جزئیات تشکیل کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» در شورای اسلامی شهر مشهد وزیر نیرو: صرفه‌جویی بیش از یک‌هزار مگاوات برق با تغییر ساعت رسمی اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های آب‌رسانی خراسان‌رضوی عقب‌نشینی بورس پس از رشد‌های پی‌درپی | ارزش و حجم معاملات خرد اعداد خیره‌کننده‌ای ثبت کردند (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) تولید ۱۰۰ تن خاویار در سبزوار طی سال ۱۴۰۳ افزایش ۴۳ درصدی صادرات لبنیات نوسان منفی دلار در کانال ۸۱ هزار تومان | رشد اونس جهانی نرخ طلا و سکه را افزایشی کرد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) آخرین خبر‌ها از تغییر نرخ کارمزد معاملات در بورس قیمت دلار توافقی اعلام شد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) خنثی شدن افزایش حقوق ۱۴۰۴ با تورم ماه‌های اخیر نرخ تورم فروردین ۱۴۰۴ اعلام شد | تورم افزایش یافت کاهش ۲۰ درصدی قیمت بلیت پرواز‌های داخلی به دنبال ریزش قیمت دلار قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول قیمت جهانی طلا امروز (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد | قیمت طلا در آستانه ۳۵۰۰ دلار دلیل اصلی حذف یارانه ۴۳۰هزار نفر مشخص شد؛ مسافرت خارجی فروش قسطی طلا با دوبرابر قیمت اصلی! ترامپ چگونه منجر به ریزش ارزش دلار شد؟ پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) | روزهای بهاری ادامه دارد؟ تداوم روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) | افت قیمت‌ها همچنان ادامه دارد راهکار‌های چندگانه برای حل مشکل مسکن تغییر ساعات کاری ادارات حتماً اجرا می‌شود بررسی قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) | گلکسی A۵۶ چند؟ + جدول با کمتر از ۲ میلیارد تومان در کدام مناطق مشهد می‌توان خانه خرید؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) فروش سه محصول کرمان موتور از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) + جدول تاثیر مذاکرات روی قیمت موبایل | آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید تلفن همراه است؟
سرخط خبرها

چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟

  • کد خبر: ۲۲۶۳۲۳
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟
دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی گفت: در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم؛ اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی تعداد آن نصف شده است.
طنین همتی
خبرنگار طنین همتی

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، میزان نشست‌وبرخاست هواپیما در پرواز‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ریزش ۹درصدی داشته و از ۳۰۵ هزار پرواز به ۲۷۸ هزار پرواز کاهش پیدا کرده است. در مقابل، میزان نشست‌وبرخاست‌ها در پرواز‌های بین‌المللی ۶۴ درصد رشد کرده است.

آمار‌های وزارت راه و شهرسازی به وضعیت شاخص‌های بخش هوانوردی در دهه ۹۰ نیز پرداخته است که در نوع خود آمار‌های جالبی ارائه می‌کند. تعداد نشست‌وبرخاست در پرواز‌های داخلی در حالی طی سال ۱۴۰۱ به ۲۷۸ هزار فروند هواپیما رسیده که در سال ۱۳۹۶ یعنی بهترین عملکرد دهه ۹۰، این رقم ۳۹۶ هزار فروند بوده است. در واقع مقایسه این دو رقم از یک کاهش ۲۵ درصدی خبر می‌دهد. در پرواز‌های بین‌المللی نیز این وضعیت تکرار شده است. بهترین عملکرد دهه ۹۰ در این شاخص مربوط به سال ۱۳۹۳ است که ۲۹ هزار فروند هواپیما نشست‌وبرخاست داشته‌اند. اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۲۳ هزار فروند رسیده که ۲۱ درصد کاهش یافته است.



در شاخص اعزام و پذیرش مسافران داخلی نیز بهترین عملکرد برای سال ۹۶ است که طی آن، ۴۴ میلیون و ۲۷۳ هزار نفر جابه‌جا شده‌اند. عددی که با کاهش ۲۸ درصدی به کمی بیش از ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در بخش مسافران خارجی این وضعیت بدتر است. بهترین عملکرد این بخش مربوط به سال ۱۳۹۳ است که طی آن، ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار نفر در پرواز‌های بین‌المللی اعزام و پذیرش شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۷ درصدی این عدد به ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر رسیده است.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره میزان نیاز ظرفیت هوایی استان خراسان‌رضوی با توجه به زائرپذیربودن آن تصریح کرد: عدم برابری عرضه و تقاضا منجر به کمبود تقاضا و ایجاد بازار سیاه در این بخش شده است.

فرهاد دوایی یادآور شد: متأسفانه دولت در بحث آزادسازی نرخ ارز در بلیت پرواز تعلل کرد و همین امر باعث کمبود عرضه شد و ایرلاین‌ها تمایل دارند به جای تأمین بلیت مشهد-تهران ظرفیت را برای پروازی مثل نجف اختصاص دهند تا به جای بلیت ۲ الی ۳ میلیونی پرواز داخلی، برای هر بلیت ۱۲ الی ۱۳ میلیون تومان دریافت کنند و با یک پرواز اضافه‌تر نزدیک به پنج برابر پول دریافت کند تا برایشان صرفه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته، از فرودگاه تهران به مشهد روزانه ۲۵ پرواز داشتیم، اما اکنون این عدد به ۱۲ الی ۱۳ پرواز رسیده و به‌عبارتی نصف شده است، گفت: مشهد به‌دلیل پایلوت زیارتی که دارد باید تراکم پروازهایش بیشتر از شهر‌های دیگر باشد. متأسفانه در کمبود عرضه‌‌ای که داریم، دولت کمکی به این موضوع نکرد که با آزادسازی قیمت زمینه‌سازی و رقابت‌سازی بین ایرلاین‌ها، تعادل عرضه و تقاضا برقرار شود.

دبیر انجمن صنفی مسافرتی و جهانگردی استان یادآور شد: قرار است که بلیت گران شود، اما مشخص نیست این افزایش قیمت به چه شکلی است و پاسخگوی هزینه‌ها و خدماتشان هست یا نه؟

دوایی در پاسخ به این پرسش که آیا حمل‌ونقل هوایی لوکس است و با این امکان باید برای همه عموم برقرار باشد، گفت: نمی‌توان گفت پرواز برای قشر خاصی است؛ چراکه ۶۰ درصد مردم از ظرفیت پرواز استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده در بلیت کمبود داشته باشیم و تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد. مسلماً اگر زمینه رقابت‌سازی فراهم شود، ایرلاین برای اینکه ظرفیت هواپیما را تکمیل کند مجبور است قیمت خود را کاهش دهد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->