تعداد شهروندان مشهدی دارای معلولیت به ۶۰ هزار نفر رسید ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه معلولان | زمان آزمون تغییر کرد واریز مبالغ نامشخص بهزیستی برای معلولان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) سهمیه خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی معلولان سراسر کشور مشخص شد مستمری حق پرستاری فروردین ۱۴۰۳ معلولان همراه با مابه‌التفاوت واریز شد + مبلغ مستمری (۲۷ فروردین) مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان بدون افزایش واریز شد واریز علی‌الحساب کمک‌هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان (۲۶ فروردین ۱۴۰۳) مستمری فروردین ۱۴۰۳ معلولان با افزایش ۳۰ درصدی واریز شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) استقرار بیش از هزار صندوق دریافت فطریه در مشهد | مبالغ فطریه به نیازمندان اختصاص خواهد یافت واریز مستمری فروردین ۱۴۰۳ مددجویان بهزیستی شایعه است | مستمری کمیته امداد واریز شد شمار معلولان ذهنی و اوتیستیک در مشهد به بیش از ۱۶ هزار نفر رسید تفاوت فاحشِ حق پرستاری معلولان و حق پرستاری جانبازان در سال ۱۴۰۳ قدرِ سکوت | مراسم آخرین شب قدر ۱۴۰۳ ویژه ناشنوایان برگزار شد + ویدئو اوتیسم چیست؟ | نگاهی به چالش ها و فعالیت ها در حوزه اوتیسم تجهیز و بهره‌برداری از ۲مرکز جدید آموزش طیف اوتیسم در خراسان رضوی واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد
سرخط خبرها

نیاز ویژه «سالمندان» به دسترس‌پذیری محیطی و آپارتمانی

  • کد خبر: ۱۵۶۹۴۱
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
نیاز ویژه «سالمندان» به دسترس‌پذیری محیطی و آپارتمانی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از لزوم نیازسنجی و ایجاد بسترهای مناسب به‌منظور تسهیل دسترس‌پذیری محیط و منزل برای اقشار سالمند خبر داد.

دکتر مسعود فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: یکی از مشکلات سالمندان ناتوانی در حفظ تمرکز در محیط است. این مسئله باعث می‌شود‌ موقعیت خود را گم کنند و ندانند کجا هستند و چه می‌کنند. ناتوانی در حفظ تمرکز در محیط بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود؛ گاهی شنیدن صدای ناگهانی نظیر بوق اتومبیل یا برخورد با مانع یا تنه‌زدن افراد موجب از دست دادن تمرکز افراد سالمند در محیط می‌شود.

دکتر مسعود فیروزی افزود: با وجود تمایل سالمندان برای شرکت در تعاملات اجتماعی و استفاده از فضای شهری، این دسته از افراد از فضای شهری مناسبی که امکان زندگی مستقل را برای آنان فراهم سازد، برخوردار نیستند. به بیان دیگر، سالمندان دوست دارند‌ با انجام مسئولیت‌ها و ایجاد روابط اجتماعی با همسایگان، ثابت کنند که همچنان از توانایی دوران جوانی برخوردارند، اما آیا فضاهای شهری در شهرهای ما نیازهای سالمندان را برآورده می‌کنند و آیا تسهیلات مناسب را برای این قشر از جامعه تأمین می‌کنند؟

وی با اشاره به اینکه رشد و گسترش شهرها و تغییرات به‌وجود‌آمده در طرح‌ها و مناظر شهری همگام با افزایش جمعیت و سیر صعودی سن افراد هماهنگی لازم را نداشته است، گفت: همواره قشرهایی از مردم هستند که با مشکلات عدیده اعم از مناسب‌سازی‌نشدن محیط و نبود منظر مناسب شهری روبه‌رو بوده‌اند و جایگاه مناسبی برای حضور نمی‌یابند. در این رابطه، سالمندان از جمله اقشاری هستند که با مشکلات زیادی در شهر مواجه هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مشکلات شناختی سالمندان در محیط در ارتباط با سه موضوع کلی مطرح می‌شو‌د، گفت: آشنایی محیط، حفظ تمرکز در محیط و مسیریابی سه مشکلی که اغلب ایجاد‌ کننده عمده‌ترین نوع احساسات منفی در سالمندان‌ هنگام حضور در محیط شهری می‌شو‌د؛ احساساتی شامل ترس، دلهره، سردرگمی، شرمندگی و تنهایی به‌خصوص هنگامی که گم می‌شوند.

وی افزود: به‌یقین عوامل متعددی نظیر کاربری اراضی، بافت شهری، دسترسی و منظر شهری در طراحی شهر تأثیرگذار هستند. شهر دوستدار سالمند شهری است که در آن سالمندان و مردم عادی هر دو به یک اندازه از حقوق شهروندی برخوردارند و شهر با سالمندان غریبه نیست و استانداردها و کدهای طراحی در مناسب‌سازی آن رعایت می‌شود. باتوجه‌به افزایش شمار سالمندان در جوامع مختلف، توجه به این مسائل از ضروریات است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه باید در برنامه‌ریزی‌های محیطی سازگارسازی محیط با شرایط خاص سالمندان در نظر گرفته شود، گفت: مناسب‌سازی می‌کوشد با هدف ایجاد تساوی فرصت‌ها و رعایت حقوق افراد سالخورده به‌منظور مشارکت آنان در همه امور جامعه حضور سالمندان جامعه را در اذهان طراحان شهری برای ایجاد فضایی مناسب به مرحله تعیین برساند. تغییر ساختارهای موجود برای تسهیل استفاده سالمندان پرهزینه است. با این حال اگر نیازهای سالمندان در مراحل برنامه‌ریزی و طراحی در نظر گرفته شود، این هزینه را می‌توان پس‌انداز کرد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که سالمندی به‌دلیل مشکلات موجود در محیط شهری نظیر ناآشنایی محیط و مشکلات شناختی و مسیریابی مجبور است به‌همراه دیگران از خانه خارج شود و از استقلال شخصی محروم شود، شمول‌گرایی اجتماعی حاصل نمی‌شود و جامعه نمی‌تواند از همه پتانسیل‌های موجود بهره‌مند شود و در نهایت عدالت اجتماعی نیز حاصل نمی‌شود.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->