مقام حماس: ۷۰ درصد ساکنان نوار غزه با خطر قحطی مواجه هستند اخبار ضد و نقیض رسانه‌های عبری درباره توافق مبادله اسرا اذعان به شکست کارشناس اسرائیلی: دوره پیروزی‌های ما به پایان رسیده است فراخوان خانواده‌های اسرای صهیونیست برای تظاهرات علیه نتانیاهو بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری  لاپید: مذاکرات برای سرنگونی نتانیاهو در جریان است حمله به سفارت رژیم صهیونیستی در صربستان | یک افسر پلیس زخمی و مهاجم کشته شد «مذاکرات آتش‌بس»؛ محور گفت‌وگوی تلفنی رئیس اطلاعات مصر و هنیه زمان مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول دیدار روسای استانی ستاد‌های انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری با رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی حمله هوایی آمریکا و انگلیس به فرودگاه «الحدیده» یمن (۹ تیر ۱۴۰۳) کمین مهلک مبارزان قسام برای نظامیان صهیونیست در «الشجاعیه» انفجار مهیب در انبار موشک و تسلیحات نیرو‌های اوکراینی بحرین خواستار آتش‌بس در مرز لبنان و فلسطین اشغالی شد حزب‌الله لبنان ۲ جنگ‌افزار صهیونیستی را منهدم کرد اتحادیه عرب دیگر حزب الله لبنان را گروه تروریستی نمی داند قدردانی مخبر از حضور آگاهانه ملت بصیر ایران در انتخابات اتحادیه اروپا توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی را محکوم کرد اذعان فرمانده صهیونیست به توان بالای حماس در رفح شیلی هم به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از تل‌آویو پیوست
سرخط خبرها

نگاهی تحلیلی به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره ریشه‌های بحران اوکراین

  • کد خبر: ۱۰۰۹۳۰
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
نگاهی تحلیلی به دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره ریشه‌های بحران اوکراین
بیانات حضرت آیت ا... العظمی خامنه‌ای درباره رویداد‌های اخیر جهان، تبیین راهبرد‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران در نظم نوین جهانی است. برای بررسی نکات مطروحه ایشان، مروری بر دیدگاه کارشناسان سیاسی داریم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث، درباره بحراین اوکراین فرمودند: «علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود. ریشه بحران در اوکراین سیاست‌های آمریکا و غربی هاست؛ این‌ها ریشه بحران است؛ این‌ها را باید شناخت و بر اساس این‌ها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودیم، اقدام کرد.» 

اعلام موضع ثابت ایران

محسن پاک آیین، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران، در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا...  العظمی خامنه‌ای نوشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در خجسته سالروز عید سعید مبعث با اشاره به بحران اوکراین به ریشه اصلی این بحران و عبرت‌های آن پرداخته و مواضع اصولی ایران را در این زمینه بیان کردند.

این دیپلمات با سابقه ایرانی ادامه داد: ایشان در بخش شناخت ریشه‌های قضایای اوکراین، «بحران سازی» را از ویژگی‌های اصلی شبکه‌های مافیای سیاسی، اقتصادی و اسلحه سازی آمریکا که از گسترش بحران‌ها تغذیه و ارتزاق می‌کنند، دانستند و بحران اوکراین را نیز نتیجه سیاست‌های آمریکا خواندند. رهبر معظم انقلاب با اشاره به دخالت آمریکا در مسائل داخلی اوکراین، کمک آمریکا به ایجاد کودتای مخملی و رنگی و جابه جاکردن دولت‌ها را نمونه‌ای آشکار از سیاست بحران سازی ایالات متحده برشمردند.

