فجرمشهد با 26 قاب

مروری بر فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر که در سینماهای مشهد اکران می‌شود

گروه هنر| هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از امروز آغاز می‌شود و 5 سینمای اطلس، هویزه، گلشن، آفریقا و ویلاژتوریست میزبان بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور در مشهد هستند. در ادامه 26 فیلمی را که در 2 بخش سودای سیمرغ و نگاه نو تا 21 بهمن ماه در مشهد به روی پرده می‌روند، مرور می‌کنیم.

 

«ابر بارانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر، یکی از 11 فیلمی است که امروز ساعت 22:30 در ویلاژتوریست به روی پرده می‌رود. نازنین احمدی، مزدک میرعابدینی، علی ثانی‌فر و ارشیا نیک‌بین، بازیگران اصلی این فیلم هستند. در خلاصه داستان «ابر بارانش گرفته» آمده است: سارا پرستار سی‌وپنج ساله و مجرب، به بیمارانش کمک می‌کند تا آرام شوند. حتی آن‌ها که امیدی به زنده ماندنشان نیست.

«تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف، دیگر فیلمی است که امروز ساعت 17:30 در سینما هویزه اکران می‌شود. در این فیلم میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده و پردیس احمدیه ایفای نقش کرده‌اند. داستان «تومان» درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک‌شبه ره صد ساله را طی کند.

«سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری امروز در 2سینمای آفریقا و ویلاژتوریست به روی پرده می‌رود. در این فیلم بازیگرانی چون حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، جمشید مشایخی، علی اوجی و هدیه تهرانی به ایفای نقش می‌پردازند.

«من می‌ترسم» ساخته بهنام بهزادی است که از حضور بازیگران مطرحی چون الناز شاکردوست، امیرجعفری، ستاره پسیانی و مهران احمدی‌ بهره می‌برد. در خلاصه داستان این فیلم آماده است: بدی‌ش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه…ولی بدترش اینه که صدبرابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم. «من می‌ترسم» امروز ساعت 20 در سینما گلشن اکران می‌شود.

برزو نیک‌نژاد که تا‌کنون فیلم‌های کمدی «لونه زنبور» و «زاپاس» را کارگردانی کرده است در جشنواره امسال با فیلم اجتماعی و متفاوت «دوزیست» حضور دارد. فیلم این کارگردان با بازی جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، پژمان جمشیدی و مانی حقیقی امروز ساعت 22:30 در سینما هویزه اکران خواهد شد.

«شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت یکی از فیلم‌های پربازیگر بخش نگاه نو است. در این فیلم، بازیگرانی چون جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام و علی شادمان به ایفای نقش می‌پردازند. تهیه‌کنندگی «شنای پروانه» برعهده رسول صدرعاملی، کارگردان باتجربه سینماست. «شنای پروانه» امروز ساعت 17:30 در سینما اطلس و ساعت 20 در سینما هویزه به روی پرده می‌رود.

«روز صفر» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان و با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی سینما، یکی دیگر از فیلم‌های بخش نگاه نو است که توانسته است در فهرست فیلم‌های سودای سیمرغ جای بگیرد. این فیلم به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی می‌پردازد، این فیلم امروز در سینما اطلس به روی پرده می‌رود.

شهاب حسینی با فیلم «آن شب» بعد از 4 سال به جشنواره فیلم فجر بازمی‌گردد. «آن شب» را کوروش آهاری کارگردانی کرده است. «آن شب» در آمریکا فیلم‌برداری شده است و امیرعلی، پسر کوچک شهاب حسینی، نیز درآن بازی می‌کند. این فیلم امروز در سینما آفریقا و ویلاژتوریست اکران خواهد شد.

مسعود کیمیایی، با فیلم «خون شد» در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد. او آخرین‌بار 3 سال پیش با فیلم پرحاشیه «قاتل‌اهلی» در جشنواره شرکت کرده‌ و نتوانسته‌ بود افتخاری کسب کند. گفته می‌شود فیلم جدید کیمیایی، داستانی همچون فیلم «قیصر» دارد. در این فیلم سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو و هومن برق‌نورد به ایفای نقش می‌پردازند.

