلم با توجه به حضور‌های جهانی‌اش به جدی‌ترین مدعی معرفی به اسکار تبدیل شود.

به گزارش شهرآنیوز؛ کمتر از ۴۰ روز مهلت معرفی فیلم‌های سینمایی برای اسکار ۲۰۲۵ باقی مانده و تا به حال دست ایران از فیلم‌هایی که حائز اهمیت برای معرفی باشند، خالی بوده است. وقتی قرارداد جدیدترین فیلم برای اکران ثبت شد، همه گمانه‌زنی‌ها به فیلم رکسانای پرویز شهبازی رسید؛ هر چند در کنار آغاز اکران جدیدترین ساخته این کارگردان، نام رامبد جوان با فیلم «زودپز»، «هفتاد سی» بهرام افشاری، «آغوش باز» بهروز شعیبی، «ببعی قهرمان» حسین صفارزادگان و «نبودنت» کاوه سجادی‌حسینی وجود داشت.

در بین فیلم‌هایی که قرارداد اکران آنها ثبت شده، رکسانا ساخته پرویز شهبازی پیش‌تر نامزد دریافت بهترین فیلم از جشنواره توکیو شده بود و یسنا میرطهماسب هم جایزه بهترین بازیگر مرد را از این رویداد دریافت کرده است.

با توجه به نبود فیلم‌های واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار، درصورت اکران ۷ روزه به‌صورت عمومی، پیش‌بینی می‌شود رکسانا جدی‌ترین گزینه برای معرفی نماینده ایران به جوایز اسکار خواهد بود.

رکسانا هشتمین فیلم پرویز شهبازی بعد از دربند، مالاریا و طلاست. داستان فیلم درباره یک قمارباز جوان است که درگیر ماجرای عاشقانه غیرمنتظره با یک دختر هنرمند و بااستعداد می‌شود. او مصمم است زندگی خود را تغییر دهد و تلاش می‌کند تا فردی بهتر و مفیدتر شود.

یسنا میرطهماسب، مائده طهماسبی و مهسا اکبرآبادی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

برای نودوهفتمین دوره جوایز اسکار که ۱۲اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، لازم است که فیلم‌های بخش غیرانگلیسی در یک زمان مشخص به‌مدت ۷ روز در کشور مبدأ اکران عمومی شوند که این بازه در ایران از ۱۱آبان سال ۱۴۰۲ تا نهم مهرماه سال ۱۴۰۳ را دربرمی‌گیرد.

این در حالی است که رائد فریدزاده، مدیر بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی به ایسنا توضیح داد: تا پیش از پایان مهلت قانونی، فیلم‌هایی که درخواست اکران داشته باشند نیز می‌توانند در فرصت باقیمانده به اکران برسند. وی همچنین خبر داد که طبق روال هر سال و براساس زمانبندی، افرادی از سوی خانه سینما مشخص شده‌اند و اعضای کمیته انتخاب فیلم ایران به آکادمی اسکار معرفی شده‌اند.

از ۱۱ آبان سال گذشته تاکنون کمتر از ۵۰ فیلم (به‌جز بخش هنر و تجربه) در ایران روی پرده سینما‌ها رفته که تعداد قابل‌توجهی از آنها کمدی، تعدادی فیلم دفاع‌مقدسی یا در حوزه مقاومت، چند فیلم کودک و انیمیشین و باقی هم فیلم‌هایی هستند که در دسته موضوعی اجتماعی قرار می‌گیرند و برخی از کارشناسان بین‌المللی سینمای ایران معتقدند فیلم‌هایی، چون «بی‌بدن» و «چرا گریه نمی‌کند؟» می‌توانند به اسکار معرفی شوند.

کمیته انتخاب فیلم سینمای ایران تا ۱۱ مهرماه سال‌جاری فرصت دارد تا نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ را معرفی کند و فهرست ۱۵ فیلم اولیه اسکار نیز روز ۲۷ آذر و فهرست ۵ نامزد نهایی ۲۸دی‌ماه ۱۴۰۳ اعلام خواهند شد.

منبع: همشهری آنلاین

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->