صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعات مختلف نشان داده اند بسیاری از مشکلات سلامت روان در بزرگسالی در دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود و این امر در حالی است که در ۷۵ درصد کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات خلقی و رفتاری شناسایی نمی‌شوند و خدمات سلامت روان دریافت نمی‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر فاطمه کبیری اظهار کرد: مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، ناامیدی، خلق پایین، نقص توجه و بیش فعالی از یک سو و برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند هیجان خواهی، تکانشگری از سویی دیگر کودکان و نوجوانان را در معرض مصرف مواد قرار می‌دهد. شناسایی و درمان به موقع مشکلات سلامت روان به کودکان و نوجوانان درگیر کمک می‌کند تا با مشکلات خود کنار بیایند و از روش‌های تاب آوری منفی مانند مصرف مواد دوری کنند.

وی خاطر نشان کرد: تشخیص به موقع نیاز‌های کودکان و نوجوانان در حوزه سلامت روان و دسترسی به خدمات مناسب بستگی به آگاهی و عملکرد بزرگسالان دارد و مهمترین عوامل پیش بینی کننده توجه پزشک و در نتیجه شناسایی زودهنگام اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، ابراز نگرانی والدین و درخواست آن‌ها برای بررسی از این نظر بوده است.

 کبیری تصریح کرد: مطالعات بالینی نشان داده است فقط یک چهارم کودکان مبتلا به اختلالات روانپزشکی توسط پزشک یا متخصص کودکان تشخیص داده می‌شوند و به نظر می‌رسد میزان تشخیص مشکلات سلامت روان و مصرف مواد در کشور ما از این میزان کمتر است به علاوه به دلیل فقدان آگاهی یا نگرانی درباره انگ همراه با تشخیص اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان، والدین ممکن است در برابر توصیه به دریافت کمک تخصصی مقاومت نشان داده یا از آن طفره روند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه والدین باید برای شناسایی نیاز‌های سلامت روان کودکان و نوجوانان آموزش ببینند گفت این امر آنها را توانمند خواهد کرد تا بتوانند فرزندان کودک و نوجوان در معرض خطر خود را شناسایی نموده و برای ارزیابی بیشتر و تشخیص به مراکز تخصصی مراجعه نمایند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.