درخواست بازنشستگان از رئیس مجلس: آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق را دوباره بررسی کنید ناجی ١۵٠ زائر اربعین حسینی در گذشت + ویدئو مهارت حلقه مفقوده مهاجرت در ایران سیمایی صراف: دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی اداره کنیم چه زمانی نرخ رشد جمعیت کشور مثبت می‌شود؟ دستگیری سارق خودرو با تیراندازی هوایی پلیس در نیشابور (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در داروخانه‌های مشهد موجود است ایران در آبان ماه ۱۴۰۳ میزبان المپیاد جهانی ترکیبیات است + جزئیات نخستین واکسن ضد آبله میمونی در جهان تأیید شد راهکارهای مختلف چین از افزایش میزان پیر شدن مردم این کشور جلوگیری نکرد تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سال ۱۴۰۴، ۶۰ درصد خواهد شد ۲۲۵ پروژه آموزشی مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌شود اعمال قانون ۱۰۲۲ خودروی حادثه ساز در مشهد | ۴۱ خودرو متخلف توقیف شدند (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) یادی از مرحوم دکتر علی اکبر فیاض، مؤسس دانشکده ادبیات مشهد | درخت سترگ دانش اولین نمایشگاه خدمات پرستاری در خاورمیانه| تحول نظام سلامت با گسترش مراکز مراقبت در منزل تاثیر بیماری آسم بر افزایش خطر ناباروری زنان برای تعامل با کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش و یادگیری هستیم میان‌وعده مناسب برای زنگ تفریح دانش‌آموزان چیست؟ کانون بازنشستگان: بازنشستگان را شرمنده خانواده نکنید | برای درمان بیماریِ صعب‌العلاج وام می‌خواهند و ما شرمنده‌ایم! پسر معتاد به شیشه، پدر و مادرش در اراک را به قتل رساند ابعاد جدیدی از قتل یاسمین رحمتی، استاد موسیقی دانشگاه تهران از زبان یکی از اقوامش
سرخط خبرها

از تب خرید تا نبود واکسن آنفلوانزا در مشهد | قول رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی برای تامین واکسن مورد نیاز مردم

  • کد خبر: ۲۵۰۶۶۵
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
از تب خرید تا نبود واکسن آنفلوانزا در مشهد | قول رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی برای تامین واکسن مورد نیاز مردم
افزایش تعداد بیماران دارای علائم سرماخوردگی با افزایش تقاضای واکسن آنفلوانزا همراه شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هم‌زمانی فصل پاییز و نزدیک شدن به روز‌های بازگشایی مدارس همیشه تقاضای شهروندان را برای خرید و دریافت انواع واکسن آنفلوانزا بالا می‌بَرد، این مهم برای امسال که تقریبا از نیمه شهریور خنکای هوا آغاز زودتر از موعد سومین فصل سال را نوید می‌دهد سبب شده که تب و تاب خرید و تزریق واکسن آنفلوانزا را میان مردم بیشتر شود. دراین راستا گلایه شهروندان از کمبود برخی از انواع واکسن به میان می‌آید. گلایه‌هایی که بر محور نبود و کمبود این واکسن استوار است.

وقتی زمان توزیع اطلاع‌رسانی نمی‌شود

همه‌ساله توزیع واکسن آنفلوانزا از نیمه شهریو‌ر آغاز می‌شد. با این حال و در شرایطی که هفت روز تا شروع مهر بیشتر نمانده است هنوز خبری از اطلاع‌رسانی رسمی توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های سطح شهر نیست! در بازدید میدانی ما از داروخانه‌های سطح شهر تنها تعدادی از داروخانه‌داران موجود بودن واکسن آنفلوانزا را بر در و دیوار داروخانه خود اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

با این حال آنچه امروز به عنوان گلایه مردم سبب شد تا بیشتر این موضوع را رصد و پایش کنیم، مسئله فروش واکسن‌هایی است که اغلب از یک شرکت تولیدکننده است و از نظر کارایی مانند سایر نشان‌های معروف نیست. 

به گفته شهروندان نشان موجود در داروخانه‌های سطح شهر که گاهی قیمت آن برای هر عدد به ۳۵۰‌هزار تومان می‌رسد از نوع ویالی است که باید در چند نوبت و به فاصله چند ماه به بدن فرد تزریق شود تا کارایی و ایمنی لازم را در برابر انواع ویروس آنفلوانزا به وجود آورد و با این اتفاق عملا برای هر بار تزریق‌۳۵۰‌هزار تومان هزینه واکسن به سبد اقتصادی خانوار تحمیل می‌شود. با یک حساب سرانگشتی یک خانواده چهارنفره دارای کودک مدرسه‌ای یا سالمند بالای ۶۵‌سال باید هزینه‌های میلیونی برای تزریق تنها یک نوع از واکسن را متحمل شود.

