بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی

  • کد خبر: ۸۵۲۱۶
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند چهاردهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «تقویت نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی به جای حاکمیتی و تصدیگری» بیان شده است. شهر به عنوان یک «پدیده اجتماعی» و «محدوده سرزمینی» محل معاشرت و زندگی گروه گسترده‌ای از مردم است که در کنار یکدیگر برای «ارزش آفرینی» و «توسعه، پیشرفت و رفاه حداکثری» تلاش می‌کنند.

دراین بین، شهرداری‌ها برای ایجاد هماهنگی بین عناصر شهری و مدیریت فرایند‌های مترتب بر آن به وجود آمده اند و نقش تأثیرگذاری در کیفیت زندگی مردم ایفا می‌کنند. نباید این امر را فراموش کرد که با وجود بهره مندی از امکانات فراوان، منابع گسترده و قدرت حاکمیتی زیاد مدیریت شهری، همچنان مالک شهر آحاد جامعه و مردم هستند که باید قدرت انتخاب داشته باشند و سهم و نقش اساسی در چگونگی اداره شهر‌ها اختیار کنند.

شاید قانون تلاش کرده است بخشی از این مهم را با برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و سپردن امور به منتخبان و نمایندگان مردم پوشش دهد، اما هنوز تا تحقق مطلوب این مفهوم فاصله بسیاری داریم. در این راستا، شورای ششم در چشم انداز مدیریتش بر آن است با چرخش تحول آفرین در «برنامه ها، روند‌ها و فرایندها» نقش تسهیلگری، حمایتی و نظارتی اش را جانشین روند جاری «حاکمیتی و تصدیگری» کند. البته این مهم، چون حرکتی راهبردی محسوب می‌شود، در زمان طولانی تری رخ خواهد داد و نیازمند بستر‌ها و زیرساخت‌های خاصی است.

اینکه مدیریت شهری بخواهد در دیوان سالاری و قانون گذاری اش تغییر اساسی ایجاد و نقش تسهیلگری و حمایتی برای فعالیت‌های مردم ایفا کند، حاوی پیام مناسبی برای ارباب رجوع سازمانی و دریافت کنندگان خدمات مدیریت شهری است. البته این رویکرد ادعای بزرگی است که عملیاتی کردن آن عزمی جدی و رویکردی جهادی مطالبه می‌کند. مدیریت شهری قبلا در برخی امور همچون ورزش همگانی، مقابله با کرونا، برگزاری مناسبت‌ها و مراسم‌های گسترده عمومی این گونه نقش آفرینی کرده است، اما قطعا کافی نیست و باید به عرصه‌های وسیع‌تر این رویکرد تعمیم یابد.

واقعیت آن است که بسیاری از مراجعه کنندگان ابرسازمان شهرداری در کلان شهر‌ها از کیفیت خدمات آن‌ها راضی نیستند. شاید بخش عمده‌ای از این نارضایتی به دلیل خلأ قانونی یا تصدیگری و حاکمیت مدیران شهری در اموری باشد که درواقع به مردم تعلق داشته است و شهرداری باید در آن فقط وظیفه نظارتی و ممانعت از نقض حقوق شهری یا شهروندان را عهده دار باشد. اگر قرار است شهروند پویا و مشارکت جو داشته باشیم، باید در مسیر فعالیت‌های عمومی مانع زدایی کنیم و از هرگونه خدمتی که در راستای توسعه شهر انجام می‌شود، استقبال و پشتیبانی کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->