جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم
سرخط خبرها

فنلاند و سوئد عضو ناتو می‌شوند؟

  • کد خبر: ۱۰۱۰۱۶
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
فنلاند و سوئد عضو ناتو می‌شوند؟
دبیرکل ناتو با رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع از مشارکت سوئد و فنلاند در تمام مباحث مربوط به این سازمان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بعد از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، اعلام کرد که اعضای سازمان تصمیم گرفتند که درخواست پرواز ممنوع اوکراین را رد کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین تا کنون چندین بار از مقامات آمریکا و ناتو درخواست کرده است که در آسمان اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند تا از پرواز هواپیما‌ها و جنگنده‌های روسی بر فراز این کشور جلوگیری کنند. درخواستی که از سوی همه طرف‌های اوکراینی که مدعی حمایت از این کشور هستند رد شده است.  

وی اضافه کرد، ما از اوکراین حمایت می‌کنیم، اما در عین حال واضح می‌گوییم که ما بخشی از این درگیری نیستیم.

براساس گزارش رسانه‌های خبری، دبیرکل ناتو گفته، ما یک طرف درگیری نیستیم، یک ائتلاف دفاعی هستیم و اگر در این جنگ شرکت کنیم خطر گسترش جنگ به کشور‌های دیگر و افزایش شمار قربانیان وجود دارد.   

استولتنبرگ در عین حال روسیه را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه متهم کرد و در ادامه مدعی شد: مسکو به دنبال توسعه نفوذ خود است و کشور‌هایی که حق دارند مسیر خود را انتخاب کنند را سرکوب می‌کند. وی تاکید کرد، روابط ما با روسیه در بلندمدت دستخوش تغییرات زیادی شده است، اما ما به دیپلماسی متعهد باقی خواهعیم ماند. در شرایط کنونی هیچ کشوری نمیتواند به تنهایی پیش برود و پوتین در ایجاد شکاف بین ما شکست خورد. ناتو در حال حاضر قویتر و متحدتر از هر زمان است.  

به گزارش شبکه الجزیره، دبیر کل ناتو درباره پیوستن دیگر کشور‌ها به این ائتلاف نیز گفت: ما تصمیم داریم که فنلاند و سوئد را در تمام گفتگو‌های اعضای ناتو مشارکت دهیم و ترتیبات و برنامه‌های خود را به آن‌ها اعلام خواهیم کرد.  

تلاش ناتو برای فراهم کردن مقدمات پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان درحالیست که آغاز بحران کنونی اوکراین با بحث‌ها پیرامون عضویت کی‌یف در ناتو شروع شد. اقدامی که روسیه صراحتا درباره آن به طرف‌های غربی و اوکراین هشدار داده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر مردم سوئد حامی پیوستن این کشور به ناتو هستند. رویترز براساس نتایج این نظرسنجی مدعی شده است که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین باعث تغییر سریع نظر مردم سوئد شده است.

سوئد از سال ۱۸۱۴ در هیچ جنگی شرکت نکرده و سیاست خارجی این کشور بر مبنای عدم مشارکت در اتحاد‌های نظامی بوده است.  

براساس نتایج نظرسنجی دموسکاپ، ۵۱ درصد سوئدی‌ها اکنون خواهان پیوستن به ناتو هستند. این میزان در ماه ژانویه گذشته ۴۲ درصد بود. میزان مخالفان پیوستن به ناتو نیز از ۳۷ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافته است. این برای اولین بار است که در یک نظرسنجی اکثریت سوئدی‌ها خواستار پیوستن به ناتو هستند.  

 دبیر کل ناتو صبح امروز نیز قبل از شروع نشست وزرای خارجه در جمع خبرنگاران گفت، ناتو طرف درگیری نیست و به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم.  

براساس گزارش شبکه الجزیره، وی تاکید کرد که حضور نظامیان ناتو در شرق اروپا یک اقدام دفاعی است.  

استولتنبرگ بدون اشاره به تحرکات ناتو در تشدید تنش‌ها در شرق اروپا و به ویژه اوکراین مدعی شد، روسیه صلح در اروپا را از بین برد و جنگی را آغاز کرده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شاهد آن نبودیم تا واقعیاتی جدید را در قاره اروپا ایجاد کند.  

دبیر کل ناتو خطاب به مقامات مسکو نیز گفت: از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری می‌خواهیم نیرو‌های خود را فورا از اوکراین خارج کند و روند دیپلماتیک را آغاز کند.  

با این حال پوتین امروز در مراسمی بر ادامه عملیات نظامیان روس در اوکراین تا رسیدن به اهداف این کشور تاکید کرد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->