اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی

  • کد خبر: ۸۳۶۶۴
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند نهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اجرای برنامه‌های بنیادی به جای اقدامات و پروژه‌های سطحی و ظاهری»، بیان شده است. یکی از آفت‌های مهم مدیریت شهری، سطحی نگری و پرداختن به امور ظاهری و سطحی است؛ مقوله مهمی که بسیاری از شهرداری‌ها درگیر آن هستند.

البته بی تردید این امر در کلان شهر‌ها بیشتر به چشم می‌آید؛ چون اساسا زیرساخت‌های حیاتی و برنامه‌های بنیادی در عرصه شهر‌های کلان، معنای دقیق‌تر و عملیاتی تری به خود می‌گیرد و همچنین حجم نقدینگی دراختیار و میزان درآمد‌های مدیریت شهری در کلان شهر‌ها به مراتب بیشتر است.

در عصر حاضر شهر و زندگی شهری بدون بهره مندی از بزرگراه‌ها و شبکه‌های حمل ونقل ریلی، فرودگاه ها، شبکه‌های فاضلاب و تأمین آب، تلفن، برق و همچنین شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه، تصورناپذیر است. این‌ها همان زیرساخت‌هایی هستند که بیشتر از هرپدیده دیگری در فرایند مدرنیته دوران کلاسیک بر قالب شهر‌ها و سبک و سطح رابطه انسان مدرن با محیط و طبیعت پیرامونش تأثیر گذاشته است. در این راستا با چرخش نگرشی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان تأکید شده، قرار است امور نمایشی، سطحی و ظاهری جای خود را به دیدگاه امور بنیادی و حیاتی بدهد. در این مسیر رعایت چند نکته اهمیت دارد:

اول: سرمایه گذاری حداکثری در امور زیربنایی و بنیادی، امری معقول و کاملا پذیرفته شده است که در بلندمدت رفاه و توسعه پایدار شهری را به همراه می‌آورد. ولی از رعایت حداقل‌های ضروری برای امور سطحی و ظاهری که در منظر شهروندان قرار دارد، نباید غفلت شود.

دوم: در فرایند برنامه‌های بنیادی باید بررسی و تحلیل مفهومی کامل از «ویژگی‌ها و بحران‌های پیش روی زیرساخت‌های شهری و همچنین ویژگی‌های مورد انتظار از زیرساخت‌های دوران پس از صنعت» انجام گیرد.

سوم: باید با گذر از زیرساخت‌های شهری دوره صنعتی به زیرساخت‌های شهری دوران پساصنعتی مهاجرت کرد. بدان معنا که با رویکرد‌های چندوجهی و کل نگر امکان پیوند چندبعدی زیرساخت‌ها با وجوه مختلف اجتماعی، اقتصادی، معماری ایرانی اسلامی و اکولوژیکی شهر فراهم شود و به حاکمیت و استیلای نگرش مهندسی عمران که بالغ بر یک قرن به ایجاد زیرساخت‌های مکانیکی و تک بعدی به دور از انعطاف و پرداختن به نیاز‌های چندبعدی جامعه پرداخته است، پایان دهد.

سخن آخر اینکه شهر پویا و مدرن، شهروند فعال و مشارکت جو می‌خواهد. در فرایند‌های توسعه شهری و اجرای برنامه‌های بنیادی و زیرساخت‌های حیاتی قطعا صبر، مشارکت، شناخت نیاز‌ها و همراهی فکری و عملی شهروندان اهمیت فراوانی دارد؛ چون این روند بسیار پرزحمت و هدفی چالشی و درعین حال مطلوب است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->