وی در ادامه نوشت: نکته کلیدی بیانات رهبر معظم انقلاب، شناخت ریشه‌های واقعی بحران است. ایشان بحران اوکراین را نتیجه سیاست‌های آمریکا خواندند و تأکید کردند: «ما در اوکراین طرفدار توقف جنگیم؛ ما می‌خواهیم آنجا جنگ تمام بشود؛ منتها علاج هر بحرانی صرفا در صورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته بشود.» در واقع بدون توجه به ریشه‌های اصلی وقایع و بحران ها، تببین دقیق و صحیح آن‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. اعلام موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از آموزه‌های اسلامی و انقلابی و رویکرد انسان دوستانه است، بخش مهم دیگری از بیانات رهبر معظم انقلاب بود. ایشان خاطرنشان کردند: «ما با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم؛ این حرف ثابت ماست.

وی ادامه داد: ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربنا‌های ملت‌ها مخالفیم.» ایشان با تأکید بر اینکه ما در اوکراین طرفدار توقف و خاتمه جنگ هستیم، در تبیین موضع ثابت ایران در بخش دیگری از بیانات خود افزودند: «ما مثل غربی‌ها نیستیم که اگر چنانچه بمبی را روی سر کاروان عروسی در افغانستان بریزند و عروسی شان را تبدیل به عزا بکنند، [بگوییم که] این مبارزه با تروریسم است؛ این جنایت نیست. آن‌ها منطقشان این جوری است.»

پاک آیین ادامه داد: این واقعیت در ایران و زمان سقوط رژیم شاه، در مصر هنگام شکست حسنی مبارک، در تونس زمان فرار بن علی روشن شد و اخیرا نیز افغانستان و اوکراین، دو نمونه عینی برای دولت‌های متکی به آمریکا و اروپا هستند.

وی تصریح کرد: آمریکا و ناتو بیست سال در افغانستان بحران آفریدند و چیزی جز جنایت و خون ریزی حاصل مردم این کشور مظلوم نشد و در آخر هم از این کشور فرار کردند. بیانات رهبر معظم انقلاب تبیین دقیق و واقع بینانه‌ای از ریشه‌های بحران و همچنین اعلام موضع ثابت ایران در زمینه قضایای اوکراین بود؛ مواردی که باید به عنوان فصل الخطاب مورد توجه مسئولان رسمی، صاحبان نظران، تحلیلگران و رسانه‌ها قرار گیرد تا «گوش هایمان را باز کنیم، درست بیندیشیم، درست فکر کنیم، درست عمل بکنیم و بتوانیم از این عبرت‌های بزرگ بهره ببریم.

۳ راهبرد اساسی

روح ا... جمعه ای، کارشناس مسائل سیاسی، نیز در «خبرآنلاین» نوشت: رهبر معظم انقلاب سه نکته اساسی را تبیین کردند:

۱- مخالفت با هرگونه تجاوز و تخریب؛ ایشان با بیان صریح این موضوع، ضمن محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و تخریب زیرساخت‌ها و کشتن مردم آن کشور تبیین فرمودند که سیاست جمهوری اسلامی ایران به طور مطلق نفی هرگونه تجاوز و تعدی به مرز‌های بین المللی است و بر همین اساس در نظم آینده جهانی همراه و همسو با تجاوزگری نخواهد بود و ظرفیت ژئوپلتیک و ژئوانرژی ایران نباید در تعارض با چنین راهبردی قرار گیرد؛ چرا که تاریخ دو جنگ جهانی نشان داده است کوچک‌ترین انحرافی از این راهبرد، تبعات سنگین و لطمات جبران ناپذیری برای مردم ایران دارد.

۲- ریشه تجاوز به اوکراین در سیاست بحران سازی آمریکاست. رهبر معظم انقلاب به خوبی و تیزهوشی تبیین کردند که بستر تهاجم روسیه به اوکراین، تمامیت خواهی آمریکا و غرب می‌باشد. آنچه مسلم است، پس از فروپاشی شوروی، آمریکا برای بقا و تداوم حیات استعماری خود نیاز به رقیب داشت و تلاش زیادی را صرف رقیب تراشی کرد تا دوگانگی یا دوقطبی را در جهان ایجاد کند.

