شهادت ۳۵۰ معلم و هشت هزار دانش آموز در غزه رئیس سابق شاباک: خطراتی حیاتی اسرائیل را تهدید می‌کند رسانه رژیم صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است تظاهرات گسترده صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو (۲ تیر ۱۴۰۳) حمله موشکی به شمال فلسطین اشغالی (۲ تیر ۱۴۰۳) دومین مستند انتخاباتی علیرضا زاکانی منتشر شد + فیلم از ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری در مشهد چه خبر؟ + فیلم (۲ تیر ۱۴۰۳) دومین مستند انتخاباتی پورمحمدی منتشر شد + فیلم قاضی‌زاده‌هاشمی: خانه‌داری باید شغل درنظرگرفته شود توقف پخش مستند تبلیغاتی زاکانی حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه اشغالگران آمریکایی (۲ تیر ۱۴۰۳) ۲۲ متخلف انتخاباتی در فضای مجازی شناسایی شدند (۲ تیرماه ۱۴۰۳) بازدید معاونین سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی از ستادهای انتخاباتی استان در مشهد جلیلی: باید تبعیض‌ها را کنار بگذاریم+ فیلم خانواده‌های اسرای صهیونیست: نتانیاهو می‌خواهد اسرا را به کشتن بدهد حملات موشکی حزب‌الله لبنان به مواضع نظامیان صهیونیست (۲ تیر ۱۴۰۳) شهادت ۵۴ فلسطینی در غزه | شهادت ۴ کودک بر اثر سوء تغذیه (۲ تیر ۱۴۰۳) وضعیت مطالب تولید شده در شبکه‌های اجتماعی با موضوع نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری (۲۷ خرداد تا ۱ تیر ۱۴۰۳) + اینفوگرافی تبلیغات انتخاباتی؛ مراقب «آبروی ملی» باشیم تظاهرات گسترده حمایت از فلسطین در ۴ کشور اروپایی + فیلم (۲ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ایران در انتظار ابتکار عملی قابل اعتماد از طرف‌های غربی در وین

  • کد خبر: ۱۰۰۳۵۱
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
ایران در انتظار ابتکار عملی قابل اعتماد از طرف‌های غربی در وین
مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که ایران در موضوع اخذ ضمانت، در انتظار دریافت ابتکار عملی و قابل اعتماد از طرف آمریکایی است و اگر آمریکا و طرف‌های غربی واقع بینانه عمل نکنند، به طور قطع، مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، به تهران آمده است و مرحله حساس و به تعبیر برخی «پایانی» مذاکرات قدری طولانی شده و شاید از میزان خوش بینی‌ها هم قدری کاسته شده باشد. هنوز کسی اظهار بدبینی نمی‌کند و همه طرف‌های برجامی یا حتی آمریکایی‌ها از نزدیک بودن توافق می‌گویند. مثلا سخنگوی کاخ سفید گفته که زمانی کمی تا توافق باقی است.

در این اظهارنظرها، اما فضاسازی هم کم دخیل نیست. بر این اساس بهتر است که به آنچه در تیم ایرانی گفته می‌شود، بیشتر توجه کنیم؛ مثلا اینکه علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان، در میانه گمانه زنی‌ها درباره سفر امیرعبداللهیان و اعزام خبرنگاران به وین، به تهران آمده و توئیت کرده است: «هرقدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد. این کار مستلزم هوشیاری، ثبات قدم قوی تر، خلاقیت بیشتر و رویکردی متوازن برای برداشتن گام پایانی است.  برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.»

غرب نیازمند تصمیم سیاسی شجاعانه

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود تأکید کرد که تسریع در دستیابی به توافق، نیازمند اراده جدی برای اتخاذ تصمیم سیاسی شجاعانه و واقع گرایانه از سوی طرف‌های غربی برای تضمین و تأمین منافع ایران به ویژه رفع عینی تحریم‌ها به منظور دستیابی به توافقی پایدار است.

حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با لیز تراس درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و با اشاره به گفتگو‌های خود با همتای آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مونیخ گفت: در این گفتگو‌ها به پیشرفت‌های خوبی رسیده ایم و هیئت‌های مذاکره کننده در وین سخت در تلاش هستند تا به یک توافق خوب دست یابند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز امیدواری کرد کشور‌های اروپایی حاضر در مذاکرات با نگاهی واقع بینانه نقش سازنده و مطلوب خود را در دستیابی به توافق ایفا کنند.

وزیر خارجه انگلیس نیز بیان کرد: در فرایند مذاکرات تاکنون دستاورد‌های خوبی داشته ایم، اما بهتر است هر چه سریع‌تر گفتگو‌ها تکمیل شود و به نتیجه مورد توافق طرفین دست یابیم.

نقش تصمیم گیری سیاسی غرب

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در توئیتر خود نوشت: «دستیابی به توافق خوب به دلیل پیشرفت‌های قابل اعتنا در مذاکرات که عمدتا ناشی از ابتکارات ایران بوده امکان پذیر است، اما مرحله پایانی مذاکرات وین بدون تصمیم گیری سیاسی غرب برای حل مسائل بسیار مهم باقی مانده که لازمه "متوازن سازی توافق" است، شکل نخواهد گرفت.»