داروخانه شبانه‌روزی بولوار فردوسی

برای کسب اطلاعات بیشتر به داروخانه‌ای در بولوار فردوسی مشهد می‌رویم. متصدی این داروخانه در پاسخ به پرسش گزارشگر ما مبنی بر اینکه واکسن آنفلوانزا موجود دارد یا خیر پاسخ منفی می‌دهد و می‌گوید: این روز‌ها اگر واکسن آنفلوانزا باشد تنها واکسن از نوع فرانسوی است. دنبال نوع هلندی نگردید که نیست! او در ادامه می‌افزاید: البته همان فرانسوی را هم تمام کرده‌ایم!

وی در پاسخ به پرسش گزارشگر ما مبنی بر اینکه چرا نوع هلندی که چهارظرفیتی است و با یک بار تزریق در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند در داروخانه‌ها موجود نیست، ادامه می‌دهد: واقعا نمی‌دانم، اما بهتر است همین نوع فرانسوی را هر کجا موجود بود تهیه کنید.

هیچ نوع واکسن آنفلوانزا نداریم

پزشک داروساز داروخانه‌ای در بولوار مطهری مشهد با بیان اینکه هیچ نوع از واکسن آنفلوانزا را موجود نداریم، بیان می‌کند: هیچ نوع برندی از انواع واکسن آنفلوانزا به داروخانه ما نرسیده است و توزیع آن در این هفته خواهد بود. این پزشک داروساز با بیان اینکه امسال اطلاع‌رسانی دقیقی از توزیع انواع واکسن به دستمان نرسیده است، ادامه می‌دهد: بهترین راه حل برای دست یافتن به واکسن این است که شهروندان استعلام موجودی را از خود داروخانه‌ها بگیرند.

شهروندان واکسن را تزریق کنند

متصدی فروش دارو در یکی دیگر از داروخانه‌های بولوار بعثت مشهد نیز می‌گوید: با توجه به نزدیک شدن به موج همه‌گیری انواع سرماخوردگی و آنفلوانزا توصیه می‌شود شهروندان واکسن آنفلوانزا را با هر مارک و نشانی که در دسترسشان قرار می‌گیرد تزریق کنند.
وی این موضوع را تأکید می‌کند که شهروندان خیلی خود را درگیر نشان و نام شرکت نکنند. ما خودمان در داروخانه همین نوع فرانسوی را تزریق کرده‌ایم.

یک بام و دوهوای پاسخ‌گویی!

وقتی برای پیگیری موضوع و اینکه چرا امسال انواع واکسن در دست شهروندان قرار نگرفته است به سراغ روابط عمومی معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم. در پاسخ به چرایی ماجرا این‌گونه پاسخ می‌دهد: حوزه توزیع و اطلاعات مربوط به واکسن آنفلوانزا مرتبط با معاونت بهداشتی دانشگاه است و ما اطلاعاتی در این باره نداریم؛ بنابراین پاسخ را باید از این معاونت جویا شوید.

معاونت بهداشتی دانشگاه هم در پاسخ به پرسش گزارشگر ما این‌گونه پاسخ می‌دهد: ما تنها درخصوص گروه‌های هدف که بیماران خاص مراکز بهداشت هستند می‌توانیم پاسخ‌گویی داشته باشیم. برای این گروه از جامعه هدف ما هم هنوز واکسنی توزیع نشده است. اگر شهروندی تمایل دارد به فرزند مدرسه‌ای خود یا سالمند بالای ۶۵ سال خود واکسن تزریق کند باید واکسن را از داروخانه تهیه کند و نظارت آن هم با معاونت غذاوداروست.

وقتی برای پیگیری موضوع دوباره به سراغ روابط عمومی معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم. این بار روابط عمومی این معاونت در پاسخ به این موضوع که طبق قانون، نظارت بر توزیع دارو در داروخانه با این معاونت است چنین پاسخ می‌دهد: شرکت‌ها خود به طور مستقیم واکسن را به داروخانه می‌دهند و خود داروخانه‌داران مسئولیت نظارت بر آن را بر عهده دارند. بهتر است با انجمن داروسازان تماس بگیرید!

تا اواسط هفته نوع هلندی نیز در دسترس است

موضوع کمبود برخی نشان‌های انواع واکسن آنفلوانزا را به رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی انتقال می‌دهیم. سید علی جعفری‌نژاد در این باره می‌گوید: واکسن آنفلوانزا‌ی فرانسوی مدتی است که در داروخانه‌های سطح شهر توزیع شده است.

وی اظهار می‌کند: نوع چهارظرفیتی هلندی هم کم‌و‌بیش در برخی داروخانه‌ها موجود شده بود. علت اینکه شاید در برخی داروخانه‌ها این نوع از واکسن موجود نیست به این دلیل است که خود شرکت دیرتر برای توزیع اقدام کرده است. امیدواریم تا اواسط این هفته این نوع واکسن هم در دسترس مردم قرار گیرد.

وی در پاسخ به دیگر پرسش گزارشگر ما مبنی بر اینکه آیا نظارت بر کار تهیه و توزیع واکسن منحصرا مربوط به انجمن داروسازان خراسان رضوی است یا خیر اظهار می‌کند: کار نظارت بر دارو مشخصا با معاونت غذا و داروی دانشگاه است و این معاونت باید نظارت داشته باشد ما تنها یک سازمان مردم‌نهاد هستیم و ورود نظارتی نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->