تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پیوند خواهرشهری رابطه مستقیمی در جهانی‌شدن مشهدالرضا (ع) دارد

  • کد خبر: ۱۰۰۴۳۷
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
پیوند خواهرشهری رابطه مستقیمی در جهانی‌شدن مشهدالرضا (ع) دارد
خواهرخواندگی پیمان و قراردادی است که بین دو شهر و شهرداران آن بسته می‌شود. این قرارداد برخلاف همه قرارداد‌ها که زمان پایانش مشخص است، انقضا ندارد!

محمدرضا فیضی | شهرآرانیوز؛ خواهرخواندگی پیمان و قراردادی است که بین دو شهر و شهرداران آن بسته می‌شود. این قرارداد برخلاف همه قرارداد‌ها که زمان پایانش مشخص است، انقضا ندارد!

یکی از اهداف پیوند خواهرخواندگی ایجاد هم‌بستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی است. اگر شهرداری‌ها از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنند، در حوزه اقتصادی پیشرفت شایان توجهی خواهند کرد.

با نگاهی به پیوند‌های خواهرخواندگی شهر‌ها که تاکنون در جهان رخ داده است، درمی‌یابیم که پیمان خواهرخواندگی بین شهر‌هایی بسته شده است که به‌نوعی وجه تشابه مانند ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و... با یکدیگر داشته‌اند تا از ظرفیت‌ها و تجربه‌های همدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، گردشگری، خدمات‌شهری و... استفاده کنند و بخشی از مشکلاتشان را با این پیمان حل‌وفصل کنند.

بعضی محققان و کارشناسان حوزه بین‌الملل بر این باورند که اگر پیوند خواهرشهری از روی حادثه و بدون مطالعه انجام شود، خروجی ندارد. معیار‌های قوی به‌عنوان پیش‌شرط برای برقراری پیوند خواهرشهری وجود دارد که می‌توان به ارتباطات تاریخی، شراکت اقتصادی، فرهنگی، بازآفرینی، ارتباطات ایدئولوژیک مانند مکان‌های مشابه و... اشاره کرد.

این پیمان رابطه‌ای دوستانه و هدفمند است که برای تبادل اطلاعات، تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری و... میان یک جامعه شهری با جامعه شهری همانند خارجی برقرار می‌شود.

خواهرشهر‌ها چگونه همدیگر را پیدا می‌کنند؟

برای پیوند خواهرشهری راه‌های مختلفی وجود دارد. گاهی شهرداران دو شهر هم را می‌بینند و آشنا می‌شوند و زمینه برای پیوند دو شهر مهیا می‌شود. در موارد دیگری هم افرادی از اجتماع، محله‌ها، تجار، یا اعضای انجمن‌های قومی امور را به دست می‌گیرند و از مسئولان می‌خواهند که پیوند بین دو شهر ایجاد شود.

شــرایط و مسائلى که باید براى داشتن روابط موفق خواهرخواندگى بین شهر‌ها رعایت شود، شامل حمایت و مشارکت شوراى اسلامی شهر، تشکیل کمیته‌هاى ویژه، مشارکت مستقیم دپارتمان‌هاى مختلف شهرى مانند توسعه اقتصادى، فنى، امنیت عمومى، بهداشت، آموزش جوانان، محیط‌زیست و... است.

امکان همکارى بخش خصوصى و شرکت‌هاى تجارى کوچک و توجه به تفاوت‌های فرهنگی بین دو جامعه برای جلوگیری از برخورد‌های فرهنگی جدی، برگزاری مباحث و سمینار‌های فرهنگی، تعریف و اهداف همکاری می‌توانند امکان داشتن روابط خوب خواهرشهری را مهیا کنند.

مزیت ایجاد روابط خواهرشهری

فرایند جهانی‌شدن نه‌تن‌ها موجب به‌وجود‌آمدن شبکه شهرهاى جهانى در اصطلاح اقتصادى شده، بلکه این فرایند باعث به‌وجودآمدن انواع دیگر شبکه‌های عام‌المنفعه نیز شده است.

جنبش خواهرشهرى در میان این شبکه‌ها به‌عنوان یک رابطه شهرى، نمود یافته است. مفهوم خواهرشهرى یک گام روبه‌جلو در روابط بین‌المللى شهر‌ها در سطح شهردارى‌ها بر مبناى درک فرهنگ‌هاى همدیگر و با هدف تولید ارزش‌هاى مشترک است.

پیمان خواهرخواندگى باعث رشد در توسعه پایدار شهرها، کاهش مشکلات جوانان، برهم‌کنش‌هاى فرهنگى و تلاش براى ارسال کمک‌هاى بشردوستانه در زمان بحران می‌شود.

همچنین باعث افزایش ارزش‌ها و علایق مشترک بین شهرهاى خواهر می‌شود و احتمال تثبیت صلح پایدار جهانــى و منطقه‌اى را تقویت می‌کند. پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهرخوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش بسزایی دارد. در این بین برخی شهر‌های خواهرخوانده هرسال با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیشبرد این هدف کمک بسیاری می‌کنند.

پیمان خواهرخواندگی باعث می‌شود شهرت برون‌مرزی شهر‌ها افزایش پیدا کند. همچنین باعث می‌شود گردشگران زیادی برای زیارت، تفریح و سرگرمی شهر مقابل را انتخاب کنند که در پی آن به اقتصاد آن شهر کمک بزرگی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->