تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود
سرخط خبرها

از سیر تا پیاز المپیک‌۲۰۲۰ توکیو| نخستین المپیک بی‌تماشاگر

  • کد خبر: ۷۴۹۳۵
  • ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
از سیر تا پیاز المپیک‌۲۰۲۰ توکیو| نخستین المپیک بی‌تماشاگر
سی‌و‌دومین دوره المپیک تابستانی از روز جمعه این هفته آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از روز جمعه یکم مرداد، سی‌و‌دومین دوره مسابقات المپیک تابستانی به‌طور‌رسمی در توکیو کلید می‌خورد و تا ۱۷‌مرداد هم ادامه خواهد داشت. توکیو در ۱۹۶۴ برای اولین‌بار و اولین کشور آسیایی، میزبان بازی‌های المپیک بود و حالا بعد از حدود ۶۰ سال، دوباره میزبانی به این کشور پیشرفته شرق آسیایی رسیده تا اولین شهر آسیایی شود که ۲ بار میزبان این بازی‌ها شده است. ژاپنی‌ها در سال‌۲۰۱۴ و در رقابت با مادرید و استانبول، به میزبانی المپیک‌۲۰۲۰ رسیدند.

 

توکیو در رأی‌گیری نهایی، ۶۰ به ۳۶، از استانبول برد. این رقابت‌ها قرار بود تابستان سال گذشته برگزار شود که به‌دلیل شیوع کرونا، یک سال به تعویق افتاد؛ ولی همچنان به‌خاطر برندینگ و بازاریابی، با نام المپیک‌۲۰۲۰ انجام خواهد شد. تعویق رقابت‌ها که احتمال لغو کامل بازی‌ها هم در جریان آن مطرح شده بود، حدود ۶‌میلیارد دلار به ژاپن به‌دلیل هزینه‌های بالای نگهداری، ضرر وارد‌شده به مؤسسات هواپیمایی، حامیان مالی و... خسارت وارد کرده است. اگر بازی‌ها به‌طور‌کامل لغو می‌شد، میزان خسارت وارده به کشور شرق آسیایی، ۴۱.۵‌میلیارد دلار می‌شد.


اولین المپیک بدون تماشاگر

با افزایش شیوع ویروس کرونا در ژاپن، کمیته برگزاری بازی‌ها تصمیم گرفته است تمامی رقابت‌های المپیک بدون حضور تماشاگران داخلی برگزار شود. ژاپن پیش‌از‌این ممنوعیت حضور تماشاگران خارجی را تصویب کرده بود. به‌این‌ترتیب، با اولین المپیک مدرن بدون حضور تماشاگران، روبه‌رو خواهیم بود. بازی‌ها طبق سنت قدیمی، با روشن‌شدن مشعل المپیک، آغاز می‌شود؛ ولی رقابت‌هایی، چون فوتبال و سافتبال، ۲ روز قبل از اول مرداد کلید خواهد خورد. شعار بازی‌های المپیک‌۲۰۲۰ هم که متأثر از درگیر‌شدن دنیا با ویروس کروناست، این است: امید، راه ما را روشن می‌کند.


تهیه مدال‌ها از گوشی‌های کارکرده

مدال‌های بازی‌های المپیک امسال از دستگاه‌های مصرفی بازیافت‌شده مثل گوشی تلفن‌همراه ساخته شده‌اند. برای ساخت مدال‌های طلا، ۳۲‌کیلوگرم طلا از ۶.۲‌میلیون دستگاه موبایل کار‌کرده که در طول ۲ سال اخیر توسط مردم ژاپن اهدا شده، استخراج شده تا مدال‌های طلای بازی‌های المپیک و پاراالمپیک ساخته شود. همچنین در مراسم اهدای مدال‌ها برخلاف همیشه کسی مدالی بر گردن ورزشکاران نمی‌اندازد و خود نفرات برتر مدال مربوط به خود را از داخل یک سینی برمی‌دارند. تا پایان مسابقات، ۳۳۹ مدال در قالب ۳۳۹ رویداد در ۳۳ رشته توزیع خواهد شد.


کمک ۴۵‌هزار نفر در برپایی المپیک

در سال‌های گذشته، فعالیت‌های زیرساختی گسترده‌ای در توکیو صورت گرفته، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی ارتقا پیدا کرده و یک مجموعه ورزشی کامل از صفر ساخته شده است. در‌مجموع ۴۵‌هزار کارمند و داوطلب در این مدت و روز‌های برگزاری المپیک به کمک دولت خواهند آمد تا بزرگ‌ترین المپیک تاریخ از‌این‌حیث، برگزار شود. از جمع ۴۳ محل برگزاری مسابقات، ۲۵ عدد از آن‌ها، سازه‌های موجود هستند؛ در‌حالی‌که ۸ تا از آن‌ها موقت و ۱۰ تا از آن‌ها، به‌طور‌کامل از صفر بنا شده است. در بین تمام این سازه‌ها، استادیوم ملی جدید توکیو، نقطه تمرکز شماره‌یک المپیک است.

