تعویض ۵۰۰ هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی جزئیات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح نخستین سامانه پایش هوشمند روشنایی معابر شبکه توزیع برق کشور در مشهد رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد؛ لزوم رفع ابهام حقوق کارکنان شرکت های خدماتی سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نظارت بر واحدهای صنفی طلافروش در مشهد ادامه دارد ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا چرا قیمت زعفران کاهشی شد؟ | یک درخواست از بورس جریمه ۱.۲ میلیون‌تومانی برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز امشب؛ آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقساط مالیاتی اصناف بیش‌تر می‌شود نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در تهران آغاز به کار کرد + معرفی بخش‌ها مهلت استفاده از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید شد + جزئیات علت فرار پول‌ها از بورس چیست؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین گواهی سپرده سکه صادره خزانه بورس کالا معامله شد ماجرای تعطیلی و پلمب طلافروشی‌های مشهد چه بود؟ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مهمترین نکات در مورد تعویض روغن موتور

  • کد خبر: ۳۸۱۴۶
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
مهمترین نکات در مورد تعویض روغن موتور
وظیفه اصلی روغن‌موتور روانکاری قطعات متحرک موتور و جلوگیری یا به حداقل رساندن سایش و اصطکاک آن‌ها است. روغن‌موتور همچنین وظیفه خنک‌کاری قطعات و جذب رسوبات و ذرات معلق را بر‌عهده دارد. در این مطلب به نکات کاربردی در خصوص روغن‌موتور و زمان تعویض آن خواهیم پرداخت.
به گزارش شهرآرانیوز، وظایف اصلی روغن موتور روان سازی قسمت‌های متحرک موتور، به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسایش، کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می‌باشد. اما این فقط بخشی از ماجرا است چرا که باید نکات قابل توجهی را در استفاده آن رعایت کرد، در این مطلب جالب و کاربردی سعی داریم نکات قابل توجهی در رابطه با کارایی روغن موتور و استفاده به موقع آن با رعایت چند نکته بپردازیم.
 
 
مهمترین نکات در مورد تعویض روغن موتور

ارتباط مصرف سوخت با روغن‌موتور

زمانی که موتور خودرو در حال کار است دمای آن بسیار بالا می‌رود. همین مسئله روی عملکرد قطعات موتور تأثیر می‌گذارد و اگر موتور به‌درستی محافظت نشود قطعات آن در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. وظیفه محافظت از موتور خودرو بر عهده روغن‌موتور است؛ بنابراین تعویض روغن بهترین راه برای تضمین کارکرد مناسب موتور خودرو با بازده بالا است.

به‌راحتی می‌توان با تعویض روغن در زمان مناسب جان دوباره‌ای به موتور خودرو بخشید. البته باید توجه داشته باشید که هر روغن‌موتوری برای موتور خودرویتان مناسب نیست و باید به نوع سوخت و سال ساخت خودرو و استاندارد‌های روغن توجه کنید.

نیاز است که روغن‌موتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. چنانچه روغن‌موتور را به‌موقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد کرد و همین قضیه می‌تواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود.
 
مهمترین نکات در مورد تعویض روغن موتور

دلیل اصلی سیاه شدن روغن‌موتور

عده‌ای از افراد تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن است در‌حالی‌که عکس این قضیه کاملا درست است. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود باید به کیفیت آن شک کنید، زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگی‌ها و دوده‌های موجود در موتور را جذب می‌کند و به مرور سیاه می‌شود. در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است؛ بنابراین اگر روغن‌موتور شما دیر سیاه می‌شود یعنی نمی‌تواند آلودگی‌های حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و به‌همین‌دلیل این آلودگی‌ها در دیواره‌ها رسوب می‌کنند و به مرور موجب خراب شدن آن می‌شوند.
 
مهمترین نکات در مورد تعویض روغن موتور

نکاتی که برای تعویض روغن باید به آن توجه کرد

با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمی‌توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می‌شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود.

 به‌هیچ‌وجه نباید از روغن‌های با سطح کارایی پایین‌تر در خودرو‌های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.
 در مورد استفاده از روغن‌موتور با سطح کیفی بالاتر برای موتور‌های قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد.

هرگز دو روغن‌موتور متفاوت را با هم مخلوط  نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن‌ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن‌ها اثرات غیر قابل پیش‌بینی دارد و می‌تواند به موتور آسیب بزند.

تخلیه روغن بوسیله دستگاه‌های مکش از بالا به اندازه تخلیه از طریق کارتر کارایی لازم را ندارد. به‌همین‌دلیل بهتر است هر چند‌وقت یک‌بار روغن را از کارتر خارج کنید.

 هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود.
در انتخاب روغن‌موتور همواره باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن دقت کنید.
 همیشه غلظت و کیفیت روغن‌موتور را از طریق گیج روغن بسنجید البته انجام این به اندکی مهارت نیاز دارد.

اگر صدای موتور خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است یکی از دلایل آن می‌تواند فرسوده شدن روغن و یا نامناسب بودن آن باشد. در مواجهه با چنین حالتی روغن‌موتور را تعویض کنید.

روشن شدن چراغ روغن نشان‌دهنده کم شدن روغن در موتور خودرو است. در چنین وضعیتی ابتدا روغن را تا اندازه مناسب سرریز کنید و در اولین فرصت برای پیدا کردن نشتی احتمالی اقدام کنید.

 در صورتی که حتی از خودرو استفاده نمی‌کنید حداقل سالی یک‌بار روغن آن را تعویض کنید.

منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->