صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی از افزایش تعداد مراکز نگهداری از معلولان ذهنی گفت و بیان کرد: بیشترین علل معلولیت‌های ذهنی ازدواج‌های فامیلی است.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۰۵ مرکز شبانه‌روزی در‌ استان داریم که همه آن‌ها مرکز و خانه هستند، خاطرنشان کرد: اکنون نزدیک به ۶۸۰۰ تا ۶۸۵۰ نفر شامل معلولان ذهنی، جسمی‌حرکتی و سالمندان در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی افزود: اکنون حدود ۴۳ مرکز شبانه‌روزی معلولان ذهنی در ‌شهرهای استان داریم. چون سازمان به سمت کوچک‌سازی رفته، سیاست‌ها هم به‌تبع آن تغییر کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی‌ اذعان کرد: برای رسیدگی بهتر به فرزندان بی‌سرپرست به خانه‌های کوچک با ظرفیت ۸ تا ۱۰ نفره مجوز داده می‌شود. بر اساس پروتکل‌ها تلاش می‌شود حرفه‌آموزی و آموزش‌ها افزایش یابد تا زودتر بتوانند توانمند‌ شوند و به جامعه برگردند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیشتر مراکز در ‌استان مربوط به معلولان ذهنی است، بیشتر علل معلولیت‌های ذهنی را ازدواج‌های فامیلی اعلام کرد.

علیزاده ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر مددجویان مشکلات معیشتی دارند، از ابتدای امسال ریالی کمک موردی نداشتیم. خراسان رضوی شرایط ویژه‌ای در این خصوص دارد.

وی گفت: بیش از ۱۳۵ هزار پرونده که تعداد زیادی از این‌ها چند معلولیتی هستند داریم. همچنین در استان بیش از ۴۰۰ بیمار روان مازاد بر ظرفیت اسمی داریم که مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه خراسان رضوی استان معین است و از دیگر استان‌ها مراجعه دار‌د، می‌طلبد تعداد مراکز روان استان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اکنون حدود ۱۲ هزار تفر پشت نوبت دریافت مستمری و بیش از ۱۰ هزار نفر پشت نوبت حق پرستاری در خراسان رضوی داریم. افرادی که از این‌ها پرستاری می‌کنند، سنشان بالا رفته و اگر حق پرستاری این افراد را برقرار نکنیم، به مراکز شبانه‌روزی مراجعه خواهند کرد.

علیزاده همچنین اذعان کرد:‌ بیش از ۱۰۵ مرکز شبانه‌روزی در شهرهای خراسان رضوی داریم، اما تمامی این مراکز افزایش ظرفیت اسمی دارند. ۳۰۰ مرکز با وجود اینکه با دستور قضایی پذیرش داشتند، یارانه دریافت نمی‌کنند که فشار مضاعفی برای استان و مراکز است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.