شکایت از بوی نامطبوع خودرو‌های تخلیه زباله حوالی پارک خورشید مشهد تکمیل خط انتقال متمرکز آب از شوریجه به مشهد تا پایان تابستان سال ۱۴۰۴ جشنواره «طعم و رنگ پاییزی مشهد» با استقبال گرم شهروندان در حال برگزاری است + فیلم اضافه‌شدن ۱۲ هکتار فضای سبز به سرانه شهری با انتقال زندان مرکزی مشهد شهردار مشهدمقدس: پروژه کلیدی پارکینگ میدان شهدا (توحید) به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۵ آبان ۱۴۰۳) طرح «طاهرین»، الگویی برای سبک زندگی معنوی و اصلاح نگرش شهروندان مشهدی | فعالیت ۲۰۰ داوطلب در این طرح توضیحات شهردار مشهد درباره پروژه مشترک آستان قدس رضوی و مدیریت شهری (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از فاز اول پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی (ره) به بولوار نماز مشهد در دهه فجر ۱۴۰۳ شهروندخبرنگار | درخواست ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در بولوار هدایت مشهد + پاسخ برپایی بازار سیار صنایع دستی بانوان کارآفرین در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از هفت طرح عمرانی در محدوده حرم مطهر رضوی در آینده‌ای نزدیک خدمات‌رسانی فرودگاه مشهد به حدود ۵ میلیون زائر رضوی در نیمه‌ نخست سال ۱۴۰۳ هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی «آلوده» است (۱۴ آبان ۱۴۰۳) درباره کوچه «مسجد رانندگان» در خیابان امام‌رضا(ع) مشهد | حکایت «رانندگان» و کوچه‌ای پشت چهنو اجرای ۶۱۷ پروژه طی سه سال در منطقه پنج شهرداری مشهد شهردار مشهد: برای تمام حوزه‌های کلان مشهد پروژه داریم اختصاص زمین صدهکتاری برای زندان جدید مشهد | شهردار مشهد از انتقال زندان به خارج شهر خبر داد
سرخط خبرها

از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی

  • کد خبر: ۸۳۶۶۴
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند نهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اجرای برنامه‌های بنیادی به جای اقدامات و پروژه‌های سطحی و ظاهری»، بیان شده است. یکی از آفت‌های مهم مدیریت شهری، سطحی نگری و پرداختن به امور ظاهری و سطحی است؛ مقوله مهمی که بسیاری از شهرداری‌ها درگیر آن هستند.

البته بی تردید این امر در کلان شهر‌ها بیشتر به چشم می‌آید؛ چون اساسا زیرساخت‌های حیاتی و برنامه‌های بنیادی در عرصه شهر‌های کلان، معنای دقیق‌تر و عملیاتی تری به خود می‌گیرد و همچنین حجم نقدینگی دراختیار و میزان درآمد‌های مدیریت شهری در کلان شهر‌ها به مراتب بیشتر است.

در عصر حاضر شهر و زندگی شهری بدون بهره مندی از بزرگراه‌ها و شبکه‌های حمل ونقل ریلی، فرودگاه ها، شبکه‌های فاضلاب و تأمین آب، تلفن، برق و همچنین شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه، تصورناپذیر است. این‌ها همان زیرساخت‌هایی هستند که بیشتر از هرپدیده دیگری در فرایند مدرنیته دوران کلاسیک بر قالب شهر‌ها و سبک و سطح رابطه انسان مدرن با محیط و طبیعت پیرامونش تأثیر گذاشته است. در این راستا با چرخش نگرشی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان تأکید شده، قرار است امور نمایشی، سطحی و ظاهری جای خود را به دیدگاه امور بنیادی و حیاتی بدهد. در این مسیر رعایت چند نکته اهمیت دارد:

اول: سرمایه گذاری حداکثری در امور زیربنایی و بنیادی، امری معقول و کاملا پذیرفته شده است که در بلندمدت رفاه و توسعه پایدار شهری را به همراه می‌آورد. ولی از رعایت حداقل‌های ضروری برای امور سطحی و ظاهری که در منظر شهروندان قرار دارد، نباید غفلت شود.

دوم: در فرایند برنامه‌های بنیادی باید بررسی و تحلیل مفهومی کامل از «ویژگی‌ها و بحران‌های پیش روی زیرساخت‌های شهری و همچنین ویژگی‌های مورد انتظار از زیرساخت‌های دوران پس از صنعت» انجام گیرد.

سوم: باید با گذر از زیرساخت‌های شهری دوره صنعتی به زیرساخت‌های شهری دوران پساصنعتی مهاجرت کرد. بدان معنا که با رویکرد‌های چندوجهی و کل نگر امکان پیوند چندبعدی زیرساخت‌ها با وجوه مختلف اجتماعی، اقتصادی، معماری ایرانی اسلامی و اکولوژیکی شهر فراهم شود و به حاکمیت و استیلای نگرش مهندسی عمران که بالغ بر یک قرن به ایجاد زیرساخت‌های مکانیکی و تک بعدی به دور از انعطاف و پرداختن به نیاز‌های چندبعدی جامعه پرداخته است، پایان دهد.

سخن آخر اینکه شهر پویا و مدرن، شهروند فعال و مشارکت جو می‌خواهد. در فرایند‌های توسعه شهری و اجرای برنامه‌های بنیادی و زیرساخت‌های حیاتی قطعا صبر، مشارکت، شناخت نیاز‌ها و همراهی فکری و عملی شهروندان اهمیت فراوانی دارد؛ چون این روند بسیار پرزحمت و هدفی چالشی و درعین حال مطلوب است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->