«کشتارگاه» به‌عنوان اولین ساخته سینمایی عباس امینی یکی از 10فیلمی است که در بخش نگاه نو سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون مانی حقیقی، امیرحسین فتحی و باران کوثری به ایفای نقش می‌پردازند. «کشتارگاه» امروز ساعت 22:30 در سینما آفریقا اکران خواهد شد.

«تعارض» با نام قبلی «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده یکی از 10فیلم راه‌یافته به بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر است. لطفی در «تعارض» به سراغ ایده‌ای متفاوت رفته‌ است و داستان فیلمش را از زاویه دوربین‌های مداربسته روایت می‌کند. این فیلم از حضور بازیگرانی چون رضا بهبودی وسودابه بیضایی بهره گرفته‌ است.

فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی و نویسندگی سامان سالور که فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تهران بود، دیگر فیلمی‌ است که در سینماهای مشهد اکران می‌شود. این فیلم که به مسئله اعتیاد می‌پردازد، از حضور بازیگرانی چون محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور و متین ستوده بهره گرفته است. این فیلم برای اولین‌بار روز چهارشنبه 16بهمن‌ماه ساعت17:30 در سینما ویلاژتوریست و در ساعت20 در سینما آفریقا اکران خواهد شد.

«پوست» که در 2بخش نگاه نو و سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد، اولین تجربه کارگردانى بهمن و بهرام ارک در حوزه فیلم‌های سینمایی است که به موضوع عشق، جادو و خرافه‌پرستی می‌پردازد. این فیلم با حضور بازیگران بومى تبریزى در ژانر وحشت و به زبان ترکى ساخته شده است و احتمالا یکی از آثار متفاوت جشنواره امسال خواهد بود.

«لباس شخصى» به کارگردانی و نویسندگی امیرعباس ربیعی از محصولات مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است که در ژانر سیاسی‌تاریخی ساخته شده‌ است. «لباس‌ شخصى» که از حضور بازیگرانى چون مهدى نصرتى، توماج دانش‌بهزادى، مجید پتکى، میلاد افواج، عماد درویشى و مهیار شاپورى بهره گرفته‌ است، به اتفاقات دهه60 و فعالیت پیچیده حزب توده در ایران می‌پردازد.

«خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا ساعت17:30 و 22:30 روز چهارشنبه 16بهمن‌ماه در سینماهای گلشن و ویلاژتوریست به نمایش درخواهد آمد. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها وجهانگیر الماسی از جمله بازیگرانی هستند که در «خروج» به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم «خروج» داستان کشاورزانی را روایت می‌کند که زمین‌هایشان را سیل برده‌ است.

«پدران» که به بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر راه یافته‌ است، اولین اکرانش در مشهد روز پنجشنبه 17بهمن‌ماه در سینما آفریقا خواهد بود. این فیلم به کارگردانی سالم صلواتی در همدان فیلم‌برداری شده و قرار است رویارویی و تقابل 2نسل را روایت کند. هدایت هاشمى، بازیگر خراسانى، همراه با گلاره عباسى ازبازیگران اصلی این فیلم هستند.

نیکی کریمی به‌عنوان تنها کارگردان زن این دوره از جشنواره با فیلم «آتابای» به این رویداد آمده‌ است. «آتاباى» فیلمى به زبان ترکى است که در آن بازیگرانى چون هادى حجازى‌فر، سحر دولتشاهى و جواد عزتى ایفاى نقش می‌کنند. همچنین فیلم‌نامه این کار را هادی حجازی‌فر نوشته است. گفته می‌شود این فیلم از فیلم‌های متفاوت امسال است.

