ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ شک نکنید حتی وقتی چند دقیقه خودرومان را در حالت دوبل کنار خیابان رها میکنیم، در ردیف «خیانتکاران به ترافیک» قرار میگیریم. انگار مدتهاست پارک کردن خودرو در پیادهرو، زیر تابلوهای توقف مطلقا ممنوع یا ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و هر جایی که ممنوعیت قانونی دارد برای خیلی از رانندگان امری عادی تلقی میشود. این در حالی است که هر پارک اشتباه گره ترافیک شهر را بهویژه در ساعتهایی که ترافیک به اوج خود میرسد کورتر میکند. بد نیست نگاهی به تصاویر زیر بندازیم. بیتردید خیلی مواقع، ما هم به عنوان یکی از کاربران ترافیکی، مرتکب چنین تخلفات آشکاری شدهایم.
هر نوع توقف که به سد معبر یا اختلال در عبور و مرور منجر شود:
کد جریمه: ۲۱۰۱
مبلغ جریمه: ۳۱۵۰۰
سال ۱۳۹۹، ۲۲۷۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۲۹۰۰۰۰،
۷۸ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
توقف در محل پارکممنوع:
کد جریمه: ۲۱۴۳
مبلغ جریمه: ۲۱۰۰۰
سال ۱۳۹۹، ۲۴۱۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۱۹۷۰۰۰،
۸۱ درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته
توقف وسایل نقلیه در پیادهرو:
کد جریمه: ۲۱۰۷
مبلغ جریمه: ۴۲۰۰۰
سال ۱۳۹۹، ۷۸۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۱۰۰۰۰۰،
۷۸ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
توقف دوبله در معابر:
کد جریمه: ۲۰۸۵
مبلغ جریمه: ۳۱۵۰۰
سال ۱۳۹۹، ۴۷۷۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۶۴۳۰۰۰،
۷۴ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
توقف در محل ایستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع):
کد جریمه: ۲۰۶۲
مبلغ جریمه: ۴۲۰۰۰
سال ۱۳۹۹، ۱۹۰۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۲۸۱۰۰۰،
۶۷ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
توقف سایر وسایل نقلیه در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی:
کد جریمه: ۲۰۷۶
مبلغ جریمه: ۳۱۵۰۰
سال ۱۳۹۹، ۱۰۰۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۱۳۳۰۰۰،
۷۵ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
توقف و سد معبر در سطح یا حریم تقاطعها و میدانها یا سطوح شطرنجی:
کد جریمه: ۲۰۳۸
مبلغ جریمه: ۵۲۵۰۰
سال ۱۳۹۹، ۴۰۰۰۰
سال ۱۴۰۰، ۶۰۰۰۰،
۶۶ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته
فوری، فوتی
بر کسی پوشیده نیست که در حوزه آموزش فرهنگ شهروندی، اصلاح هندسی یا تجهیز معابر به پارکینگ و ... اقدامات زیادی انجام شده است، اما به علت رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی رانندگان وسایل نقلیه، همچنان شاهد افزایش آمار تخلفات ساکن هستیم. بد نیست بدانید:
یک چهارم = ۲۵ درصد سهم تخلفهای ساکن از مجموع جرائمی که در شهر اتفاق میافتد
با این توصیف وقت آن رسیده است به چند سؤال زیر پاسخ دهیم:
آیا برای تسهیل سفرهای درونشهری تدبیری برای تغییر مد ترافیکی (استفاده از حملونقل عمومی، خودداری از سفر به عنوان تکسرنشین، پیادهروی و دوچرخهسواری) اندیشیدهایم؟
آیا بارگذاریهای تجاری، پزشکی و ... در شرایط مطلوبی قرار دارند؟
آیا وضعیت پارکینگهای شهر جوابگوی نیاز متقاضیان است؟
آیا مبلغ جریمهای که برای متخلفان در نظر گرفته شده است با تخلفی که مرتکب میشوند و مشکلاتی که برای دیگر کاربران ترافیکی به بار میآورند تناسب دارد؟
آیا نباید به مسائل فرهنگی ترافیک که گاها حقوق شهروندی را ضایع میکند به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کنیم؟
صرفا جهت اطلاع!
افزایش بروز تخلفهای ساکن که در تصاویر بالا مشاهده میکنید باعث میشود:
کاهش سطح و میزان آمد و شد در خیابان
افزایش زمان سفرهای درونشهری
افزایش مصرف سوخت
افزیش آلایندگیهای زیست محیطی
افزایش هزینههای اقتصادی
استهلاک وسایل نقلیه در ترافیکهای طولانی
به هم خوردن انضباط ترافیکی
کاهش آرامش کاربران ترافیکی
نقض بارز حقوق شهروندی
نکته: جبران زمان ازدسترفته در ترافیک با افزایش سرعت رابطه مستقیم دارد که به بروز تصادفهای جرحی، فوتی و خسارتی منجر میشود.