غرب به جز مذاکرات، گزینه دیگری ندارد

در همین زمینه، اظهارات دو فعال سیاسی اصولگرا را مرور می‌کنیم. محسن کوهکن گفت: غرب بر خلاف میل خود باید برای اجرای تعهداتش تضمین بدهد؛ زیرا اگر توافقی حاصل نشود، آن‌ها هیچ گزینه دیگری ندارند.

این نماینده پیشین مجلس در گفتگو با «ایسنا» بیان کرد: براساس تجارب دویست ساله اخیر و به ویژه ۴۰ سال اخیر به این نتیجه می‌رسیم آنجا که بر مواضع خود ایستادگی کرده و حرف خود را زده ایم، گرچه هزینه داده ایم، دستاورد بیشتری نسبت به هزینه‌ها به دست آورده ایم. اما اگر ترسیده ایم یا تسلیم نظریه پردازانی شده ایم که شجاعت یا استقلال فکری نداشته اند، شکست خورده ایم. این نظریه پردازان فکر می‌کردند خدمت می‌کنند و از منافع کشور کوتاه آمده و به طرف مقابل امتیاز داده اند، اما نتیجه عکس گرفتند و به کشور خدمت نکردند.

این فعال سیاسی افزود: ما در مذاکرات باید ایستادگی داشته باشیم، مواضع منطقی خود را تبیین کنیم و کوتاه نیاییم. براساس تجارب و مطالعات خود می‌گویم که وقتی ایستادگی می‌کنیم باید انتظار نتیجه بهتری داشته باشیم نسبت به وقتی که کوتاه می‌آییم.

کوهکن با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران از ابتدا در همین مسیر حرکت کرد، افزود: البته قبلا هم پیش بینی می‌شد که طرف مقابل دربرابر ایستادگی ما کوتاه بیاید. اکنون هم ما باید دنبال تضمین اجرای تعهدات طرف مقابل باشیم. همچنین طرف مقابل باید تعهدات قبلی خود را اجرایی کند.

وی افزود: قراردادی با دومورد، اما با ضمانت اجرا ارزش بیشتری از توافقی دارد که ۱۰بند داشته باشد، اما ضمانتی در کار نباشد. غرب هم باید سر عقل بیاید و به تعهدات خود عمل کند. به هر حال ما ایستاده و غرب را مجبور کرده ایم که به توافق تن دهد و به آن عمل کند. امیدوارم خروجی مذاکرات این باشد که بدعهدی‌ها خنثی شود و طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند. غرب بر خلاف میل خود باید این تضمین را بدهد؛ زیرا اگر توافقی حاصل نشود، آن‌ها هیچ گزینه دیگری ندارند.

در عمل شاهد نزدیک شدن به توافق نیستیم

همچنین عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به مذاکرات لغو تحریم بیان کرد: محافل خبری جهان، توافق را نزدیک می‌دانند، اما در عمل، شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

محمد کاظم انبارلویی به «فارس» گفت: بیش از ۲۰ سال است که با غرب مذاکره می‌کنیم و آن‌ها ادعا‌های دروغینی درباره مسائل هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند؛ ما هم ضمن تأکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان این ادعا‌ها را رد می‌کنیم، تا جایی که برای اطمینان یافتن آن‌ها تعهداتی را قبول کرده ایم؛ با این حال شاهدیم در این ۲۰ سال هرتعهدی را که پذیرفتیم، طرف مقابل دست از ادعا‌های خود برنداشت.

وی ادامه داد: در زمان آقای روحانی که بنا به ادعا‌های طرف مقابل یک دولت میانه رو در تهران حاکم بود، به توافقی دو جانبه رسیدیم و تعهداتی به دو طرف منازعه تحمیل شد. ما به همه تعهداتمان عمل کردیم، در حالی که طرف مقابل، نه تنها به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرد، بلکه بر شدت تحریم‌ها و تهدید‌ها افزود.

وی ادامه داد: طرف مقابل دربرابر منطق دیپلماسی ما حرفی برای گفتن ندارد و اگر بخواهند به شرارت در مقابله با ملت ایران ادامه بدهند، ضرر خواهند کرد.

اگر هم بخواهند تسلیم شوند، نشان دهنده شکست برای آمریکا و سه کشور شرور اروپایی است. انبار لویی افزود: اگر به نتیجه برسیم، یک پیروزی بزرگ است؛ اگر هم به نتیجه نرسیم، همان گونه که تا الان به مسیرمان ادامه دادیم، بعد از این هم در همین مسیر ادامه خواهیم داد. ضمن اینکه در دولت آقای رئیسی تعامل با جهان منهای آمریکا و سه کشور شرور اروپایی را پیگیری می‌کنیم؛ بنابراین از پذیرش پیشنهادهایمان در وین ذوق زده نمی‌شویم و بدعهدی آن‌ها هم ما را غمگین نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->