فیلم «خوب بد جلف: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی تنها فیلم کمدی حاضر در بخش سودای سیمرغ است. سری اول این فیلم که در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شده است، با استقبال مخاطبان همراه بود. سام درخشانی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم ساعت17:30 و 20 و 22:30 روز پنجشنبه 17بهمن‌ماه به ترتیب در سینماهای آفریقا، ویلاژتوریست و هویزه اکران خواهد شد.

«بی‌صدا حلزون» از فیلم‌های راه‌یافته به بخش نگاه نو ساعت15 جمعه 18بهمن‌ماه در سینما آفریقا اولین اکرانش را پشت سرخواهد گذاشت. «بی‌صدا حلزون» قصه‌ای مرتبط با جامعه ناشنوایان دارد و نقش اصلى آن را کودکى ناشنوا بازى می‌کند. مهران احمدى، بازیگر خراسانى سینما و تلویزیون، هانیه توسلی، پدرام شریفی و محسن کیایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«دشمنان» اولین ساخته على درخشنده، یکى از آثار راه‌یافته به بخش نگاه نو سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر است. این فیلم موضوع اجتماعی دارد و به‌تنهایی انسان‌ها می‌پردازد. رؤیا افشار، بازیگر سینما و تئاتر، ایفاگر نقش اصلى «دشمنان» است، علاوه‌بر این بازیگر، ندا جبرئیلى، مسعود دلخواه و قربان نجفى از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«آبادان یازده‌60» فیلمی در ژانر دفاع مقدس است که داستان آن به وقایع آغاز جنگ ایران و عراق می‌پردازد. این فیلم روز جمعه 18بهمن‌ماه ساعت22:30 برای نخستین بار در سینماهای هویزه و ویلاژتوریست اکران خواهد شد. «آبادان یازده‌60» به کارگردانی مهرداد خوشبخت از حضور بازیگرانی چون علیرضا کمالی، حسن معجونی و نادر سلیمانی بهره گرفته‌ است.

«مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی و با بازی بابک حمیدیان، جواد عزتی، بهروز شعیبی، پریناز ایزدیار و... تولید شده است. این فیلم به رابطه چند زن در شهر می‌پردازد. اولین اکران «مغز استخوان» در مشهد روز جمعه 18بهمن‌ماه ساعت17:30 در سینما گلشن خواهد بود.

«قصیده گاو سفید» را که اولین اکرانش پنجشنبه ساعت17:30 در پردیس گلشن خواهد بود، بهتاش صناعی‌ها کارگردانی کرده است. سیدغلامرضا موسوی، سینماگر با سابقه خراسانی، هم تهیه‌کننده آن است. «قصیده گاو سفید» دومین همکاری صناعی‌ها با مریم مقدم، بازیگر اصلی و یکی از نویسندگان فیلم‌نامه این اثر سینمایی است.

کارگردان مشهدی سینمای ایران در چهارمین فیلم سینمایی خود «روز بلوا» را به‌تصویر کشیده است. بهروز شعیبی که پیش‌تر هم برای ساخت «دهلیز» سیمرغ نگاه نو را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود، امسال چشم امیدی به بخش سودای سیمرغ دارد. در «روز بلوا» که جمعه ساعت20 در سینما اطلس مشهد اکران خواهد شد، بابک حمیدیان ایفاگر نقش اصلی است.

محمدحسین مهدویان در پنجمین فیلمش «درخت گردو» با مصطفی احمدی به‌عنوان تهیه‌کننده همکاری می‌کند. داستان این فیلم از ماجرایی واقعی در خلال بمباران شیمیایی شهر سردشت الهام گرفته شده است. پیمان معادی در بازی متفاوت نخستین همکاری‌اش را با مهدویان انجام داده است .

تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی فیلم سینمایی «خورشید» است که تا لحظه تنظیم این گزارش به جشنواره نرسیده است، اما در جدول اکران‌های مشهد قرار دارد. فیلم‌نامه «خورشید» را مجیدی به یاری نیما جاویدی، سینماگر مشهدی، نوشته است. تنها مطلبی که از محتوا و قصه فیلم منتشر شده است، این است که «خورشید» به مسئله کودکان کار می‌پردازد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->