وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

گفت و گو با سید جلال فیاضی: آیت ا... طبسی به مدیران اعتماد می‌کرد

  • کد خبر: ۱۰۱۷۲۶
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
گفت و گو با سید جلال فیاضی: آیت ا... طبسی به مدیران اعتماد می‌کرد
سید جلال فیاضی در سال‌های ابتدایی فعالیتش با مرحوم آیت ا... واعظ طبسی آشنا شد و پس از گذشت مدتی مسئولیت‌هایی در آستان قدس رضوی پذیرفت. او در طول سال‌های حیات مرحوم آیت ا... طبسی خاطرات شنیدنی از مراوده خود با آن مرحوم دارد. در این مصاحبه به بخشی از این خاطرات پرداخته است.

حسینی نژاد | شهرآرانیوز - سید جلال فیاضی یکی از چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای استان خراسان و شهر مشهد است. او تاکنون رسانه‌های مکتوب و مجازی گوناگونی را در این شهر تاسیس و مدیریت کرده است. فیاضی در سال‌های ابتدایی فعالیتش با مرحوم آیت ا... واعظ طبسی آشنا شد و پس از گذشت مدتی مسئولیت‌هایی در آستان قدس رضوی پذیرفت. او با حکم تولیت آستان قدس رضوی به عنوان نخستین مدیر مسئول روزنامه قدس منصوب شد و ۱۶ سال در این سمت ماند. فیاضی در طول سال‌های حیات مرحوم آیت ا... طبسی خاطرات شنیدنی از مراوده خود با آن مرحوم دارد. در این مصاحبه به بخشی از این خاطرات پرداخته است.

آشنایی شما با مرحوم آیت ا... طبسی از چه زمانی آغاز شد؟

فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای‌ام در سال ۵۹ در صدا‌وسیمای استان خراسان شروع شد و در آن زمان به نمایندگی از صدا‌وسیما در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عضو بودم و به عنوان قائم‌مقام شورا منصوب شدم. مسئولیت برگزاری مراسم‌ها برعهده من بود و به همین سبب برای اجرای برنامه‌ها به ارتباط با شخصیت‌های استان و کشور نیاز داشتم و شروع آشنایی بنده با آیت‌ا... واعظ طبسی و شهید هاشمی‌نژاد از این نقطه آغاز شد.

یک سال بعد که دفتر نماینده امام در استان خراسان تشکیل شد از سوی آقای صادقی _مسئول دفتر نماینده امام (ره) به عنوان قائم مقام این دفتر منصوب شدم و از این زمان ارتباط من با آیت‌ا... طبسی رسمی و همه روزه شد و بخش زیادی از امور مربوط به نماینده امام در حوزه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسی را انجام می‌دادم.

پس از مدتی کنگره جهانی امام رضا (ع) که یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های پژوهشی در ایران بود در مشهد برگزار شد. بسیاری از شخصیت‌های برجسته علمی در این کنگره حضور پیدا کردند. بنده از سوی مرحوم طبسی به عنوان معاون اجرایی کنگره انتخاب شدم.

شما موسس و نخستین مدیر مسئول روزنامه قدس بودید که از سوی مرحوم آیت‌ا... طبسی منصوب شدید. لطفا کمی درباره این انتخاب و مسئولیتی که برعهده شما گذاشته شد، توضیح دهید.

طی مدتی که در دفتر نماینده امام (ره) حضور داشتم، مرحوم واعظ طبسی با توانایی‌های من در حوزه نگارش آشنا شدند. بیشتر بیانیه‌های سیاسی و فرهنگی شورای هماهنگی تبلیغات و پیش‌نویس بیانیه‌های مرحوم طبسی را من تهیه می‌کردم. در سال ۱۳۶۵ چند ماه به پایان مدت سربازی _که در تهران خدمت می‌کردم_ پیشنهاد‌هایی برای قبول مسئولیت‌هایی به بنده شده بود.

من نیز برای انجام مشورت با ایشان خدمتشان رسیدم و این مسئله را مطرح کردم. مرحوم آیت‌ا... طبسی فرمودند: «ما امتیاز روزنامه‌ای با نام «قدس» را دریافت کردیم و منتظر هستیم تا دوره سربازی تمام شود و مسئولیت این روزنامه را به عهده شما بگذاریم.» من به جهت اعتمادی که بنده داشتند تشکر کردم و از سوم خرداد ۶۶ مسئولیت راه اندازی روزنامه قدس را برعهده گرفتم.

شروع کار در یک آپارتمان حدود ۴۰ متری کلید خورد و آن موقع امکاناتی برای این کار نداشتیم. قدس نخستین رسانه روزنامه‌ای بود که بعد از انقلاب قرار بود در استان منتشر شود. تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در این حوزه بسیار اندک بود. در آن موقع روزنامه خراسان در چاپخانه سربی چاپ می‌شد. از نظر نیروی انسانی نیز خبرنگار تحصیل کرده در مشهد نداشتیم. در قدم نخست امکانات چاپ و تجهیزات اولیه را فراهم کردیم و در گام بعد آموزش و تربیت نیرو در حوزه رسانه آغاز کردیم. این کار حدود ۶ ماه طول کشیدو سرانجام در ۲۸ آذر ۶۶ شماره نخست روزنامه قدس منتشر شد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که در تمام این مسیر از حمایت کامل آیت ا... طبسی برخوردار بودیم به گونه‌ای که بعد از پیشنهاد بنده برای تغییر ساختمان و انتقال به مکانی بزرگ‌تر مرحوم طبسی با این پیشنهاد موافقت کردند.

