صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر نقش مصرف مواد غذایی حاوی منبع ویتامین‌های B و C در کاهش استرس ناشی از قرار گرفتن در هوای گرم تأکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: همه افراد در روز‌های داغ تابستان، حداقل ۸ لیوان آب بنوشند، البته منظور از آب، خود آب است. به هیچ عنوان مصرف چای، قهوه، نوشابه و حتی آب‌میوه را جایگزین آب ننمایید. آب بهتر است خیلی سرد نباشد، زیرا مشکلات گوارشی به بار خواهد آورد. بهترین حالت این است که از آبی استفاده کنید که دمای آن به دمای اتاق نزدیک باشد. مطالعات نشان داده است که عادت نداشتن به نوشیدن منظم آب در دراز مدت، احتمال بروز سنگ کلیه، سرطان کولون (روده بزرگ)، سرطان سینه، چاقی در کودکی و نارسایی دریچه میترال قلب را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: افراد به‌خصوص در روز‌های گرم تابستان باید علاوه بر لیوان آب، از مواد غذایی پر آب نیز استفاده کنند. کاهو یکی از پرآب‌ترین سبزیجات است به طوری که در وزن مشابه، کاهو ۹۶ درصد، کرفس ۹۵ درصد، خیار ۹۵ درصد، کلم خام ۹۲ درصد، کلم بروکلی ۹۱ درصد، هویج خام ۸۸ درصد، هندوانه ۹۲ درصد، پرتقال ۸۷ درصد و شیر ۹۱ درصد آب دارد. کم‌آب‌ترین ترکیب خوراکی هم شکر شناخته شده است که فقط ۰/۵ درصد آب دارد.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با وجود آنکه معضل کم‌آبی و گرمازدگی در فصل تابستان افراد زیادی را آزار می‌دهد، اما به راحتی می‌توان با رعایت چند نکته تغذیه‌ای، این روز‌های گرم را نیز سپری کرد.

دکتر اباصلتی افزود: بهتر است از مواد غذایی که قند زیاد و یا چربی بالایی دارند کمتر استفاده کنید و برای تامین انرژی مضاعفی که برای حفظ تعادل حرارتی مورد نیاز است، از این گروه‌های غذایی در کنار مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌های گروه B و C هستند، استفاده کنید.

وی با تأکید بر اینکه در فصل تابستان بهتر است از سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره هستند نظیر برگ‌های سبز کاهو و بروکلی، بیشتر استفاده شود، گفت: در این فصل بیشتر از غذا‌های خنک و سرد استفاده کنید، حتی بهتر است غذا‌هایی را بیشتر مصرف کنید که طبع سردی دارند. در مقابل توصیه میکنیم، مصرف مغز‌ها و شیرینی‌جات را به حداقل برسانید. مصرف میوه‌هایی نظیر خرما و انجیر نیز چندان مناسب نیست.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در هوای گرم مصرف هندوانه به دلیل دارا بودن آب و مواد معدنی گوناگون برای افراد گرما زده بسیار مناسب است. میوه‌هایی که رنگ قرمز و بنفش تیره دارند هم بسیار مفیدند. سبزیجاتی نظیر بروکلی، گوجه فرنگی، اسفناج و کاهو هم در گروه سبزیجات از بهترین‌ها بوده و در این شرایط بسیار مفید هستند.

مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مواد غذایی که منبع ویتامین B، C و روی هستند، در کاهش استرس ناشی از قرار گرفتن در هوای گرم بسیار کمک‌کننده هستند. به همین دلیل، مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه به همراه مواد غذایی دریایی در فصل گرما بسیارمفید است. به علاوه، مصرف مواد غذایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و منبع مناسبی از ویتامین C، E، کاروتنویید و فلاونویید هستند نیز در این روز‌های گرم به سیستم ایمنی کمک مینماید تا زیان‌های ناشی از سموم موجود در هوا را به حداقل برساند.

دکتر اباصلتی اضافه کرد: در فصل تابستان معمولاً الگوی غذایی افراد تغییر می‌کند و تمایل به خوردن غذا‌های پخته کمتر و میل به خوردن غذا‌های سرد و خام بیشتر می‌شود. می‌توان از این تمایل طبیعی استفاده کرده و مواد مفید خام را که حاوی ویتامین‌های بیشتری هستند جانشین می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: سبزی‌هایی که به ماست و خیار اضافه می‌کنیم، چنانچه به مقدار کافی استفاده شوند حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین خواهند بود و می‌توانند به تأمین نیاز‌های ویتامینی ما کمک کنند و نیز به علت دارا بودن مواد معدنی، قسمتی از احتیاجات ما را به املاح تأمین نمایند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: خوشبختانه در فصل تابستان به علت وفور انواع سبزی‌ها و میوه‌ها، تنوع بیشتری در برنامه‌ی غذایی افراد ایجاد می‌شود. استفاده‌ی بیشتر از انواع سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند مقادیر قابل توجهی ویتامین به بدن انسان برساند.

دکتر اباصلتی تصریح کرد: غذا‌هایی مانند نان و پنیر و طالبی یا هندوانه یا خربزه یا انگور و یا ساندویچ پنیر و گوجه‌فرنگی و خیار و کاهو و یا ساندویچ پنیر و گردو و سبزی، غذا‌های مفید و خوشمزه‌ای هستند که به عنوان شام می‌توانند صرف شوند و در تأمین نیازمندی‌های تغذیه‌ای ما تأثیر مهمی داشته باشند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.