به گزارش شهرآرانیوز، سالها است که پراید جای خود را در بازار خودرو به شکلی گسترده به دست آورده است. استهلاک پایین و ارزانتر بودن قطعات نسبت به سایر خودروها از دلایل محبوبیت پراید میان مردم کشورمان است.
استهلاک کم مجموعههای فنی موتور و گیربکس، مهمترین ویژگی پراید به عنوان یک خودرو اقتصادی و کم دردسر است، اما در هنگام خرید نمونه دست دوم این خودرو نیز بررسی نکاتی در رابطه با این قطعات الزامی به نظر میرسد. موتور پراید به ندرت دچار پدیده سوختن واشر سرسیلندر میشود، اما در عوض رینگ پیستونهای ضعیفی دارد که معمولا در کارکردهای بالا کارایی خود را از دست میدهند و به تعویض نیاز دارند، نشانه این امر کم شدن روغن موتور و خروج دود آبی رنگ از اگزوز در هنگام شتاب گیری (فشردن ناگهانی پدال گاز) است؛ بنابراین در اولین قدم برای بررسی سلامت موتور میتوانید میزان روغن موتور را چک کنید و سپس با مشاهده دود اگزوز، سلامتی حدودی موتور را ارزیابی کنید.
موتور سالم در هیچ حالتی نباید دود آبی رنگ داشته باشد، دود مشکی کم رنگ، نشانه خام سوزی و مصرف سوخت بالاست که میتواند ناشی از عدم تنظیم صحیح کاربراتور یا کثیف بودن انژکتورها باشد، دود سفید کم رنگ در هنگام سرد بودن خودرو طبیعی است، اما در صورت ادامه پیدا کردن این دود در هنگام گرم شدن موتور و یا غلیظ بودن آن، باید به سالم بودن واشر سرسیلندر شک کرد.
پرایدهای کم آزار، اما خطرناک
به غیر از این مورد، آزمایش دیگر میتواند گوش سپردن به صدای موتور توسط افراد متخصص و مکانیک باشد، ممکن است موتور از نظر وضعیت رینگ پیستون یا واشر سرسیلندر مشکلی نداشته باشد، اما در اثر مرور زمان و کارکرد بالا در برخی اجزای دیگر نظیر یاتاقان و میل سوپاپ آسیب دیده باشد که در این حالت مکانیک خبره و بسیاری افراد فنی به راحتی متوجه وجود مشکل میشوند. با تمام این اوصاف باید گفت که لازم نیست زیاد نگران تعمیر موتور پراید باشید، چرا که این کار معمولا با رقمی در حدود ۱ میلیون تومان به خوبی انجام پذیر است.
نکته جالب این است که دوام گیربکس پراید از موتورش کمتر است و معمولا گیربکس در کارکردهای حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس و تعمیر پیدا میکند. به هرحال جا نرفتن درست دندهها و ایجاد صدای زوزه مانند از جمله عیوب معمول گیربکس پراید است که تعمیرش به هزینهای در حدود نیم میلیون تومان نیاز دارد.
لازم است که پس از خرید خودرو حتما سلامت تسمه تایم و تسمه دینام را چک کنید، البته پرایدهای مدل پایین بر خلاف نمونههای جدید، به پاره شدن تسمه دینام حساس نیستند و در این صورت، جز خاموش شدن ناگهانی پیشرانه، آسیبی به موتور وارد نمیشود، اما در نمونههای مجهز به موتورهای سری HP+ و یورو ۴، ماجرا متفاوت بوده و در صورت پاره شدن تسمه تایم، باید منتظر برخورد سوپاپها با پیستون و تقبل هزینهای چند صد هزارتومانی بود.
کاربراتوری یا انژکتوری
عیوب فنی مهم پراید به موارد گفته شده در رابطه با موتور و گیربکس محدود میشود، اما در مورد انتخاب خودرو کافیست بدانید که تا نیمه سال ۸۳ مدلهای کاربراتوری این خودرو توسط سایپا تولید میشدند، در مقطعی کوتاه مدلهایی تحت عنوان نیم انژکتور از خط تولید خارج شدند که حالا به دردسرهای واقعی مبدل شده اند، چرا که قطعات فنی مربوط به تعمیرات و تعویض سیستم نیم انژکتور (در این مدل جرقه زنی توسط دلکو انجام میشود و پاشش سوخت به یک انژکتور سپرده شده است) در بازار وجود ندارد و تبدیل آنها به نمونههای کاربراتوری یا تماما انژکتوری هم چندان ساده نیست و به صرف هزینه زیادی نیاز دارد.
پراید به عنوان یک خودرو کاربراتوری وارد کشورمان شد و سریهای اول این خودرو در حد فاصل سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۱ به کاربراتورهای خوب و کم مصرفی مجهز هستند که در بازار تحت عنوان کاربراتور کرهای شناخته میشود، اما بر روی برخی مدلهای ۸۱ الی ۸۳ کاربراتورهای ایرانی و چینی با سیستم موسوم به CLC نصب شده اند که کارکرد چندان جالبی ندارند و اکثرا در طول این سالها با مدلهای کرهای جایگزین شده اند.
