صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تغییرچهره باورنکردنی «بهروز پسر فهیمه» سریال پایتخت‌۶ + عکس بازدید هیئت رسانه‌ای ایران از شبکه العراقیه | گفتگو درباره افق‌های مشترک رسانه‌ای ماجرای اعتراض ۲۰۰ نفر از کارکنان رویداد مهم سینمایی | جشنواره کن متوقف می‌شود؟ خبر‌های جدید درباره «زخم کاری ۳» + زمان پخش ماجرای شباهت چهره یک ساواکی با پدر مهران غفوریان + عکس هدف مصر از ساخت سریال «حشاشین» چه بود؟ نقش‌آفرینی ادریس‌البا در فصل دوم سریال «هواپیماربایی» آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) «ساعت صفر» رضا رشیدپور چه زمانی پخش می‌شود؟ «مست عشق» در صدر گیشه سینمای ایران آنتونی هاپکینز در «پادشاه کاونت گاردن» «مست عشق» همچنان در حال رکوردزنی | آمار پرفروش‌های سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت
سرخط خبرها

جشن‌ها را به عزاداری تبدیل نکنید

  • کد خبر: ۱۰۱۲۵۰
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
جشن‌ها را به عزاداری تبدیل نکنید
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

بسیاری از افراد مذهبی جامعه ما و حتی غیر مذهبی‌ها حس دیگری به ماه شعبان دارند؛ ماهی که اعیاد و شادی‌های بزرگی را در دل خود دارد؛ شادی‌هایی که باید باشکوه برگزار شود، به شکوه نام حسین (ع) و عباس (ع) و سجاد (ع)‌و به عظمت نام مهدی (عج)، ماهی پر از جشن و شور و شیرینی.

البته به‌طور کلی جشن‌ها و شادی‌های ما به عظمت و شکوه عزاداری‌هایمان نیست و این نقص بزرگی است که همه باید برای برطرف‌کردن آن وارد میدان شویم و از خود و هرچه داریم برای برطرف‌کردن این نقیصه بزرگ خرج کنیم.

فضا باید در این روز‌ها طوری باشد که همه حس خوب شادی و شعف به‌خاطر تولد این بزرگواران را در خاطر داشته باشند و خانواده‌ها باید با برنامه‌های ویژه این حس خوب را در وجود و خاطر فرزندان خود نهادینه کنند و حتما این‌طور است که حال عید باید در کوچه و خیابان شهر دیده شود.

از قدیم‌الایام مردم دغدغه‌مند برای این‌طور کار‌های صواب منتظر ارگان‌های رسمی نمی‌ماندند و نباید بمانند. چرا نتوانیم برای میلاد علمداران کربلا که دوماه برای آنان عزاداری می‌کنیم، چند روز شادی‌ها و جشن‌های باشکوه بگیریم و تمام مردم شهر را در این بزم مهمان کنیم؟

نکته بعدی این است که نباید این ایام شادی و جشن‌های ایام شعبانیه را آغشته به غم کرد. برخی افراد کج‌سلیقه در همین ایام و در همین جشن‌های بزرگ روز‌های اول ماه شعبان شروع به روضه‌خوانی می‌کنند و ممکن است برخی افراد با سطوح دینی و عقیدتی مختلف، وقتی با این موضوع مواجه شوند، از این ماجرا مکدر شوند و خدای‌ناکرده خود را از این مذهب حقه دور کنند.

یکی از مواردی که به‌طور کلی با عملکرد نامناسب بعضی از مداحان و بخشی از جامعه مذهبی ما در میان مردم به‌صورت نابه‌جا و بد جا افتاده، این است که عرض ادب به اهل‌بیت (ع) را منحصر به مجالس عزا می‌بینند، درحالی که هرگز این‌گونه نیست. چه بسیار احادیثی درباره برگزاری باشکوه اعیاد دینی وجود دارد که مصلحت‌ها و حکمت‌های دینی و اجتماعی در پس پرده آن‌هاست.

رهبر معظم انقلاب بار‌ها در دیدار‌های خود با جامعه مداحان کشور به این موضوع حساس تأکید کردند و به آن‎ها در این باره تذکر دادند. ایشان سال ۱۳۹۲ در دیدار جمعی از مداحان می‌فرمایند: «من در این سال‌های طولانی، خیلی اوقات به برادران مداح که اینجا می‌خواندند، این اعتراض را می‎کردم که جلسه جشن و مولودی را تبدیل می‌کردند به مجلس عزاداری. مفصل روضه خواندند و اشک گرفتند. به شما می‌گویند مداح. مداح یعنی چه؟

شاخصه اصلی شما مداحی است، نه روضه‌خوانی. روضه بخوانید. بنده طرفدار روضه‌خوانی‌ام، خودم هم روضه‌خوانم. این‌جور نیست که در مجلس مولودی‎خوانی ائمه‌اطهار (ع) هم حتما باید یک روضه‌ای خوانده شود، یک دمی داده شود، یک اشکی گرفته شود.

هیچ لزومی ندارد. بگذارید عواطفی که مردم نسبت به ائمه (ع) دارند، در خارج این‌جور وانمود نشود که منحصر است در قضیه گریه و سینه‌زنی و عزاداری. عزاداری به‌جای خود، مدیحه و مولودی‌خوانی و شادی هم به‌جای خود. این‌ها را نباید با هم مخلوط کرد!»

یکی از آرزو‌های من نویسنده همین است که روزی در همین ماه زیبای شعبان، شهر خود را از ابتدای ماه، غرق در شور و شادی و آذین‌بندی ببینم؛ به‎طوری که هر انسان غم‌زده‌ای با هر دین و مسلک و عقیده‌ای، با دورزدن در خیابان‌های شهر در این ایام، غم از دلش رخت بربندد و شادی دل خود و خانواده خود را مدیون این نام‌های زیبا ببیند که در چنین ایامی عالم هستی را به یمن قدوم خود معطر کرده‌اند.

جشن‌ها را به عزاداری تبدیل نکنید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->