پیشنهاد تأسیس روزنامه قدس از سوی مرحوم آیت ا... طبسی بود؟

بله، رسانه و افکار عمومی برای مرحوم آیت‌ا... طبسی بسیار اهمیت داشت. یکی از افراد دیگری که در گرفتن امتیاز روزنامه تأثیر زیادی داشت مرحوم دکتر برادران رفیعی، معاون وقت فرهنگی آستان قدس رضوی، بود؛ اما حمایت بی‌دریغ مرحوم طبسی تأثیر بسزایی در شکوفایی روزنامه قدس داشت.

روزنامه قدس در ابتدای شکل‌گیری رسانه‌ای محلی بود. بهانه تبدیل این رسانه به روزنامه‌ای کشوری چه بود؟

روزنامه به تدریج رشد کرد و از یک روزنامه شهری به استانی تبدیل شد.
ســال ۷۲ در حالی که بیش از ۶ سال از انتشار «قدس» نمی‌گذشت، در دیدار آقای میرســلیم، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اســلامی از این روزنامه، پیشنهاد انتشار سراسری قدس از سوی وی ارائه شد و به تأیید آقای طبسی هم رسید. بار دیگر شــوق گامی بلند در همکاران قدس برانگیخته شد و دیری نپایید که روزنامه قدس به جمع روزنامه‌های سراســری کشور پیوست؛ نخستین روزنامه سراسری کشور منتشر شده در مرکز یک استان.

مشکلات چاپ در مشهد و ارسال روزنامه به تهران و سپس توزیع در استان‌های کشــور موجب شد اندیشه چاپ هم‌زمان قدس در ذهن دست‌اندرکاران شکل بگیرد و چنین بود که موضوع انتقال اطلاعات از سوی خطوط تلفن - در نبود پدیده‌ای به نام اینترنت- مطرح شد.

با کوشــش یکی از همکاران خوش‌ذوق ما در قدس، امکان انتقال اطلاعات از طریق خطوط تلفن فراهم شــد؛ اما ارسال هر صفحه روزنامه حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشید و سپس باید قطعات صفحه روزنامه در تهران صفحه‌آرایی می‌شد؛ بنابراین موضوع چاپ هم‌زمان روزنامه قدس در دستور کار قرار گرفت و پس از چند هفته اقدام آزمایشی، قدس به طور هم‌زمان در مشهد و تهران منتشر شد؛ نخستین روزنامه چاپ هم‌زمان کشور در تهران و مشهد. چند سال بعد با ورود اینترنت به ایران، انتشار هم‌زمان روزنامه بسیار تسهیل شد و با تجهیزات نوین و با کیفیت بهتر منتشر شد.
در چنین شــرایطی روزنامه قدس ارتقای کیفیت را در دستور کار خود قرار داد.

شما سال‌ها به عنوان مدیر در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی حضور داشتید و با مشی مدیریتی مرحوم واعظ طبسی آشنا بودید. به نظر شما مؤلفه‌های مدیریتی و شاخصه‌های مثبت ایشان در این‌باره چه بود؟

به نظر من علاوه بر تدبیر و مدیریت عالی که مرحوم طبسی داشتند. چند ویژگی خاص دیگر نیز در وجود ایشان متبلور بود؛ نخست آینده‌نگری و نگاه بلند ایشان به مدیریت آستان قدس رضوی بود. مرحوم طبسی هیچ وقت خود را محدود به زمان حال نمی‌کرد، به همین دلیل در دوران ایشان طرح‌های بسیار بزرگی در حرم اجرا شد. برخی می‌گفتند مگر چه تعداد زائر قرار است به حرم مشرف شوند که به ساخت چنین صحن‌های بزرگی نیاز باشد؟ پس از گذشت مدتی این نیاز در حرم ایجاد شد و وجود این صحن‌ها باعث حضور زائران بسیاری از گوشه‌و‌کنار ایران و دیگر کشور‌ها به این حرم مقدس شده است.

مرحوم آیت‌ا... طبسی نگاه بلندی در ایده‌پردازی و اجرای طرح‌های مهم عمرانی داشت. نگاهی به مراکزی نظیر روزنامه قدس، کتابخانه مرکزی، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس، بیمارستان رضوی، به‌نشر و ده‌ها مؤسسه فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی بیانگر نگاه بلند و آینده‌نگرانه و مدیت عالی و تلاش‌های گسترده مرحوم طبسی را نشان می‌دهد.

مرحوم واعظ طبسی همیشه به ما تأکید می‌کردند که باید از جدیدترین تجهیزات در حوزه رسانه استفاده کنید. به همین دلیل بود که پیگیر وارد کردن دستگاه چاپ رول بودیم و نخستین چاپخانه رول استان خراسان در روزنامه قدس تأسیس شد.

آیت‌ا... طبسی به مدیران خود اعتماد می‌کردند و دست مدیر را برای مدیریت بهتر باز می‌گذاشتند، اما نظارت دقیق و هوشمندانه بر عملکرد مدیران را هرگز از نظر دور نداشتند. بنده در طول ۱۶ سال مدیریت روزنامه قدس به خاطر ندارم که ایشان تماس بگیرند و بگویند: چرا چنین اتفاق افتاد؟ اگر نسبت به موضوعی نقد داشتند به گونه‌ای محترمانه مطرح می‌کردند. شخصیت علمی، سیاسی و انقلابی ایشان همراه با مدیریت هوشمندانه، حکیمانه و اخلاق‌مدار، نام آیت‌ا... واعظ طبسی را به عنوان شخصیتی شایسته تکریم و احترام در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->