ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آبخیزداری برای مقابله با سیل

  • کد خبر: ۱۰۰۵۰
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲
آبخیزداری برای مقابله با سیل
کارشناسان معتقدند با اجرای طرح‌های آبخیزداری، بحران کمبود منابع آبی مهار می‌شود
علیرضا ظهیری - یکی از راه‌های مدیریت آب و بهره‌وری مناسب از منابع آبی و در عین حال جلوگیری از افزایش خسارات مربوط به سیل، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.
اجرای این طرح‌ها امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که با وجود کمبود منابع آبی و نشست زمین در پی بروز خشک‌سالی و اضافه برداشت آب، مدیریت سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها می‌تواند در جبران این کسری نقش عمده‌ای ایفا کند.
در این باره هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران با حضور اندیشمندان، مدیران و متخصصان این بخش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
مدیرعــــامل آب منـــطقه‌ای خراسان‌رضوی که به‌عنوان یکی از میهمانان این مراسم شرکت کرده بود، در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس برنامه‌ای که در استان تدوین شده است، باید تا سال ۱۴۰۵ میزان کسری مخزن یا اضافه برداشت آب را صفر کنیم. محمد علایی با تأکید بر اینکه باید منابع تغذیه‌ای سفره‌های آب زیرزمینی را مدیریت کنیم، ادامه داد: طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری و البته تغذیه مصنوعی مخزن‌های آبی می‌تواند این کسری را جبران کند. وی افزود: در این مدل طرح‌ها با کند شدن سیلاب‌ها و نفوذ این آب‌ها در زمین می‌توانیم اقدام بزرگی را در حوزه مدیریت مناسب از منابع آبی انجام دهیم. علایی در ادامه افزود: امروز آب مشهد را تأمین می‌کنیم، اما متأسفانه شاهد هستیم سطح آب زیرزمینی در غرب مشهد سالی یک‌متر نشست می‌کند و همین مسئله توجه به مسائل حوزه آبخیزداری را بیشتر نشان می‌دهد.

هدررفت آب به اندازه بودجه عمرانی کشور
رئیس ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشک‌سالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی رئیس‌جمهور نیز در این همایش گفت: ده‌ها میلیارد مترمکعب آب ارزشمند باران به سیل و شرایط بحرانی در اواخر اسفند و فروردین تبدیل شد. متأسفانه در این ماه‌ها به اندازه بودجه عمرانی کشور آب از دست دادیم. به گزارش ایسنا، نادرقلی ابراهیمی با بیان اینکه در سال میلیون‌‎ها تن فرسایش خاک داریم، افزود: باید ارزش، جایگاه و کارکرد اقتصادی پارامتر آب و خاک را در نظر بگیریم و متأسفانه شرایط آمایشی ما مطابق با شرایط اقلیم نیست.

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۲ میلیون هکتار از اراضی کشور
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سابقه آبخیزداری در کشور به گذشته‌های دور برمی‌گردد، گفت: هدف ما از برگزاری چنین همایش‌هایی این است که بتوانیم هم متخصصان و هم مردم را با مزایای آبخیزداری بیشتر آشنا کنیم. ابوالقاسم حسین‌پور با بیان اینکه تاکنون فعالیت‌های حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱۲ میلیون هکتار از حوزه آبخیز کشور اجرا شده است، ادامه داد: همچنین اقدامات حوزه آبخیزداری در ۱.۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیزی کشور در بیش از ۹۰ درصد شهر‌های کشور و ۱۰۰۰ حوزه آبخیز در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها ۷۵ درصد بوده است و به‌زودی مراحل اجرا به پایان خواهد رسید. وی افزود: همچنین مطالعه ۱۴ میلیون هکتار از حوزه آبخیز نیز به پایان رسیده است که در صورت تأمین اعتبار عملیات اجرایی این حوزه‌ها نیز آغاز خواهد شد.
حسین‌پور با اشاره به تدوین طرح‌های جدید حوزه آبخیزداری متناسب با نیاز روز و تغییر اقلیم و با رویکرد فراهم کردن زمینه مشارکت ذی‌نفعان این حوزه گفت: پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌های کشور در ۱۱ میلیون هکتار از اراضی کشور و اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات ازجمله طرح‌های تدوین‌شده در این حوزه است. وی با تأکید بر اینکه ۲۸درصد کشور در معرض سیل قرار دارند که باید با اجرای پروژه‌های آبخیزداری از خطرات سیل بکاهیم، ادامه داد: از همین رو اجرای طرح‌های آبخیزداری با هدف کاهش مخاطرات سیل در جوار شهر‌ها و روستا‌ها در دستورکار است.

مقابله با ریزگرد‌ها
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی هم با بیان اینکه امسال ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگرد‌ها به ما اختصاص یافته است، اظهار کرد: با اختصاص این اعتبار اجرای طرح مالچ‌پاشی در منطقه‌ای از شهرستان گناباد و عملیات بیابان‌زدایی در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا شده است.
علیرضا صحرایی با بیان اینکه سابقه مقابله با ریزگرد در خراسان‌رضوی به ۵۵ سال پیش می‌رسد، افزود: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم در ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی خراسان‌رضوی عملیات بیابان‌زدایی را اجرایی کنیم. وی با اشاره به تهیه نقشه مناطق سیل‌خیز استان گفت: ۷۵ درصد از اراضی خراسان‌رضوی زیر پوشش اداره‌کل منابع طبیعی است و از این رو برنامه‌های ما برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۸ میلیون هکتار از اراضی وجود دارد که تاکنون این عملیات در ۲ میلیون هکتار انجام شده است.
صحرایی با اشاره به اختصاص اعتبارات ۸۵ میلیارد تومانی در ۲ سال اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات داخلی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان گفت: امسال ۷۵۰ هکتار از اراضی استان و در ۶۰ حوزه آبخیزی استان عملیات در حال انجام است که در این رابطه ۱۰۰ سازه آبخیزداری با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد هم اجرایی شده است. به گزارش ایسنا، محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در این همایش با تأکید بر اینکه باید در راستای حفظ حوزه‌های آبخیزداری و سامان‌دهی سطوح آبگیر باران تلاش شود، اظهار کرد: امیدوارم حوادث فروردین امسال درس و هشداری برای مدیران باشد که آبخیزداری را مهم بدانند. در این زمینه باید تمهیداتی اتخاذ شود تا قطرات آب باران هدر نرود و به‌خوبی از آن استفاده، ذخیره و هدایت شود. محمدتقی دستورانی، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد، نیز گفت: ۱۱میلیارد مترمکعب کسری مخازن زیرزمینی در سال داریم که به نگرانی عمده ما تبدیل شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->