۳- مردم مهم‌ترین پشتوانه دولت‌ها هستند. رهبر معظم انقلاب، مردم و جمهوریت و مردم سالاری نظام را مهم‌ترین رکن قدرت و اقتدار یک کشور تبیین کردند که هیچ قدرتی، بالاتر از قدرت همراهی و رضایت و همسویی مردم نیست؛ لذا برای مقابله با هرگونه تعدی و تعرض دشمنان و بیگانگان باید رضایت مردم و اقناع آن‌ها نسبت به عملکرد کارگزاران مورد توجه دقیق و کامل باشد و مشارکت مردم در سرنوشتشان، بهترین تضمین در برابر سلطه گری بیگانگان است.

عبرت گرفتن از اعتماد به غرب

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل نیز به «ایرنا» گفت: آمریکا اقدامات مافیایی را با کمک رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد و کارخانه داران بزرگ اسلحه و فروشندگان امنیت به نام ناتو از این طریق ارتزاق می‌کنند و مناطق بزرگ جغرافیایی را در اختیار می‌گیرند.

سید رضا صدرالحسینی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص مافیایی بودن رژیم آمریکا گفت: رهبر معظم انقلاب، مطالب مهمی را در حوزه مسائل بین الملل بیان کردند و یک بار دیگر با شفافیت کامل، پرده‌ای از سیاهی‌های رژیم منفور آمریکا را برملا کردند.

صدرالحسینی افزود: در  واقع رهبر معظم انقلاب با شناخت کافی از اقدامات چهاردهه گذشته رژیم آمریکا، این رژیم را به یک رژیم مافیایی تعبیر کردند و مواردی از این مسائل را برای اذهان عمومی تشریح کردند؛ لذا اگر بخواهیم به این بخش از فرمایشات رهبری که رژیم آمریکا را رژیم مافیایی عنوان کردند، بپردازیم ابتدا باید مافیا را شناسایی کنیم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در موضوع اوکراین هم به این مسئله اشاره کردند که مقصر اصلی شرایط امروز اوکراین، آمریکایی‌ها هستند که با ایجاد کودتا‌های مخملین در کشور‌های تازه استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق، تلاش کردند به مناطقی که سالیان سال نمی‌توانستند دسترسی و در آن‌ها دخالتی داشته باشند، وارد شوند و جهان خواری خود را تداوم بخشیدند.

صدرالحسینی گفت: تجزیه و تحلیل سخنان رهبر معظم انقلاب از موضوع اوکراین، نشان دهنده این بود که آمریکا بعد از سال ۱۹۹۱ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به فکر نفوذ خود در کشور‌های طرفدار اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است و توسط ناتو سعی می‌کردند که سیطره خود را به شرق عالم گسترش دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل افزود: این فرمایش و سخن کوتاه و تمثیلی رهبر معظم انقلاب که از رژیم کنونی آمریکا بیان کردند، یکی دیگر از پرده‌های سیاه رژیم جنایتکار آمریکا را روشن کرد.

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره عبرت گرفتن از اعتماد به غرب نیز گفت:
رهبر معظم انقلاب با مثال‌های کوتاه، بخشی از چهاردهه گذشته را درباره سرنوشت کسانی که به غرب اعتماد می‌کنند، به خوبی بیان کردند.

صدرالحسینی تأکید کرد: در حقیقت بازخوانی رهبر معظم انقلاب از این عبرت‌ها هشداری به افراد درباره اعتماد یک سویه و به جریانات درباره امضا‌های غرب بود. از این رو رهبر معظم انقلاب به همه کسانی که غرب زدگی و غرب باوری آن‌ها ادامه دارد، این هشدار را دادند که از عبرت اوکراین باید استفاده و توجه کرد که هیچ اعتمادی به گفته‌ها و نوشته‌های غرب وجود ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->