 

این استادیوم قرار بود از‌سوی زا‌ها حدید، طراحی شود؛ ولی در‌نهایت به‌دلیل هزینه‌های بالا، عملی نشد و درنهایت توسط معمار ژاپنی، کنگو کوما، با حدود نصف هزینه اجرایی شد. طبق مصاحبه‌های انجام‌شده از‌سوی مسئولان ژاپنی، برگزاری این بازی‌ها حدود ۲۵‌میلیارد دلار هزینه برداشته است؛ در‌حالی‌که روسیه برای برگزاری المپیک زمستانی سوچی، ۵۱‌میلیارد دلار هزینه کرد که بیشترین مقدار هزینه برای یک دوره از المپیک بوده است. با توجه به وضع قوانین جدید، انتظار می‌رود دوره‌های آتی المپیک‌ها، زیر ۱۰‌میلیارد دلار هزینه روی دست کشور‌های میزبان بگذارند.


کاروان ۶۷‌نفره ایران در المپیک

ایران با ۶۷ ورزشکار در چندین رشته ورزشی از‌جمله کشتی، تکواندو، وزنه‌برداری و... در این مسابقات شرکت می‌کند. پرچم‌داری کاروان ایران در المپیک توکیو به عهده تیم ملی بسکتبال است. چند روز پیش، زهرا نعمتی، پرچم کاروان کشورمان را طی مراسمی نمادین، به صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال، تحویل داد. در این دوره از رقابت‌ها، کشورمان در رشته‌های تیمی بسکتبال و والیبال، نماینده خواهد داشت و در دیگر‌رشته‌ها، چون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو هم همانند گذشته، حاضر خواهیم بود.


بزرگ‌تر‌شدن بازی‌های المپیک

فقط توکیو نیست که به‌طور‌کلی ارتقای زیرساخت پیدا کرده و خود بازی‌ها هم بزرگ‌تر شده‌اند. ۲۰۶ کشور و ۱۱‌هزار‌و ۹۱ ورزشکار در این بازی‌ها حاضر هستند. در کنار این، ورزش‌های جدیدی، چون کاراته، اسکیت‌بورد، موج‌سواری و صخره‌نوردی نیز از‌سوی ژاپن به‌عنوان میزبان، به برنامه بازی‌ها افزوده شده و بیسبال و سافتبال برای اولین‌بار بعد از‌۲۰۰۸، به بازی‌ها بازگشته است. بسیاری از رقابت‌های بزرگ شنا در هفته اول انجام می‌شود؛ در‌حالی‌که رقابت‌های فوق‌العاده هیجان‌انگیز دو‌و‌میدانی، در هفته دوم برگزار خواهد شد.


روسیه بزرگ‌ترین غایب المپیک

از‌جمله مهم‌ترین رخداد‌های حول‌و‌حوش المپیک، مربوط به محرومیت روسیه از شرکت در مسابقات تحت نام، پرچم و سرود خود است. حدود ۶‌ماه قبل بود که رأی دادگاه داوری ورزش صادر شد و روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های جهان در زمینه ورزش، قادر به شرکت در مسابقات المپیک تابستانی توکیو و زمستانی پکن نخواهد بود. ورزشکاران و تیم‌های روسی در‌صورتی‌که در دوپینگ یا مخفی‌نگه‌داشتن تست‌های مثبتشان نقشی نداشته بوده باشند، مجاز به شرکت در بازی‌های المپیک توکیو و بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن و همچنین مسابقات قهرمانی جهان از‌جمله جام‌جهانی‌۲۰۲۲ قطر خواهند بود.


فوتبالیست‌های مطرح حاضر در المپیک‌۲۰۲۰

رشته فوتبال المپیک با شرکت تیم‌های امید کشور‌های مختلف و حضور ۳ بازیکن بالای ۲۳‌سال در هر تیم انجام خواهد شد. در دوره قبلی بازی‌ها، این برزیل بود که توانست با رهبری نیمار، به اولین قهرمانی تاریخ خود در المپیک دست پیدا کند؛ ولی در این دوره دیگر خبری از ستاره پاری‌سن‌ژرمن در ترکیب سلسائو نیست و آن‌ها رهبری تیم را به دنی‌آلوز باتجربه خواهند سپرد. دیگر‌ستاره‌های فوتبالی مشهور حاضر در توکیو‌۲۰۲۰ شامل پدری، دنی اولمو، اریک گارسیا، پائو تورس، آسنسیو و اونای سیمون (اسپانیا)، فرانک کسیه و اریک بایی (ساحل عاج) و تاکفوسا کوبو (ژاپن) خواهند بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->