سانحه رانندگی در محور تایباد؛ ۱۲ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) انتقال مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش اتفاق موفقیت‌آمیزی نبود زباله‌هایی که زباله نیستند | درباره مواد بازیافتی که معمولاً به سطل زباله انداخته می‌شوند غذا‌های اقتصادی، خوب یا بد؟ مرجان‌های خلیج فارس احیا شدند رئیس سازمان محیط زیست: موضوع گردوغبار سرخس در دستورکار ماست + فیلم سند طرح جنگل‌داری اجتماعی در حوزه زاگرس تدوین شد تجهیز محیط‌بانان تهران در دستور کار قرار گرفت مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به محیط زیست واگذار شد تلاش آموزش و پرورش برای رتبه بندی کادر اداری مدارس امتیاز جدید برای هنرستانی‌ها | هنرستان‌ها می‌توانند از مراکز فنی‌‌وحرفه‌ای، رایگان استفاده کنند نایب‌رئیس مجلس به تغییر ساعت شروع مدارس اعتراض کرد مهارت معلمان آموزش خانواده باید بازنگری شود هشدار جدی: اشتباهات مرگبار در مصرف مسکن‌ها و راه‌های پیشگیری فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه با محوریت معاون اول رئیس جمهور پرداخت هزار میلیارد تومان برای تأمین منابع شیرخشک در دستورکار قرار گرفت فرود ایران به چاله جمعیتی؛ کاهش نرخ باروری به زیر ۱.۳۶ و سالمندی ۲۶ درصدی تا ۱۴۳۰ | هشدار مدیر جمعیت مشهد: بدون اقدام فوری، جبران کاهش جمعیت بیش از ۱۰۰ سال زمان می‌برد! انتقاد نماینده مجلس از بلاتکلیفی آزمون کیفیت‌بخشی معلمان وام، طلا و ارز؛ ۳ حربه وسوسه‌انگیز کلاهبرداران سایبری پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) | اوج گرما در مشهد بیش از ۷ میلیون گردشگر خارجی در سال ۱۴۰۳ به ایران وارد شدند هدف‌گذاری ساخت ۵ هزار واحد خوابگاهی متأهلی در هر سال رأی پرونده قتل داریوش مهرجویی تأیید شد یک بام و دو هوای مصوبات کشوری در خراسان رضوی باران نیامد؛ مشهد خشک‌تر از همیشه درمانگاه جهادی شهید رئیسی در مشهد افتتاح شد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) شروع مدرسه از ۶ صبح! | چالش‌های یک سیاست اضطراری ارسال لیست بیمه تأمین‌اجتماعی در روز‌های پنجشنبه هم امکان‌پذیر است اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی خبر داد: بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در اکتشاف معادن
سرخط خبرها

سان‌روف یا مون‌روف؟ مسئله ایمنی است!

  • کد خبر: ۱۰۱۱۹۱
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
سان‌روف یا مون‌روف؟ مسئله ایمنی است!
به طورکلی، هر صفحه‌ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف یا مونروف نام دارد.

عادل نجفی مترجم | شهرآرانیوز؛ کم‌کم به روز‌های بهاری سال می‌رسیم و اگر سوار بر خودرو شخصی در معابر شهری یا بین‌شهری تردد می‌کنید، شاید بخواهید شیشه‌ها را پایین بدهید و از هوای دل‌انگیز بهاری استفاده کنید. با پیشرفت فناوری، خودرو‌ها به سقف‌های شیشه‌ای یا همان سان‌روف نیز مجهز شدند تا علاوه بر طرفین، از سقف نیز نور و هوای تازه وارد کابین خودرو شود. در شب‌های پرستاره نیز تماشای آن‌ها از درون خودرو می‌تواند دل‌انگیز باشد. اما این طراوت و تازگی بدون حاشیه نیست و مسئله ایمنی خودرو‌های سقف‌شیشه‌ای دارد به چالشی برای رانندگان سربه‌هوا و خودروسازان تحول‌خواه تبدیل می‌شود.

سان‌روف یا مون‌روف؟

شاید کلمه سان‌روف و خودرو‌های سان‌روف‌دار برای ما چندان غریبه نباشد. همه ما به صورت ضمنی به هر خودرو دارای سقف شیشه‌ای سان‌روف‌دار می‌گوییم، اما در واقع، تفاوت‌هایی جزئی میان خودرو‌های مجهز به سان‌روف و مون‌روف وجود دارد. سان‌روف در واقع پنلی متصل به بدنه خودرو است که الزاما شفاف نیست. این قطعه قابل جداسازی یا باز شدن برای ورود نور و هواست. در برخی مدل‌ها ممکن است این پنل در صندوق خودرو نیزجمع شود.

در مقابل این پنل‌های بیشتر فلزی، نوعی شیشه‌ای نیز از آن‌ها وجود دارد که مون‌روف نامیده می‌شود. این نوع سقف‌ها قابلیت جابه‌جایی یا حذف ندارند و مانند پنجره‌ها صرفا باز و بسته می‌شوند. این نوع در مقایسه با سان‌روف‌ها در حال حاضر از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا زیبایی و جلوه بیشتری به خودرو می‌دهد.

وقتی بنز هم ایمن نیست

خودروساز‌های مختلفی به سمت عرضه خودرو‌های دارای سان‌روف حرکت کردند. تا پیش از همه‌گیری کووید ۱۹، ارزش بازار خدمات و محصولات مرتبط با سان‌روف‌ها ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۲۶ این مقدار تا دو تریلیون دلار نیز افزایش یابد. در این میان، گاهی در خبر‌ها فراخوان خودروسازان به علت نقص فنی در بخش سان‌روف منتشر می‌شود. برای نمونه، به‌تازگی بنز ۷۵۰ هزار دستگاه از خانواده محصولات کلاس سی خود را برای رفع عیب در این زمینه فراخوان کرد.

آسیب‌پذیری شیشه‌های این قطعات هنگام حادثه و خطر پرتاب سرنشینان به‌ویژه کودکان که توانایی کنترل کمتری دارند به بیرون از خودرو از مخاطرات ایمنی این اجزای خودرو‌های مدرن است. اگرچه هنوز قوانین مشخص و یکپارچه‌ای برای قانون‌شکنی خودرو‌های سان‌روف‌دار تبیین نشده است، برخی شهر‌ها جرائمی برای آن در نظر گرفته‌اند. برای نمونه، در کلکته هند، بیرون آمدن از سان‌روف هنگام رفت و آمد خودرو‌ها می‌تواند تا ۱۰۰۰ روپیه جریمه به همراه داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->