آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

آیا تذکر به شهروندان اتلاف وقت است؟

  • کد خبر: ۸۳۸۹
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
سیگار، متهم ردیف اول

مترجم: عادل نجفی | از دهه ۸۰ میلادی آمارگیری‌های دقیق تری درباره زباله‌ها و منابع آلودگی در جهان انجام گرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهند تا ۳۰ درصد از زباله‌های جمع آوری شده در مناطق شهری، سواحل و فضا‌های جنگلی ته سیگار‌هایی هستند که افراد به زمین انداخته اند. سالانه در جهان ۵/۴ تریلیون نخ سیگار دود می‌شود که فیلتر مورد استفاده در ۹۸ درصد از آن‌ها از جنس الیاف پلاستیکی است. تجزیه و دفع فیلتر سیگار حتی در شرایط بهینه سایت‌های پسماند و با استفاده از دیگر مکمل‌های شیمیایی تا ۹ ماه زمان می‌برد. مشکل ته سیگار‌هایی که سالانه در طبیعت و کنار کوچه و خیابان‌های شهر‌ها رها می‌شوند، تنها به ایجاد چهره زشت شهری ختم نمی‌شود. آن‌ها در طول زمان، منبع نشت مواد شیمیایی سمی نظیر آرسنیک می‌شوند که می‌توانند آب، هوا و حتی خاک را آلوده کنند. آمریکایی‌ها با مصرف ۲۶۷ میلیارد نخ سیگار در سال از پر مصرف‌ترین شهروندان در این زمینه هستند که به اذعان ۶۵ درصد از آن ها، ته سیگار خود را به این سو و آن سوی خیابان‌ها پرتاب می‌کنند!



بریزبن؛ از جریمه تا پویش ۲ زباله در هفته!

شورای شهر بریزبن در استرالیا در سال‌های اخیر، پویشی همگانی تحت عنوان ۲ زباله در هفته را آغاز کرده است. در این طرح، از شهروندان درخواست شده است در طول هفته در مسیر کار، فروشگاه، منزل و تفریح دست کم ۲ زباله را در مسیر جمع کنند؛ به این ترتیب هر شهروند در پایان سال ۱۰۴ زباله را از شهر حذف کرده است. این پویش با استقبال گروه‌های مختلف زیست محیطی و به ویژه جوانان روبه‌رو شده و جوایز متنوعی برای گروه‌های سنی مختلف در نظر گرفته است. مسئولان شهر بریزبن معتقدند وقتی شهروندان دست به کار می‌شوند، برای دیگران و حتی گردشگران الگو می‌شوند و به حفظ پاگیزگی شهر کمک شایانی می‌شود. البته در کنار اجرای این پویش، شهرداری با تعریف جرم آلودگی و دفع غیرقانونی زباله، شهروندان متخلف را از ۲۶۰ تا ۲۶۰۰ دلار استرالیا جریمه می‌کند. ضمانت اجرایی این جرائم، رضایت ۸۰ درصدی شهروندان استرالیایی از جریمه افرادی است که به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند.



انگلیس؛ نیازمند یک تغییر

بررسی‌ها در اروپا نشان می‌دهد شهروندان انگلیسی کمترین توجه را به محیط زیست شهری دارند و دراین میان خانم‌ها و آقایان ۱۸ تا ۳۴ ساله بیشترین سهم را در آلودگی شهری دارند. سیگار، بسته بندی شکلات و اسنک ها، غذا‌های فست فود و انواع پسماند‌های کاغذی، بیشترین حجم زباله‌های شهری در بریتانیا هستند که توسط شهروندان به خیابان‌ها و طبیعت ریخته می‌شوند. برآورد هزینه‌های پاک سازی و نظافت شهری نشان می‌دهد جمع آوری زباله‌ها از گوشه و کنار معابر لندن تا ساعتی ۴۰ پوند هزینه برای مدیریت شهری به همراه دارد. هزینه‌های غیرمستقیم آلودگی محیط شهری برای شهروندان و حتی حیوانات، بخش پنهان زباله‌های شهری است که چندان به آن توجه نمی‌شود. باتوجه به این شرایط، انگلیسی‌ها با اتخاذ راهبرد «شهر بدون زباله» در تلاش هستند چرخه بازیافت حداکثری را به شهر بیاورند. براساس این راهبرد، تولیدکنندگان محصولات مختلف موظف خواهند بود استفاده از پلاستیک و اقلامی را که بازیافت پذیری بسیاری کمی دارند، به حداقل برسانند و در مقابل مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان حامی محیط زیست ارائه شود. انگلیسی‌ها به این نتیجه رسیده اند که تا زمانی که منابع تولید زباله در شهر‌ها وجود دارد، نمی‌توان از شهروندان به تنهایی انتظاری داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->