نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

۳۰ درصد از کودکان بی سرپرست فاقد مدرک شناسایی هستند

  • کد خبر: ۱۵۹۲۸۸
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
۳۰ درصد از کودکان بی سرپرست فاقد مدرک شناسایی هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: حدود ۳۰ درصد از کودکانی که در خانه فرزندان نگهداری می‌شوند فاقد اوراق هویتی هستند. این در حالی است که ۱۰۰ مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در خراسان رضوی فعال هستند.

دکتر مسعود فیروزی با اعلام این خبر به شهرآرانیوز گفت: بخش قابل توجهی از مددجویانی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی هستند، غیربومی می‌باشند و متاسفانه سَرریز آسیب‌های اجتماعی از تمامی کشور و حتی کشور‌های دیگر در استان خراسان رضوی است. در برخی از مراکز ماده ۱۶ حتی از کشور‌هایی نظیر هند معتاد متجاهر داریم که در این مراکز نگهداری می‌شوند. درخصوص زنان آسیب‌دیده و کودکان کار و خیابان نیز به همین منوال است به‌طور مثال ۶۷ درصد کودکان کار و خیابانی که توسط بهزیستی در سال گذشته ساماندهی شدند، تبعه افغان هستند.

دکتر مسعود فیروزی افزود: حدود یک چهارم مراکز شبه‌خانواده در کل کشور در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. درحال‌حاضر نزدیک به ۱۰۰ مرکز نگهداری کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در خراسان رضوی ایجاد شده و حدود ۲۰۰۰ فرزند در گروه‌های سنی متفاوت در این مراکز نگهداری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از اولین مسائلی که همواره بر آن تاکید داشتیم، تشکیل انجمن در حوزه خانه فرزندان بود که در راستای حل مشکلات مراکز، مسائل و معضلات آن‌ها را مطرح و پیگیری نماید. به‌همین منظور شبکه هماهنگی مراکز شبه خانواده در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان اولین شبکه هماهنگی مراکز شبه‌خانواده و یک انجمن صنفی با حمایت دادگستری و بهزیستی در خراسان رضوی ایجاد شد.

وی درخصوص برخی از چالش‌ها و مشکلاتی که این مراکز با آن مواجه هستند، گفت: حدود ۳۰ درصد از کودکانی که در خانه فرزندان نگهداری می‌شوند به دلیل اینکه والدین آن‌ها در حال حاضر مجهول المکان یا از اتباع می‌باشند، فاقد اوراق هویتی هستند و این یکی از بزرگترین مشکلات مراکز است. امکان پرداخت یارانه بهزیستی به این کودکان به دلیل اینکه کدملی ندارند، با مشکلات زیادی همراه است و از طرفی کمک هزینه معیشتی نیز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و مرکز از این امتیاز برخوردار نیست.

فیروزی افزود: اغلب خانه‌های فرزندان استیجاری است و صاحبین موسسات، تملک این مراکز را ندارند و از طرفی هزینه اجاره‌ها نیز بسیار بالا است. در شهرستان‌ها این مراکز کمی فرسوده‌تر هستند و دائم باید برای اینکه مرکز قابل استفاده شود و استاندارد‌های مدنظر را بتوانند احراز کنند، هزینه‌های متعددی انجام گیرد. هزینه حامل‌های انرژی نیز یکی از مشکلاتی است که صاحبین امتیاز این مراکز با آن مواجه می‌باشند.

وی با اشاره به پیری جمعیت در سال‌های آینده و حرکت جمعیت ایران به سمت سالمندی، گفت: آینده ایران را همین فرزندان می‌سازند و از این‌رو مسئولیت زیادی بر عهده بهزیستی است. مراکز در تامین برخی از نیاز‌های فرزندان با محدودیت و مشکلاتی مواجه هستند. هزینه تحصیلی این فرزندان بسیار زیاد است. معمولا مدیران این مراکز در مکان‌های آموزشی هویت فرزندان را افشا نمی‌کنند که این فرزندان بی‌سرپرست هستند یا در مراکز شبه خانواده زندگی می‌کنند، ولی درعین‌حال سعی دارند تا بهترین امکانات را برای آن‌ها مهیا کنند. هزینه‌های درمان، مهارت آموزی و اشتغال، هزینه‌های مربوط به ازدواج، تامین مسکن و... این فرزندان زیاد است و در این مسیر نیازمند حمایت و همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادها، گروه‌های جهادی، خیرین نیک اندیش، موسسات می‌باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->