باید اعتراف کرد که مدلهای انژکتوری بعد از نیمه سال ۸۳ هم خودروهای کم مصرف و نسبتا بی آزاری از آب در آمده اند و اکثر قریب به اتفاق مالکین از عملکرد آنها رضایت کامل دارند، اما این یک واقعیت است که مجموعه انژکتور از کاربراتور پیچیدهتر است و پتانسیل بیشتری برای بروز مشکلات برقی و الکترونیکی دارد؛ بنابراین در صورت خرید نمونههای انژکتوری، بد نیست که در همان روزهای اول ضمن شستشوی خود انژکتورها، نسبت به اطمینان یافتن از سلامت تمامی حسگرها، استپر موتور و سایر قطعات مهم اطمینان حاصل کنید تا خودرو برای استفاده در نوروز قابل اطمینان باشد.
شاسی و بدنه
در ضعیف بودن بدنه و شاسی پراید کوچکترین شکی وجود ندارد، اما برای خرید یک پراید دست دوم سالم بسیار مهم است که به سلامت شاسی به خصوص سرشاسیهای جلو توجه شود. چرا که در صورت وجود عیب در این بخش، باید مدام نگران خارج شدن پلوسها از گیربک بود و این عیب معمولا به راحتی رفع نمیشود.
همچنین آسیب دیدگی شاسی میتواند باعث کاهش عمر جلوبندی و بروز لاستیک سایی غیر طبیعی شود و تمام اینها به کاهش شدید قیمت و ارزش خودرو منجر میشود، البته با توجه به دیفرانسیل جلو بودن پراید، تصادف از عقب و ضربه خوردن خودرو در این قسمت چندان نگران کننده نیست، اما در مورد تصادفهای وارد به بخش دماغه خودرو، واقعا لازم است که حساسیت به خرج دهید و خودرو را به یک یا چند صافکار ماهر نشان دهید.
در صورت خرید خودروهای مدل پایین، بهتر است که وضعیت پوسیدگی و زنگ زدگی کمان گلگیرها، بخش زیرین دربها و کف صندوق عقب را چک کنید، چرا که خرید یک خودرو زنگ زده حتی با قیمت بسیار پایین هم معمولا توجیهی ندارد و سریعا خریدار را دلزده میکند. با توجه به تعدد سرعت گیر و دست انداز در سطح خیابان ها، میتواند با چند دقیقه رانندگی به راحتی از سلامتی جلوبندی و سیستم تعلیق اطمینان حاصل کنید، جلوبندی خراب و ضعیف پراید باعث ایجاد کوبشهای بسیار شدید به همراه سرو صداهای آزار دهنده میشود و برای تعمیر آن صرف هزینهای بین صد تا سیصد هزار تومان لازم است.
خراب شدن مجموعه جعبه فرمان هم در پراید رایج است که از نشانههای آن میتوان به وجود خلاصی در فرمان و یا سفت شدن بیش از حد آن اشاره کرد. کمک فنرهای پراید قیمت زیادی ندارد، ولی پیش از خرید خودرو میتوانید با یک نگاهی به داخل گلگیرها، میزان سلامت آنها را از نظر روغن زدگی بررسی کنید.
توصیه مهم
اگر قصد دارید که با حداقل رقم پرداختی، بهترین انتخاب موجود را داشته باشید، سعی کنید از میان نمونههای انژکتوری مدل پایین که در حد فاصل سالهای ۸۴ الی ۸۹ تولید شده اند، یک خودرو با کارکرد کمتر از ۱۵۰ هزار کیلومتر را انتخاب کنید، البته نمونههای کاربراتوری نیز در صورت نگهداری درست، انتخابهای بدی نیستند، اما واقعیت این است که انژکتوری ها، پاکتر و کم دردسرتر به نظر میرسند و در هنگام فروش نیز بازار بهتری دارند.
نمونههای بعد از سال ۸۹ که اصطلاحا بر روی پلت فرم X۱۰۰ شکل گرفته اند که با توجه به اصلاحات شاسی و تجهیز به ABS، از نظر ایمنی و مقاومت شاسی اندکی از مدلهای قبلی بهتر هستند، اما متاسفانه باید اذعان کرد که کیفیت ساخت پرایدهای جدید نسبت به مدلهای قدیمی افت کرده است و این مسئله را حتی در هنگام رانندگی نیز به وضوح متوجه خواهید شد، از سوی دیگر مدلهای جدید طبیعتا قیمت بیشتری هم دارند.
در نهایت به این نکته توجه کنید که برای استفاده روزمره در شهرههای شلوغ و پر ترافیک امروزی، رنگ دار بودن یا بدون رنگ بودن خودرو اهمیت چندانی ندارد، چرا که با کوچکترین تصادفی ممکن است مزیت بی رنگ بودن خودرو از بین برود و از این نظر دچار افت قیمت شود، در عوض به نکات مهمتری در رابطه با سلامت شاسی و قطعات فنی خودرو توجه کنید و از خرید خودروهای تصادفی با شاسیهای جوشکاری شده خودداری فرمایید.
منبع:همراه مکانیک