بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

هزینه تراشی برای «ملت»

  • کد خبر: ۸۳۲۰
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۹
هزینه تراشی برای «ملت»
پرونده‌ای درباره ریز و درشت هزینه‌هایی که برای نگهداری بزرگ‌ترین بوستان شهر می‌شود

ملیحه ابراهیمی یزدی- وقتی صحبت از فرهنگ به میان می‌آید باید به این مسئله توجه کرد که مقوله فرهنگ، موضوعی اجتماعی است که با درک و فهم متعالی تک‌تک اعضای یک جامعه شکل می‌گیرد.سند چشم‌انداز بیست‌ساله تا اندازه‌ای به مسئله فرهنگ اهمیت می‌دهد که ارتقای فرهنگ را ارحج بر دیگر مسائل در جامعه می‌داند و تأکید می‌کند که برای ارتقای فرهنگ عمومی باید سرمایه‌گذاری شود. اهمیت‌دادن به فرهنگ عمومی باعث شده است با تصویب آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی، 14آبان روز «فرهنگ عمومی» نام‌گذاری شود .در این شماره قصد داریم به یکی از مصادیق فرهنگ عمومی اشاره کنیم؛ موضوع ریختن زباله که هزینه هنگفتی را روی دست مدیریت شهری گذاشته است. کافی است خودتان را در موقعیت‌هایی که برایتان ترسیم کرده‌ایم قرار دهید؛ از داخل آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنید تا پشت فرمان خودرو، کوچه و خیابان و... .

 

از تفریح تا تخریب!
منشادی - قطعا حق هر شهروندی است که از امتیازات و امکانات شهری بهره‌مند شود، اما تا‌کنون به این مسئله اندیشیده‌اید که گاهی برخی از شهروندان نه‌تنها در حق خود بلکه در حق دیگر همشهریان خود اجحاف می‌کنند؟ فراموش نکنید معابر شهری، مکان‌های تفریحی و گردشگری، مراکز خرید و... همه و همه برای تسهیل امور شهروندان پیش‌بینی شده است، اما این دلیل نمی‌شود که هر‌کسی به سبک و سیاق خود از این امکانات بهره‌مند شود! کافی است نگاهی به اعداد و ارقام هزینه‌های رفت‌و‌روب و تخریب اموال محیطی چون پارک ملت بیندازید. قطعا دستگیرتان می‌شود که گاهی سهل‌انگاری در وظایف شهروندی، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

هزینه تراشی برای «ملت»

برای بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید.

 

زیر ذره‌بین بودجه
لطفا به‌جای اینکه خودتان را صاحب وجب‌به‌وجب شهر بدانید، آن هم به دلیل مبلغ ناچیزی که برای عوارض سالیانه می‌پردازید، نگاهی به حساب‌و‌کتاب‌های مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری بیندازید. این مبالغ در بودجه شهر مشهد برای امسال پیش‌بینی شده است:
بهای خدمات رفت و روب معابر شهری:
۸۷۹ /۹۵۷ /۸۴۷/ ۱ هزار ریال
بهای جمع‌آوری، حمل و دفن زباله:
۲۹۰/ ۱۱۵/ ۸۳۲ هزار ریال

فرهنگ عمومی در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی
وسایل حمل‌و‌نقل عمومی برای تسریع در روند امور روزانه شهروندان، خدمات ارائه می‌کنند. چرا سعی دارید به حفاظت و رعایت بهداشت آن بی‌تفاوت باشید و خود را این‌گونه توجیه می‌کنید که بهای خدمات را می‌پردازید؟
بد نیست بدانید در خط یک و دو قطار شهری، هزینه نظافت ۳۴‌ایستگاه و نظافت و شست‌وشوی ۱۲۰ دستگاه ناوگان به‌همراه اقلام مصرفی در سال حدود ۵‌میلیارد تومان است.
جالب است که هزینه جا‌روی روزانه داخل اتوبوس‌های شهری، اعم از دولتی و خصوصی، مبلغ ۸۰۰ تومان است.
هر بار شست‌وشو و جرم‌گیری داخل هر اتوبوس، مبلغ ۶۴۲۰۰‌تومان هزینه روی دست سازمان اتوبوس‌رانی می‌گذارد.

اول فرهنگ بعد زندگی
درست است که این روز‌ها خانه‌های ویلایی، جای خودشان را با آپارتمان‌های چند‌طبقه و آسمان‌خراش‌ها عوض کرده‌اند، اما انگار هنوز خیلی‌ها با فرهنگ آپارتمان‌نشینی بیگانه‌اند. لطفا برای حفظ آرامش خودتان و همسایگان، چند نکته‌ای را آویزه گوشتان کنید. فراموش نکنید رعایت نظافت محیط زندگی‌تان، نه‌تن‌ها احترام به شخص خودتان، که احترام به حقوق دیگران است.
از ریختن زباله‌های کوچکی مثل ته‌سیگار، پوست تخمه در محوطه، راه‌پله‌های ساختمان و آسانسور خودداری کنید.
لطفا زباله‌هایتان را بین ساعت ۲۱ تا ۲۳ بیرون از منزل بگذارید.
کیسه‌های پلاستیکی ممکن است سوراخ شود و شیرابه زباله در مسیر راه‌پله‌ها ریخته شود؛ بنابراین کیسه زباله را با سطل زباله تا دم در خروجی حمل کنید.
لطفا سفره غذایتان را از بالکن یا پنجره طبقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، به داخل حیاط، محوطه یا کوچه تکان ندهید.

وقتی ریختن زباله جریمه دارد
برخی شهروندان جوری به نظافت و رعایت بهداشت داخل خودروشان اهمیت می‌دهند که حاضر نیستند نه‌تن‌ها زباله، بلکه گردوخاکی، خاطر داشبورد و صندلی‌هایشان را مکدر کند! این‌ها همان افرادی هستند که حاضرند وسط یک معبر اصلی، شیشه ماشینشان را با احتیاط پایین بدهند و زباله‌هایشان را وسط معبر پرتاب کنند! چرا یک سطل زباله مخصوص خودرو خود تهیه نمی‌کنید؟ اصلا چرا کیسه زباله‌تان را نزد خودتان نگه نمی‌دارید تا در نزدیک‌ترین مکانی که سطل زباله مشاهده کردید، آن را داخل سطل بیندازید؟
خوب است بدانید به‌جز چهره ناپسندی که برای شهر ایجاد می‌کنید، پرتاب‌کردن یا ریختن ضایعات، زباله، اشیا، آب دهان و بینی و امثالهم از وسیله نقلیه به سطح معابر، برابر کد‌۲۰۷۳ مبلغ ۳۰‌هزار تومان جریمه به‌دنبال دارد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->