واکنش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عدم واریز عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد مشهد به مناسبت روز جهانی اوتیسم آبی رنگ خواهد شد کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ معلولان واریز شد (یک فروردین ۱۴۰۳) ۵۲۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان خراسان رضوی احداث می‌شود مابه التفاوت مستمری سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت خواهد شد مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی اسفندماه ۱۴۰۲ واریز شد (۲۶اسفند۱۴۰۲) مستمری اسفند ۱۴۰۲ حق پرستاری معلولان واریز شد (۲۶ اسفند) واریز مستمری اسفند ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی | عیدی واریز نشد (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) عیدی سال ۱۴۰۲ مددجویان بهزیستی پرداخت نخواهد شد مستمری اسفند ماه معلولان هفته آینده واریز خواهد شد | گمانه‌زنی در مورد واریز عیدی مددجویان ادامه دارد جشن بزرگ شهرداری مشهد برای معلولان به مناسبت اعیاد شعبانیه (۱۴ اسفند ۱۴۰۲) غربالگری شنوایی ۱۲۰ هزار نوزاد مشهدی طی ۲ سال | ۹۰ درصد ناشنوایان خراسان رضوی مشهدی هستند معلولان مشهدی به پای صندوق‌های رای رفتند خط فقر معلولان بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است | مجلس جدید باید وارد گود کمک به توان‌یابان شود تمدید مهلت ثبت نام آزمون استخدامی ویژه معلولان | افزایش ثبت نام‌ها به ۹ هزار نفر انتظارات معلولان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی | قسمت آخر؛ مسکن ثبت نام ۵ هزار نفر در اولین آزمون استخدامی معلولان | آیا مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد؟ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون اختصاصی استخدام معلولان ۹ اسفند است | اصلاحات دفترچه آزمون اعلام شد شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۱ دانشجویان معلول خراسان رضوی پرداخت شد | خبری از شهریه جدید نیست عذرخواهی داوران برنامه تلویزیونی «بگو بخند» از جامعه معلولان ایران + ویدئو
سرخط خبرها

متناسب‌نبودن کمک‌هزینه نگهداری معلولان با تورم، چالش امروز مراکز نگهداری از معلولان

  • کد خبر: ۱۳۸۷۳۹
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
متناسب‌نبودن کمک‌هزینه نگهداری معلولان با تورم، چالش امروز مراکز نگهداری از معلولان
جمعی از مدیران مراکز توان‌بخشی روزانه و شبانه‌روزی غیردولتی خراسان رضوی در بیانیه‌ای که به مناسبت هفته جهانی معلولان نگارش شده است، آورده‌اند: بر اساس آمار، ۱۰ درصد از افراد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و طبق اعلام نهاد متولی امور افراد دارای معلولیت، تاکنون حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر در سامانه سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان معلول ثبت‌نام کرده‌اند.

آرزو جاودانی | شهرآرانیوز؛ در این نامه با اشاره به فرهنگ ترحم‌آمیزی که نسبت به این گروه وجود دارد، از مشکلات معیشتی، بیکاری و هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی، به‌عنوان طیفی از مشکلاتی اشاره شده است که این افراد با آن مواجه‌اند.

در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده و قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به‌عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است، اما در این میان بی‌توجهی به اجرای کامل این قانون است که موجب دلخوری معلولان شده است.

این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گله‌مندند. بی‌شک یکی از مشکلاتی که افراد دارای معلولیت با آن روبه‌رو هستند هزینه‌های سرسام‌آور خدمات توان‌بخشی و مراقبتی است. در همین راستا بیش از سی سال است که مراکز توان‌بخشی روزانه و شبانه‌روزی غیردولتی با نظارت سازمان بهزیستی در کل کشور شکل گرفته‌اند تا هزینه‌های معلولان عزیز را کاهش داده و بتوانند کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود ببخشند.

دیر زمانی است که نبود حمایت‌های دولت‌های وقت از مراکز توان‌بخشی و اجرانشدن تبصره یک ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولان، مراکز توان‌بخشی را به ورشکستگی کشانده و افراد دارای معلولیت را از دریافت خدمات مناسب محروم کرده است.

متناسب‌نبودن کمک‌هزینه پرداختی به مراکز با تورم موجود در اقتصاد کشور و حمایت‌نکردن سازمان‌های مربوط برای کاهش هزینه‌های مراکز، سالیان سال است که ما مدیران مراکز را از تمرکز بر امر مهم توان‌بخشی دور کرده و تمام همتمان را معطوف به حفظ شرایط حداقلی کرده است. پرواضح است که رسالت اصلی مراکز توان‌بخشی بهبود کیفیت زندگی معلولان است، اما در شرایطی که یارانه دریافتی مراکز فقط یک‌سوم قیمت تمام‌شده خدماتی است که آن‌ها ارائه می‌دهند، این دریافتی ناچیز قطعا پیامدی به‌جز بی‌کیفیت‌شدن خدمات توان‌بخشی، ورشکستگی اقتصادی و در نهایت تعطیلی مراکز ندارد.

بنابراین توجه ویژه به مراکز توان‌بخشی یکی از نیازهای اصلی جامعه معلولان بوده که نتیجه‌ آن کاهش معلولیت در جامعه، کاهش درد و آلام افراد معلول و خانواده‌های آن‌ها و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود. این‌جانبان مدیران مراکز توان‌بخشی سراسر کشور، ضمن گرامیداشت هفته جهانی معلولان، بر خود می‌بالیم و خداوند را شاکریم که افتخار خدمت‌رسانی به این عزیزان را یافته‌ایم و اعلام می‌کنیم که با وجود همه ‌کاستی‌ها و مشکلات، برای خدمت‌رسانی بهتر و همچنین احقاق حق معلولان عزیز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

در پایان این نامه نگارندگان از رئیس جمهور و همه مسئولان دلسوز کشور خواستند ضمن توجه ویژه به نیازها و مشکلات افراد دارای معلولیت، با اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان موجبات بهبود وضعیت اقتصادی مراکز را فراهم آورند تا این مراکز بیش از پیش بتوانند به رسالت خود که ارائه خدمات با‌کیفیت به مددجویان سازمان بهزیستی است، عمل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->