رئیس جمهور دستور اصلاح و اجرای الگوی کشت سراسری را صادر کرد توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور بیانیه حزب الله در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سوریه| حزب‌الله: صهیونیست‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند برگزاری مزایده واگذاری فضا‌های زیر پل عابر پیاده و محل استقرار کافه‌ون‌ها در مشهد پیش بینی قیمت دلار و طلا (پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۴) کاهش تعرفه واردات خودرو + جدول (۲۵ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟

  • کد خبر: ۲۲۶۳۲۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟
دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی گفت: در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم؛ اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی تعداد آن نصف شده است.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست‌وبرخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ریزش ۹درصدی داشته و از ۳۰۵ هزار پرواز به ۲۷۸ هزار پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، میزان نشست‌وبرخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته است که در نوع خود آمار‌های جالبی ارائه می‌کند. تعداد نشست‌وبرخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده است. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین‌المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست‌وبرخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است.



در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که طی آن، ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که طی آن، ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره میزان نیاز ظرفیت هوایی استان خراسان‌رضوی با توجه به زائرپذیربودن آن تصریح کرد: عدم برابری عرضه و تقاضا منجر به کمبود تقاضا و ایجاد بازار سیاه در این بخش شده است.

فرهاد دوایی یادآور شد: متأسفانه دولت در بحث آزادسازی نرخ ارز در بلیت پرواز تعلل کرد و همین امر باعث کمبود عرضه شد و ایرلاین‌ها تمایل دارند به جای تأمین بلیت مشهد-تهران ظرفیت را برای پروازی مثل نجف اختصاص دهند تا به جای بلیت ۲ الی ۳ میلیونی پرواز داخلی، برای هر بلیت ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان دریافت کنند و با یک پرواز اضافه‌تر نزدیک به پنج برابر پول دریافت کند تا برایشان صرفه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم، اما اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی نصف شده است، گفت: مشهد به‌دلیل پایلوت زیارتی که دارد باید تراکم پروازهایش بیشتر از شهر‌های دیگر باشد. متأسفانه در کمبود عرضه‌‌ای که داریم، دولت کمکی به این موضوع نکرد که با آزادسازی قیمت زمینه‌سازی و رقابت‌سازی بین ایرلاین‌ها، تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی استان یادآور شد: قرار است که بلیت گران شود، اما مشخص نیست این افزایش قیمت به چه شکلی است و پاسخگوی هزینه‌ها و خدماتشان هست یا نه؟

دوایی در پاسخ به این پرسش که آیا حمل‌ونقل هوایی لوکس است و با این امکان باید برای همه عموم برقرار باشد، گفت: نمی‌توان گفت پرواز برای قشر خاصی است؛ چراکه ۶۰ درصد مردم از ظرفیت پرواز استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده در بلیت کمبود داشته باشیم و تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد. مسلماً اگر زمینه رقابت‌سازی فراهم شود، ایرلاین برای اینکه ظرفیت هواپیما را تکمیل کند مجبور است قیمت خود را کاهش دهد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->